Trucker aangehouden na dodelijk ongeluk door blokkade op A28

Het Openbaar Ministerie (OM) in Noord-Nederland verdenkt twee mannen van 55 jaar van het veroorzaken van een ongeluk op de A28 bij Beilen waarbij een 56-jarige motorrijder uit Amersfoort is overleden. Een van hen zette zijn vrachtwagen stil op de snelweg. De andere man, die een bestelbus bestuurde, veroorzaakte het ongeluk.

Reacties

+2
Jotke
Dus... Omdat er ergens achterin een file ene zat te slapen wordt de vrachtwagenchauffeur straks vervolgd en is hij z'n rijbewijs kwijt?

Wordt steeds gekker hier!

Deden ze dat ook bij de agenten die protesteerden? Vervolgen en rijbewijs innemen omdat er achterin ergens een zat te slapen en een ongeluk veroorzaakt?
+4
buttonfreak
@Jotke Die stonden niet stil, maar reden langzaam. Dat is al een verschil. Bovendien was dat geen wilde actie, maar duidelijk aangekondigd. Ook een wezenlijk verschil. Stilstaan op de snelweg (zonder reden) was altijd al een overtreding. Het veroorzaken van een ongeluk dientengevolge ook, dus het het wordt niet "steeds gekker hier".
Jotke
@buttonfreak

Als er een ongeluk is gebeurd staat het verkeer ook stil. Dan moet je als achter op komende ook zelf opletten. Ongeacht of de chauffeur nu fout is of niet.

Ik weet niet hoe het is gegaan maar als ik file lees zou ik denken dat er naast hem ook stil hebben gestaan anders hoeft er geen file te ontstaan als je er gewoon langs kunt.

Als hij de vrachtwagen dwars heeft gezet is het natuurlijk een ander verhaal.
+6
de Tank
@Jotke Buiten het feit of hij wel of niet ergens wettelijk schuldig aan is, ik zou er niet verantwoordelijk voor willen zijn.
roscho
Quote Reactie van @de Tank:
ik zou er niet verantwoordelijk voor willen zijn

Bij de boerenacties op de snelwegen had ook iemand achterop de trekkers kunnen knallen. Keur jij die acties dan ook af?
+14
Grasbaal
@roscho Na terugkeer Stroe een tractorchauffeur zwaargewond het ziekenhuis in, vorige week een motorrijder dodelijk verongelukt door de stilstaan-acties op snelwegen. Is het dat allemaal waard kun je je afvragen?. Hou het ludiek, tover een glimlach maar geen tranen op het gezicht van onze landgenoten die geen partij zijn in dit conflict.
+3
de Tank
@roscho Ik zou er zelf niet mee kunnen leven als door een dergelijke actie van mij iemand verongelukt. Ik ben er slecht in om in een dergelijk geval de schuld te geven aan degene die achterop gereden is omdat je nu eenmaal ten alle tijden op tijd moet kunnen remmen. Daarom doe ik ook niet mee aan acties op snelwegen. Daarnaast keur ik niet zo snel iets wat een ander doet af. Ik vind wel dat als er iets gebeurt je verantwoordelijk ben als je in dit geval bewust veroorzaker bent van de file.
+1
buttonfreak
@roscho De vraag was niet aan mij gericht, maar wat mij betreft wel. In het algemeen zijn wij ons te weinig bewust wat het betekent een voertuig te besturen, namelijk dat het in potentie een wapen is. We spreken bij een kleine personenwagen al snel over 1000kg. Een tractor of een vrachtwagen al veel meer. Ons bewust zijn dat acties voeren waarbij dit soort "conflicten" kunnen gebeuren (ongelukken) waarbij hier een bestelwagen (dat zal al snel 2 ton zijn) tegen 100km/h een remweg van 50 meter heeft, een afstand die je in 2 seconden aflegt. Een reactietijd in het verkeer is al snel een seconde, dan kan de kleinste afleiding als een ander radiostation zoeken of een telefoon (handsfree) aan te willen nemen al fataal zijn.
+1
buttonfreak
@Jotke Om een file op een snelweg te laten ontstaan hoef je niet beide rijstroken te blokkeren (er gebeuren wel vaker kop-staart-ongelukken, waarbij slechts een rijstrook geblokkeerd is en er file ontstaat).
+2
walker1
@Jotke Jij ziet alles veel te veel zwart-wit. Die man in de bestelbus die uiteindelijk de motorrijder aan reed, zal ook wel aansprakelijk gehouden worden, want hij had beter op moeten letten, of heeft te dicht op de motor gereden. Evengoed is het dat wanneer die trucker niet stil was gaan staan dat hele ongeluk niet gebeurd was, dus ja, die trucker wordt ook aansprakelijk gesteld, want die heeft bewust een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Hij kan ook stilvallen door bijvoorbeeld motorpech, maar dat doet hij niet bewust, dat is gewoon pech.
roscho
@Grasbaal ; @de Tank ; @buttonfreak
Dank jullie voor jullie oprechte antwoorden. Ook ik zou me er mijn hele leven rot over voelen als bij mij iemand achterop zou vliegen en daarmee verongelukte. Maar eigenlijk zeggen wij nu met elkaar dus eigenlijk dat de boerenacties te ver gingen toen de trekkers de snelwegen op reden. En dat geldt natuurlijk ook voor provinciale wegen, ook daar kan iemand achterop je voertuig klappen. En nu ga ik nog verder: als je actie voert in de stad kan er ook altijd iets gebeuren, bijv. een fietser die over het hoofd wordt gezien. Of er had een auto tegen een verreiker kunnen rijden waarin twee mannen zaten die vlaggen aan het ophangen waren.
Eigenlijk betekent dit alles dat heel veel acties dan niet meer gevoerd kunnen worden, overal schuilt gevaar in met kans op menselijk leed. Ik worstel hier een beetje mee.
+8
Fendt926Driver
@roscho wie bang leeft die bang sterft.
Ik strijd voor mijn zaak zoals ik dat het beste vindt.
En daar mogen nooit slachtoffers bij vallen.
Maar soms heb je ongelukken.
En zoals het woord zegt dan heb je geen geluk.

Laatst met onze acties kwam pow nieuws flesjes water rond brengen. En mensen vragen waar ze wel niet zo druk naar toe moesten.
En wat ze allemaal wel niet misten door onze acties.
De volgende morgen stond er 80 km file.
Heb niets van pow nieuws gehoord...

Vandaag heeft de politie een groot stuk snelweg afgesloten van beide kanten voor een forse bermbrand. En zeer terrecht. De brandweer moet veilig kunnen blussen..

Waar was pow nieuws?
Hoe zielig waren al die autos zonder flesje water?
Wie miste belangrijke ziekenhuis afspraken?

Geen media gezien om zielige verhalen op te nemen

Ik strijd onverminderd door.
En betreur ook alle mensen die sterven zonder in de media te komen omdat die media er toch even een negatieve lading aan wil geven tegen welke groep dan ook.
+2
buttonfreak
@Fendt926Driver Wederom vergelijkingen met appels en peren. Als men een snelweg afzet vanwege brand is dat overmacht. Bovendien werken de brandweer, politie, RWS e.d. samen en zullen wellicht proberen mensen pro-actief te informeren. Dat gaat niet als iemand spontaan op de snelweg gaat stilstaan. Er is een actie (spontaan stilstaan op de snelweg) en een reactie (verontwaardiging, omdat er iemand door om het leven kwam).
+1
roscho
@buttonfreak Aan de ene kant kun je stellen dat het ongeluk niet gebeurd zou zijn als de vrachtwagen het verkeer niet geblokkeerd had, aan de andere kant moet iedereen op de weg oppassen om niet tegen een stilstaand voorwerp aan te rijden.
En verder: aan de ene kant kun je stellen dat acties nooit gevaar mogen opleveren en dat gebeurt wel als je bijv. met een hakselaar door Den Haag gaat rijden. Aan de andere kant doe je daarmee het recht op demonstreren tekort, mensen moeten hun mening door demonstraties kracht bij kunnen zetten (recht van demonstreren).

Laten we ervan uitgaan dat die vrachtautochauffeur nooit de bedoeling heeft gehad om iemand te verwonden of zelfs te laten verongelukken. Daarmee kun je stellen dat het hier een ongelukkig geval is, waarbij niet duidelijk is aan te wijzen wie de schuldige/verantwoordelijke is. En die motorrijder is daar helaas het slachtoffer van geworden. Inderdaad ben je, zoals al gesteld werd, als motorrijder kwetsbaarder dan in een (vracht-)auto. Daarbij kun je zelfs nog stellen dat het rijden op een motor een eigen keuze is, waarbij je jezelf aan extra risico's blootstelt. Dit bovenstaande wordt hier gesteld door iemand die zelf met veel plezier motorrijdt.
buttonfreak
@roscho Toen de leraren gingen protesteren hadden ze ook geen tractors mee. Zij blokkeerden geen snelwegen. Protesteren is een recht, het is daarom belangrijk daar verantwoordelijk mee om te gaan. Waarom wordt het als een soort recht gezien met tractoren te gaan protesteren? Waarom wordt het veroorzaken van gevaarlijke situaties zo fel verdedigd? Iets anders, maar wel gerelateerd: Op de beelden met gevaarlijkere situaties zie je helaas dat het vooral ook de jongeren zijn die zich gevaarlijk gedragen (zoals toen in Groningen, met de tractor die op een haar na een fietser raakte op de vismarkt, die twee die met een soort voorhamers op die politiebusjes probeerden te slaan, etc) - dat zijn toch beelden die je niet wil, al was het maar omdat "de media" volgens jullie enkel die negatieve dingen in het nieuws brengen.
roscho
Quote Reactie van @buttonfreak:
Toen de leraren gingen protesteren hadden ze ook geen tractors mee.

Dat klopt. In de jaren '70 ben ik ook een keer mee geweest naar Den Haag. Zingend en roepend over het Malieveld ("Ik wou dat je het niet Deet man"). Ik heb het idee dat we daar voor Jan met de korte achternaam liepen. Er verschenen nog enkele koppen achter de ramen op het Binnenhof, die lachten ons uit. Tegelijkertijd was er nóg een gewelddadige demonstratie, waar wij later voor aangekeken werden: de onderwijsdemonstraties waren uit de hand gelopen.
Er is door de jaren heen niets gedaan met de eisen. Gevolg: steeds minder studenten op de Pabo's en nu een gigantisch tekort aan leerkrachten.
Het blijkt dus dat als je geen machtsmiddelen gebruikt, je protest niets uithaalt.
Je geeft aan dat er door inzet van trekkers gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Dat zal kloppen. Maar kijk eens als een lange vrachtauto af wil slaan. Veel verkeersdeelnemers hebben geen idee dat de achterkant binnendoor komt.
Natuurlijk moeten demonstranten er te allen tijde voor oppassen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan, maar ik vind dat de overige verkeersdeelnemers ook best wat rekening met de demonstranten kunnen houden. Demonstreren is een recht. Je moet dan wel gelegenheid krijgen om te demonstreren.
buttonfreak
@roscho Deetman was de jaren '80. Ik sprak over de demonstraties in 2019, dus veel recentelijker. Om juist een vergelijking te kunnen maken die niet stoelt op iets van decennia geleden. Je doet nu weer alsof er iemand jou het recht op demonstreren ontneemt. Ik zou liever niet zien dat jij en de anderen zo demonstreren dat je er mensen mee in gevaar brengt. Dus met minder of geen tractors en niet op de snelweg. Ik ben er bang voor dat het draagvlak onder de bevolking voor jullie protesten enkel afneemt door dit soort acties. Ik ben er ook bang voor dat ondanks de protesten de politiek hier niet (veel) van koers zal wijzigen, omdat er wel wat ondernomen moet worden.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @buttonfreak:
. Ik zou liever niet zien dat jij en de anderen zo demonstreren dat je er mensen mee in gevaar brengt

Ik zou liever zien dat dit klote kabinet niet het hele land in gevaar brengt.

Mooie theorie verhalen van iemand die denkt dat dit beleid hem niet raakt.
buttonfreak
@Fendt926Driver Die reactie van jou spreekt boekdelen. "raakt jou niet": Hoe weet jij dat? Aannames. Enkel omdat ik dit soort acties als snelwegblokkades verkeerd noem. De maatregelen die dit "klote kabinet" wil nemen zijn er juist om gevaar weg te nemen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @buttonfreak:
De maatregelen die dit "klote kabinet" wil nemen zijn er juist om gevaar weg te nemen

Ach man jij snapt er ook helemaal niets van.
Te lang naar de staatsomroep gekeken?
Jij bent ook al gehersenspoeld door die randstad idioten
+7
Jotke
Quote Reactie van @buttonfreak:
De maatregelen die dit "klote kabinet" wil nemen zijn er juist om gevaar weg te nemen.

Welk gevaar?

Het gevaar dat gezond voedsel en een gezonde bevolking heet?

Zie niet wat er anders een gevaar zou zijn?

Je weet dat de agrarische sector 0 schadelijke uitstoot heeft en dus ook 0 schadelijke invloed op klimaat, natuur, milieu?

De uitstoot van de stallen de N2000 gebieden niet eens bereikt? Die dus onmogelijk schadelijk kunnen zijn voor die gebieden?

NH3 helemaal niet schadelijk is maar juist zorgt dat alles groeit en bloeit, behalve dan dat Marrokaanse woestijn plantje dat de natuurorganisaties hier graag zien maar totaal ongeschikt is voor Nederland en hier ook niet thuis hoort?

Je weet dat overbegrassing niet aan teveel uitstoot maar aan slecht onderhoud ligt?

Dat er meerdere snelwegen dwars door of langs N2000 gebieden liggen?

Er ook een racecircuit en de grootste staalfabriek en tevens meest vervuilend bedrijf van Nederland midden in een N2000 gebied liggen?

Er ook continu vliegtuigen overheen vliegen?

De provincie Gelderland het dorp Stroe dat pal tegen de Veluwe ligt en waar veehouderijen weg moeten, zogenaamd ivm natuur om wil vormen tot een stad en daar pal tegen de Veluwe 25000 huizen bij wil bouwen met alle nodige voorzieningen vandien?

Maar de onschadelijke uitstoot van de agrarische sector die zoals gezegd die gebieden niet eens bereiken is het probleem?
+2
kanniewaarzijn
@Jotke 10 duimpjes!!!
+2
buttonfreak
@Jotke Wat een brei aan leugens en halve waarheden.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @buttonfreak:
Wat een brei aan leugens en halve waarheden

Wat gehersenspoeld ben jij door de staatsomroep van rutte 4
Jotke
Quote Reactie van @buttonfreak:
@Jotke Wat een brei aan leugens en halve waarheden.

Vertel, wat klopt er niet van?
+3
roscho
Quote Reactie van @buttonfreak:
Je doet nu weer alsof er iemand jou het recht op demonstreren ontneemt.

Nee, iedereen heeft nog steeds het recht om met een bord (voor z'n kop) op straat te gaan zitten. Alleen het haalt zo bitter weinig uit. Politici lachen er alleen maar om. En dat is sinds die onderwijsdemonstratie in de Deetman-tijd zeker niet veranderd. Hoewel ik zelf geen boer ben, kan ik me heel goed voorstellen dat boeren wanhopig worden van de regering die we nu hebben. De boeren hebben met hun tractor-acties mijn steun nog lang niet verloren, als maar voorop staat dat de acties zo veilig mogelijk gebeuren. Jammer van de excessen die zijn gebeurd en die door de media ook flink werden opgeblazen, de lezers/kijkers houden immers van sensatie.
+2
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @roscho:
met een bord (voor z'n kop) op straat te gaan zitten. Alleen het haalt zo bitter weinig uit. Politici lachen er alleen maar om.

Vandaar misschien die tractoren? Den Haag wordt daar toch wel een beetje zenuwachtig van, het is niet voor niks dat er bij voorbaat al ME en het leger klaarstaan. Politici lachen hier niet om.
roscho
Quote Reactie van @kanniewaarzijn:
Politici lachen hier niet om

Dat is precies wat ik zei. Ik benaderde het alleen van de andere kant. Met een "bord voor je kop" zit je voor gek en lachen ze je uit. Maar als je machtsmiddelen als tractoren en/of vrachtauto's gebruikt, dan zijn ze als de dood zo bang dat AH wat minder winst maakt. (Hoewel AH de acties natuurlijk aangrijpt om de producten weer duurder te maken wegens "leveringsproblemen".)
Jotke
Quote Reactie van @buttonfreak:
@Fendt926Driver Wederom vergelijkingen met appels en peren. Als men een snelweg afzet vanwege brand is dat overmacht.

Als je in een file terecht komt is dat ook overmacht. Ongeacht of deze bewust of onbewust, met opzet of zonder opzet gecreëerd is.

Ik neem aan dat die vrachtwagen rustig afgeremd heeft met alarmlichten aan, zelfde vervolgens voor het verkeer achter hem. Dat er dan een paar zijn die niet op zitten te letten is treurig maar om dan meteen de chauffeur aan te vallen...

Overal bij iedere opstopping op een snelweg is Rijkswaterstaat er als de kippen bij en wordt op de borden boven de snelweg een X of een lagere snelheid aangegeven. We weten niet hoe snel dit ongeluk na het stoppen van die vrachtwagen is gebeurd maar ik blijf erbij dat de chauffeur hier niet de hoofdschuldige is maar degene in de bestelauto en de motorrijder die blijkbaar beide niet goed opgelet hebben. Het is triest voor de nabestaanden van de motorrijder en de chauffeur had er verstandig aan gedaan als hij meerdere collega's had gezocht die meededen en niet daar in z'n eentje was gestopt maar dan nog moet het overige verkeer ook opletten!

In Nederland is de vrachtwagenchauffeur heel vaak de pispaal terwijl er in het overige verkeer heel veel gekken zitten die 0 rekening houden met vrachtwagens.

Ik zie het in de dorpen ook hier. Mensen die op een paar meter achter een achteruitrijdende vrachtwagen doorlopen of nog even in de dode hoek er voorbij willen kruipen.

Ik zelf vertoef nog best wat uren in het jaar op de bijrijdersstoel van een vrachtwagen, en dat al meer dan 11 jaar. Wat ik onderweg al allemaal gezien heb aan capriolen van overig verkeer is niet op 10 handen te beschrijven.

De Franse overheid denkt dit met een stickertje op de trucks te kunnen tegengaan maar een verplichte dag met een vrachtwagen mee voor iedereen die zijn of haar auto/brommer/scooterrijbewijs haalt zou een betere les zijn dan zo'n lelijk stickertje waar letterlijk niemand iets mee doet.

Of je nu achter een file ivm een ongeluk rijdt, een file ivm wegwerkzaamheden of een file ivm een boerenprotest. Jij hoort nog altijd zelf ook op te letten! Ongeacht waar je loopt of rijdt.

Wil hiermee niet zeggen dat het helemaal goed is wat de chauffeur heeft gedaan. Die had zoals gezegd ook logischer moeten nadenken en zorgen dat de weg over heel de breedte dicht ging ipv hij alleen maar om alle schuld bij de chauffeur in de schoenen te schuiven gaat mij te ver!
buttonfreak
@Jotke Drogredenen. "om alle schuld bij de chauffeur in de schoenen te schuiven" doet ook niemand, want de politie onderzoekt bijvoorbeeld ook de bestuurder van de bestelwagen.
+3
de Tank
Quote Reactie van @roscho:
Maar eigenlijk zeggen wij nu met elkaar dus eigenlijk dat de boerenacties te ver gingen toen de trekkers de snelwegen op reden.

Nee, ik zeg dat iedereen daar zijn eigen keuzes in mag maken. Ik trek de grens waar ik die trek en daar mag iedereen een mening over hebben. Als de argumenten achter die mening mij raken kan het zijn dat die keuze verandert en anders niet. Mijn bereidheid om anderen in gevaar te brengen is niet zo groot inderdaad, de wijze van demonstreren zal ik daar op aanpassen. Dit betekent niet dat mijn keuze voor iedereen moet gelden, dit betekent dus niet dat acties geen doorgang kunnen vinden.
kanniewaarzijn
@de Tank De enige actie die gaat helpen is niet meer leveren, niemand! En dat om te beginnen 2 weken.
De rest werkt contra-productief.
Grasbaal
Bart Kemp, voorzitter van Agractie, is niet bereikbaar voor een reactie op de gebeurtenissen. Jos Ubels, de Drentse voorman van Farmers Defence Force, wijst erop dat de oproep 15 juli om 15 uur het werk gedurende 15 minuten stil te leggen uit de koker van Agractie kwam. ,,Wij vonden het op zich wel een goede actie, maar als je zoiets doet, moet het veilig gebeuren, met verstand.’’

dvhn.nl/drenthe/…
sorry
Kwetsbaar als je op een motor zit
+3
jehan
Ik wil wel van alles zeggen over de discussies op tractorfan over de acties allemaal maar ga dat niet doen. erger me beetje over die nieuwsgrazer topics elke keer
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
4.148