Mercedes-Benz Zetros
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
Het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken gebruikt Mercedes-Benz Zetros uit eerdere leveringen al enkele maanden voor een breed scala aan rampenbestrijdingsmissies. Hulpverleners ter plaatse gebruiken de vrachtwagens om de bevolking te bevoorraden in moeilijk bereikbare gebieden, wegen vrij te maken en puin te verwijderen. Waar de situatie het toelaat, ondersteunen de voertuigen ook de wederopbouw.
De nieuwe voertuigen voor Oekraïne hebben overwegend permanente aandrijving op alle wielen en zijn uitgerust voor diverse transporttaken. Het toegestane totaalgewicht varieert tussen 16,5 en 40 ton. De zeer offroad-geschikte vrachtwagens zijn voorzien van de OM 460 zescilinder lijndieselmotor met 265 tot 350 kW (360 tot 476 pk), afhankelijk van het voertuig. Een cilinderinhoud van 12,8 liter zorgt voor een maximumkoppel tot 2300 Nm. De motorkap, die onafhankelijk van de cabine kan worden geopend, biedt toegang voor onderhouds- en reparatiewerkzaamheden in de motorruimte. Hierdoor blijft de cabine gescheiden als beschermde ruimte en voor het gebruik van communicatietechnologie.
De offroadspecialist van Mercedes-Benz, de Zetros, is ontworpen voor zware omstandigheden. Zachte grond, bos en steil terrein: met zijn krachtige motor, 16 versnellingen en tweetraps tussenbak maakt de Zetros het vaak mogelijk om terrein te doorkruisen waar anders omwegen nodig zouden zijn. Voor transport met een hoog laadvermogen profiteren chauffeurs op ruw terrein van de grote hellingshoeken en van de doorwaadbaarheid. De inschakelbare differentieelsloten kunnen voortstuwing genereren, zelfs als afzonderlijke wielen grip verliezen. De zitpositie achter de vooras zorgt voor een relatief soepele rijervaring en goede voertuigcontrole, zelfs bij hoge snelheden en op slechte wegomstandigheden.
Tekst (in Engels) en foto's: © 2023 Daimler Truck AG