Leyland 344, foto van Leyland344

Leyland 344

+6
Leyland344
Foto van een Leyland 344

Reacties

+3
stijn-de-bock
Dit vind ik een Prachtige trekker
+5
cyrus-van-gelder
@stijn-de-bock stoer trekkertje inderdaad. Ik weet niet hoe het in jullie omgeving is, maar ik zie het merk leyland hier nooit meer.
+3
stijn-de-bock
@cyrus-van-gelder hier heb ik ze ook nog nooit gezien.
+4
cyrus-van-gelder
@stijn-de-bock ik meen te weten dat Leyland eerder nuffield was,een Engelse trekker. Zeker weten doe ik het niet, moet ik dan opzoeken. Een buurman had vroeger wel een nuffield trekker, best wel een handig dingetje weet ik nog.
+3
Wimariete
@cyrus-van-gelder klopt wel wat je zegt. Was eerst nuffield. Daarna Leyland en daarna werd het Marshall. De laatste was oker geel.
+6
@cyrus-van-gelder Klopt, Nuffield was de voorloper van Leyland. William Morris 'Lord Nuffield' kreeg na de oorlog de opdracht van de Britse regering om een zware trekker te ontwikkelen om de landbouw weer op stoom te helpen en zo de voedselcrisis te boven te komen. Hij trok zich een jaar terug en in 1 jaar heeft hij de Nuffield trekker ontwikkeld, gebouwd in een voormalige oorlogsvoertuigenfabriek. Nuffield zat onder de British Motor Corporation. Eind jaren 60 zijn gedeelten van BMC overgenomen door British Leyland. Hier vielen ook Rover, Jaguar, Leyland vrachtwagens onder. De Leyland trekker was een directe doorontwikkeling op de Nuffield. De motoren zijn vernieuwd, en later is er een gesynchroniseerde versnellingsbak gekomen. Begin jaren 80 heeft Leyland de trekkerdivisie verkocht aan Marshall. Die trekkers waren geel in plaats van blauw.
walker1
@MaartenMandemaker Alleen jammer dat de kwaliteit nogal te wensen over liet bij deze trekkers en veel andere Engelse producten. Is ook maar weinig van die Engelse industrie overgebleven, Of het is verdwenen, of het is overgenomen door een niet Engels bedrijf.
+5
@walker1 Onzin. Het probleem was op een gegeven moment dat de Engelse vakbonden meer baas waren dan de fabrikanten zelf. Staking na staking en dan gaat de kwaliteit van montage achteruit. Met de levensduur van het materiaal is niks mis. Hier vroeger erg weinig onkosten gehad aan de Leyland's.
+2
mklok
@MaartenMandemaker een ondergewaardeerd merk. Waren best goede trekkers. Is alleen jammer dat ze niet verder gingen met de ontwikkeling , concurrenten waren al ver boven de 100 pk terwijl leyland daar nog niet aan toe was. Staat best leuke filmpjes op YouTube van dit merk.
+2
@mklok Ja klopt, ze hebben nog 6 cilinders gehad met 85 en 100 pk, maar dat is ook geen succes geworden. Daar was de versnellingsbak aan de lichte kant voor. Later heeft Marshall het nog geprobeerd met een 6 cilinder van 100 en 120 pk, met een ZF bak en achterbrug, maar toen was het al te laat. Motorisch zijn ze wel bij de tijd gebleven, de motoren werden ook gebruikt in vrachtwagens en zijn veel in boten gebouwd.
+2
mklok
@MaartenMandemaker Richard Nickerson toen de eigenaar van Marshall heeft toen de toko van Leyland overgenomen en verplaatst . De laatste stuiptrekking was geloof ik toen ze de steyr modellen als Marshall gingen verkopen. Vond ze altijd wel mooi zeker met dat geel en zwart. De cabines werden ook gebruikt voor de David brown toen der tijd. Nu zijn ze gek genoeg geld waard.
+3
@mklok Ja de productie is toen van Schotland naar Engeland gegaan. Ja dat was de laatste stuiptrekking. Later zijn ze nog door een ander geproduceerd onder de naam JWD volgens mij. Die waren oranje. Ze hebben nooit doorontwikkeld, altijd doorgegaan op de oude nuffield basis. De transmissie was ook te beperkt, en onderhoudsvriendelijk zijn ze ook niet echt. Als je de koppeling wilt vervangen kun je je lol op als er een cabine op zit.
+5
cyrus-van-gelder
@MaartenMandemaker zo is toendertijd ook het merk international naar de knoppen gegaan. Er waren idd ook binnen het beleid van de firma wel wat dingetjes. Maar die vak bondstakingen hebben zeer zeker mede veroorzaakt dat IH aan teneco verkocht werd. Die had David Brown/Case ook al in handen. Toen was het case international, nu zelfs case Ih. ( New Holland)
+3
mklok
@cyrus-van-gelder Het concern Internationaal had in de jaren tachtig onze trots DAF ook in handen dat heeft ook veel geld gekost. Net als David Brown die de Austin Martin hadden overgenomen. Bodemloze put was dat , geld voor nieuwe ontwikkelingen was er niet , omdat er veel geld naar de austin martin ging. Ook nog eens crisis jaren.
+5
RPCounty
@walker1 het is met de duitse bedrijven al niks beter afgelopen. Deutz werd italiaans. Fendt werd agco en zo kunnen we wel door gaan. Kwaliteit van een engelse trekker is zeker niet altijd minder. De uitzonderingen daar gelaten. Maar dat heb je met Duitsers dito.....
+3
cyrus-van-gelder
@RPCounty zo zijn er inderdaad heel wat merken verdwenen. Best jammer wel. Het werkt ook een beetje als het spel monopolie he. Als je alles in handen hebt kun je ook prijs en kwaliteit bepalen. De klant heeft eigenlijk weinig keuze mogelijk heden meer.
+4
a3vandiejen
Schitterend.
+2
Leyland344
Ik zelf vind het super tractor is super sterk en snel op de weg alleen is mijn urenklok en de overbrenging is stuk ik ben op zoek wie dit heeft als je heb liggen hoor ik het graag.
+2
@Leyland344 Deze mensen hebben heel erg veel onderdelen. Kijk maar eens rond op de site. Ze zijn ook erg behulpzaam en vriendelijk aan de telefoon als je iets zoekt.

tractorspareparts.co.uk/83h1004-tacho-cable-angle-…
+1
Leyland344
Bedankt voor tip.ik gaat er zeker nakijken Bedankt

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
4
PUNTEN
24
WEERGAVES
32
BATTLES