Graafmachines

Foto's van graafmachines

Graafmachines nieuws

Stroomnet uitgebreid met elektrische graafmachines, hoogwerkers en trucks

25-01-2024 - Het elektriciteitsnet zit in bijna heel Nederland vol. Ook in Brabant is geen ruimte meer voor nieuwe bedrijven die grote hoeveelheden stroom willen afnemen. Om dat probleem op te lossen worden drie hoogspanningsstations in Tilburg-Zuid, Maarheeze en Woensdrecht binnenkort uitgebreid. Bouwconcern BAM gaat elektrisch materieel gebruiken bij de werkzaamheden. Op die manier kan de bouw van de stations ook in de buurt van kwetsbare natuurgebieden gewoon doorgaan, zonder dat stikstofregels voor vertraging zorgen.
De belangrijkste oplossing voor het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnetwerk is het uitbreiden van het aantal stroomstations, transformatoren kabels in de grond. Maar daar komt stikstof bij vrij en dat is op dit moment in Brabant niet toegestaan.Daarom gaat BAM bij de werkzaamheden elektrische graafmachines en hoogwerkers inzetten. Ook het transport van en naar de bouwplaats gaat met elektrische vrachtwagens. Daarnaast worden delen van de stroomstations al in de fabriek in elkaar gezet. De werkzaamheden starten in het voorjaar en moeten in 2026 klaar zijn. Domino-effectDe stikstofcrisis heeft grote gevolgen voor de werkzaamheden van netbeheerders. Door dat gebrek aan stikstofruimte kunnen netbeheerders de netten niet versneld uitbreiden en dreigen projecten vertraging op te lopen. Daarbij dreigt volgens Tim van Ham van netwerkbeheerder Enexis een domino-effect. "De gevolgen voor industrie, mobiliteit en woningbouw zijn groot. Zonder extra stroomkabels komen er immers ook geen nieuwe laadpalen of woongebieden."Daarom pleiten de gezamenlijke netbeheerders al langer voor een uitzonderingspositie. Volgens hen veroorzaken ze relatief weinig stikstofuitstoot, terwijl de werkzaamheden op lange termijn juist kunnen zorgen voor minder stiktstofuitstoot. Bijvoorbeeld doordat processen in de industrie elektrisch worden. Wachtlijst wegwerkenRutger van der Leeuw, bestuursvoorzitter van Enexis Groep. “We hebben op dit moment heel veel grote bedrijven die we niet kunnen helpen vanwege een gebrek aan ruimte op het elektriciteitsnet. Die wachtlijst krijgen we alleen weggewerkt als we zo snel mogelijk nieuwe stations bouwen en bestaande stations uitbreiden. We zijn altijd op zoek naar manieren om dit sneller te doen. Of in dit geval: manieren die ervoor zorgen dat we geen vertraging oplopen door stikstof." In Brabant zijn de problemen vooralsnog het grootst. Niet alleen omdat ook hier nauwelijks meer ruimte is op het stroomnet, maar vooral omdat er in deze provincie helemaal geen vergunningen meer worden uitgegeven voor projecten die leiden tot extra stikstof op kwetsbare natuur. Voorrang in BrabantDaarom krijgt Brabant voorrang bij het bouwen met elektrisch materieel. In elk geval in Tilburg, Maarheeze en Woensdrecht. Ook de transformatorstations in Best en Eerde worden uitgebreid. Daar wordt nog onderzocht of dat ook geheel elektrisch moet gebeuren. Brabant heeft geluk, want er is nog niet heel veel elektrisch materieel voorhanden.

Nieuwsgrazer

Enorme drugsafvalput lijkt nu op een bouwput van een wolkenkrabber

30-11-2023 - De schoonmaak van de enorme drugsafvalput bij Halsteren is officieel begonnen. De provincie gaf donderdag het startsein en liet voor het eerste media toe om een kijkje te nemen. Een groot deel van de heuvel wordt nu afgegraven, tot onder het gif. Het is de grootste en duurste drugsafvaldumping ooit in ons land, maar zeker niet de enige. "Dit doet oprecht veel pijn."

"Niet normaal dit. Het is krankzinnig, hè?" Boswachter Erik de Jonge is hier al zo vaak geweest, maar is bij ieder bezoek onder de indruk van de ongekende omvang van de vervuiling. Hij ontdekte in maart 2021 de put die verborgen was onder een berg takken en bladeren. "Ik dacht eerst: er ligt hier iemand begraven." CocaïnewasserijDrugscriminelen loosden gevaarlijke stoffen uit een cocaïnewasserij in een put van twee bij drie meter: tolueen, benzeen, aceton en olie. Alle gif zakte langzaam weg in de heuvel. Bomen zogen het op en werden langzaam ziek. Door nu af te graven, wordt voorkomen dat het gif zich nog verder kan verspreiden. De drugsafvalput veranderde de voorbije dagen in een krater van grote omvang. "Het lijkt op een bouwput van een wolkenkrabber", zegt provinciebestuurder Hagar Roijakkers. Ze is er donderdag voor het eerst en is merkbaar onder de indruk: "Ongelofelijk!" De provincie steunt gedupeerden van de drugsafvalput, in dit geval Brabants Landschap. De kosten gaan in de miljoenen lopen. DoodMetershoge bergen zand liggen op de weides tussen Landgoed Vrederust en snelweg A4. De vervuilde heuvel is een soort bouwterrein geworden. Minstens vierhonderd bomen zijn gekapt om plaats te maken voor graafmachines. De vrees is dat het daar niet bij blijft. De put wordt steeds groter en dieper. Er staan hekken en er is een nieuwe weg gemaakt met een verkeerslicht. Bomen langs de route zijn beschermd met planken, tegen de vele trucks met zand die voorbij rijden. Nog maar kort geleden lag hier een heuvel vol leven: herten, vogels, bijen en bomen op stuifzand dat is komen aanwaaien in de ijstijden, de voorbije 100.000 jaar. In korte tijd gesloopt door mensen. "Alles wat in aanraking komt met de chemicaliën gaat dood", zegt boswachter Erik de Jonge. "Dit doet oprecht veel pijn."VrachtwagensZeker 4250 kubieke meter grond is vervuild, waarvan meer dan een derde ernstig. Er zullen zeker 75 vrachtwagens nodig zijn om de ergst vervuilde grond af te voeren. Om er goed bij te kunnen, wordt er rondom veel meer grond afgegraven, bijna het dubbele van de vervuilde grond. Daaronder volgt dan nog het grondwater. Daarvan is naar schatting zeven miljoen liter verontreinigd. De drugsafvaldumping in Halsteren is uitzonderlijk groot. Maar er zijn minstens vier andere plekken in Brabant:In Neerkant werd een vijver met chemisch afval gevonden.Op het terrein van een bedrijf in Boxtel werd drugsafval geloosd.Ook op een perceel in Rijsbergen werd drugsafval gedumpt.Kenners vrezen dat dit het topje van de ijsberg is. Het aantal zichtbare dumpingen van tonnetjes en jerrycans in de natuur daalt al jaren terwijl er nog steeds veel drugs worden gemaakt. Bij de politie gaan ze er van uit dat twee derde onzichtbaar wordt geloosd in sloten, op de riolering en in verborgen drugsputten. Vijf jaarDe schoonmaak in Halsteren gaat nog jaren duren. Daarom is nog niet te zeggen hoe duur dit wordt, zegt de provincie. Boswachter Erik de Jonge is blij met de steun uit de overheid. Hij hoopt dat het gebied over vijf jaar weer leefbaar is. "De bomen hier waren zo'n zestig jaar oud. Maar ik ga niet voor mijn pensioen meemaken dat hier weer een bos groeit."OOK HET LEZEN WAARD: Grootste drugsafvaldumping ooit: opruimen gaat nog jaren duren Vijver met chemisch afval in Neerkant Drugsafval geloosd op bedrijfsterrein in Boxtel Drugsafval gedumpt op grond van hoogbejaarde man uit Rijsbergen

Nieuwsgrazer

Das mijdt grondwater en vindt daarom spoorwegen en dijken een fijne woonplaats

25-03-2023 - Het ging deze week veel over de das. Door de aanwezigheid van het dier ligt op twee plaatsen het treinverkeer stil, de gevolgen waren groot nieuws. Maar hoe gaat het eigenlijk met de das in Nederland? En wat maakt uitgerekend een spoorbaan nou zo'n aantrekkelijke plek? Vijf vragen en antwoorden over de das in ons land.Waardoor kan een das zo veel overlast veroorzaken?Dat komt vooral door de gangen die het dier graaft. Dassen kunnen zo'n 70 centimeter worden, waarmee ze tot de grootste landroofdieren in Nederland behoren. Hun gangen zijn met een diameter van 30 centimeter relatief fors en ook de kamers in de burchten waar het dier leeft zijn tamelijk groot, zo'n 50 centimeter hoog. Hierdoor kunnen verzakkingen optreden in het spoor. ProRail schat dat op zo'n veertig plekken langs het spoor dassen zitten, de spoorbeheerder wil geen locaties noemen.Verder kunnen de dieren schade veroorzaken aan gras. In principe eet de das vooral regenwormen en dat hoeft niet te leiden tot schade aan de grond. In het voorjaar en najaar eten ze ook larven van onder meer de langpootmug die zich dan onder het gras bevindt. Die larven worden door de dassen uitgegraven, waardoor schade kan ontstaan. Een das kan ook dijken beschadigen. Dat is relatief makkelijk te voorkomen door bij ontdekking het hol grotendeels dicht te gooien. Dan gaat de das meestal vanzelf weg. De leefomgeving van de das mag volgens de wet niet aangetast worden, maar voor het dichtgooien van de holen in de dijken is een ontheffing aan de waterschappen gegeven.Hoeveel dassen zijn er in Nederland?Dat zijn er zo'n 6000 tot 7000, schatten natuurorganisaties als Das & Boom, die de das beschermt en helpt als er overlast optreedt. De populatie was ooit ruim 12.000, maar daalde in de jaren zestig naar 1200 doordat er flink op de dieren werd gejaagd. De populatie bleef klein door onder meer het groeiende autoverkeer, totdat er in de jaren 80 een beschermingsplan kwam.Hoewel de populatie dus is toegenomen, wordt het leefgebied van de das kleiner door de uitbreiding van dorpen en steden. Jaarlijks sterven zo'n 1500 dassen - een vijfde tot een kwart van het totale aantal - door het verkeer.Gemiddeld leven er volgens de Zoogdierenvereniging zo'n drie dassen in een burcht. Onder het spoor in het Noord-Brabantse Esch verblijven naar schatting vier tot zes dassen.Hoe zit het met de bescherming?De dassen en hun burchten zijn beschermd, staat in de Wet natuurbescherming. Ze mogen dus niet worden gevangen of gedood en hun burchten mogen niet worden vernield. Wel mogen provincies en rijksdiensten een ontheffing of vrijstelling geven wanneer de volksgezondheid in gevaar is of er volgens de wet "een andere dwingende reden is van groot openbaar belang".ProRail heeft ontheffing gekregen om de dassen onder het spoor bij Esch te verdrijven. Dat mag niet actief gebeuren; daarom is nu het talud gemaaid om de plek minder aantrekkelijk te maken voor dassen.Ook zijn er terugslagkleppen geplaatst aan de uiteinden van de gangen van de dassenburcht, waardoor de das niet meer kan terugkeren naar de burcht onder het spoor. Dat geeft de dassen de mogelijkheid om de burcht veilig te verlaten.Hierna wordt voorzichtig vanaf de buitenzijde van het talud met graafmachines naar binnen gegraven. Zo kan er worden gekeken of alle dassen zijn vertrokken. Als er nog dassen worden aangetroffen, worden die verdoofd en opgevangen. Dat gebeurt onder begeleiding van een dierenarts.Waarom graven dassen gangen onder het spoor? Wat het spoor vooral aantrekkelijk maakt, is dat het een droge, hoge plek onder de grond is. De dieren hebben een voorkeur voor een plek ver weg van het grondwater. "Ze zitten ook veel onder de opritten van snelwegen, en in dijken", zegt voorzitter Jaap Dirkmaat van Das & Boom.De dassen zijn volgens hem niet erg gevoelig voor de trillingen en het lawaai van het spoor. "We hebben ooit filmbeelden gemaakt van een das die zijn burcht verliet onder het spoor, terwijl er een intercity langs raasde. Dat gedender, daar kunnen ze dwars doorheen slapen."Waar gaan de dassen naartoe als ze het spoor moeten verlaten?Zodra zeker is dat er geen dassen meer aanwezig zijn onder het spoor, worden de holen opgevuld met zand en wordt het gat in het talud weer dichtgemaakt. Ook wordt anti-graaf-gaas geplaatst om ervoor te zorgen dat de dassen in de toekomst geen burcht in het spoortalud kunnen graven.Vorig weekend is ProRail gestart met de bouw van een kunstburcht in Friesland. Daar probeert ProRail de dassen onder het spoor vandaan te lokken met een kunstmatig gangenstelsel. In Esch is er voldoende leefruimte in de omgeving van het spoor waar de das naartoe kan verhuizen. Daar is dus geen kunstmatig gangenstelsel nodig.Hoe de dassenverhuizing in Esch verloopt, laten we je zien in de video:

Nieuwsgrazer

Nog meer Graafmachines nieuws

Datum Onderwerp Reacties
13-11-2022 Wat doen die graafmachines op het Kootwijkerveen? 0 reacties
14-10-2022 Duits dorp bij Roermond verliest strijd tegen bruinkoolmijn 0 reacties
10-09-2022 Onbekend Onbekend - Aankoopadvies kleine graafmachine gevraagd 38 reacties
07-09-2022 Elektrische graafmachines op windenergie voor dijkversterking 3 reacties
18-06-2022 Wacker Neuson gaat compact materieel bouwen voor John Deere 0 reacties
21-05-2022 Hedwigepolder gestript, gesloopt en vergiftigd? ’Heeft niets met nieuwe natuur te maken’ 2 reacties
28-04-2022 Sterke vraag naar graafmachines Caterpillar 0 reacties
12-09-2019 LTO - LTO: verduurzaming en innovatie in plaats van stikstofslot 107 reacties
27-08-2019 Elektra nieuw: Farmtrac E 26 en Tobroco Giant G 2200 E 0 reacties
17-06-2019 IronPlanet houdt deze maand een van de grootste Europese online veilingen ooit 0 reacties
18-02-2019 Volvo Compact dealerschap voor J.W. Hoff B.V. 0 reacties
11-02-2018 Kijkdag Grondverzet & Agrarische machines van gebr. Berends 0 reacties
31-01-2018 Groot aanbod machines loonwerkbedrijven Noord Nederland 0 reacties
09-10-2017 Calla Morning Sun gaat vlammen 0 reacties
17-08-2017 Graafbak ‘in de oren’ verplaatsen is onveilig en dus verboden 0 reacties
20-06-2017 Rechter onwel: rechtszaak graafmachinebende uitgesteld 0 reacties
02-06-2017 Arnhem vindt de graafmachines prima, als de stad maar mooier wordt 0 reacties