Samen bereik je meer: CONO Kaasmakers trekt op met partners voor duurzamer transport

CONO Kaasmakers wil samen met haar melk- en kaastransporteurs de footprint van kaas verkleinen. Door hybride trucks en de eerste volledig elektrische RMO (Rijdende Melk Ontvangst) wordt er een bijdrage geleverd aan het ambitieuze klimaatprogramma van de boerencoöperatie uit de Beemster: een klimaatpositieve kaasketen in 2030. Eerste elektrische RMO Danmel Transport uit Oosthuizen verzorgt voor CONO een groot deel van het melktransport. Na een succesvolle proefrit heeft eigenaar Mart de Waard de eerste volledig elektrische RMO van Nederland in bestelling staan bij Volvo. Naar verwachting wordt de truck in het eerste kwartaal van 2023 geleverd en in gebruik genomen. De Waard: “CONO hecht belang aan duurzame ontwikkelingen in de hele keten. Door deze samenwerking kan ik mijn dienstverlening verbeteren in duurzaamheid en tevens onze CO2-uitstoot terugdringen.” Elektrisch rijden brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Snelladen is nog niet mogelijk. Daarom is kritisch gekeken naar de route die deze wagen gaat rijden en het opvangen van de uren die verloren gaan door het laden. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting, is er afgesproken dat de wagen ’s nachts bij CONO wordt opgeladen. Naast de elektrische RMO heeft Danmel Transport sinds twee jaar een RMO op liquid natural gas (Lng), waardoor uiteindelijk 20% minder CO2 wordt uitgestoten. CONO’s tweede melktransporteur Meijer Melktransport rijdt met Euro-6 vrachtwagens die 97% minder stikstof uitstoten dan motoren uit de Euro-1-klasse. Beide ondernemingen gebruiken bovendien een oplegger met een eigen accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen. Met deze accu wordt melk niet langer met lopende motor overgepompt. Hybride kaastransport Transportbedrijf G.G. de Vries & Zoon uit Minnertsga verzorgt het transport van CONO’s bekende Beemster kaas. Ook met dit bedrijf ging CONO in overleg over CO2-reductie en elektrificatie van het transport. De keuze van De Vries is gevallen op de aanschaf van een hybride truck van Scania. Rients de Vries, eigenaar van het transportbedrijf over de samenwerking: “We zijn trots dat we met de reeds gedane en toekomstige investeringen CONO kunnen helpen hun ambitieuze klimaatdoelstellingen te behalen. Volledig elektrisch rijden is door de langere afstanden die wij afleggen nog niet haalbaar. De hybride motor levert 20% brandstofbesparing waarmee we onze eigen carbon footprint verkleinen.” Verder wordt onderzocht of De Vries de wagen die ingezet worden voor CONO-kaas kan laten rijden op HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil) in plaats van diesel. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO100 leidt tot een CO2 reductie van ruim 85% ten opzichte van reguliere diesel. Samen bereik je meer Verduurzamen kun je niet alleen. CONO Kaasmakers pakt de verduurzamingsopgave daarom samen op met partners uit de logistieke sector. Wim Betten, Algemeen Directeur bij CONO Kaasmakers zegt hierover: “Wij vinden het belangrijk dat we samen met onze partners stappen zetten op het gebied van verduurzaming en blijven dit ook stimuleren. Wij zijn trots dat onze partners deze investeringen aangaan, ook in onzekere tijden op het gebied van energie en brandstof. Onze transporteurs dragen zo in het algemeen bij aan de klimaatdoelstellingen van de transportsector, en leveren in het bijzonder een positieve bijdrage aan de totale footprint van onze kaas, die we tot 2030 met 30% willen reduceren.” CONO Klimaatpositief in 2030 CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van melkveehouders in de Beemster, Noord-Holland. In 2030 wil CONO met haar kaasketen klimaatpositief zijn. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In melk- en kaastransport wil CONO samen met haar partners 75% CO₂ reductie behalen, om zo de footprint van kaas te verkleinen. Ook zet CONO zich met haar melkveehouders in om voor het vastleggen van CO₂ in de bodem. Resterende uitstoot wordt gecompenseerd. Bij eigen leden veehouders als dat kan, en verder weg als dat nodig is.

CBL: Blokkades distributiecentra zijn onacceptabel

Wederom volop protesten van boeren deze ochtend. Media meldden al vroeg in de ochtend dat trekkers actief zijn rond distributiecentra van supermarktketens: bij Jumbo in Veghel (Noord-Brabant), Beilen (Drenthe), Woerden en Nieuwegein (Utrecht), ALDI in Drachten, Lidl in Heerenveen en bij AH in Zwolle zijn blokkades gemeld. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, roept protesterende boeren op per direct de blokkades van distributiecentra op te heffen. "Deze blokkades zijn onacceptabel." Het CBL riep de overheid en boeren eerder al om in gesprek te gaan en het conflict op te lossen. De boeren hebben een conflict met de overheid over stikstof, de leden van het CBL staan hier buiten. Blokkades van distributiecentra duperen de burgers van Nederland. Supermarkten doen er alles aan de winkels bevoorraad te houden. Maar wanneer dergelijke blokkades langer aanhouden, kan dit echter betekenen dat de dagelijkse boodschappen niet meer gedaan kunnen worden. Naast de belemmering van de bevoorrading van winkels, kunnen ook leveranciers het voedsel niet aanleveren. Vooral dagverse producten moeten hier mogelijk door vernietigd worden. Dit levert bovendien onnodige voedselverspilling op. Distributiecentra kunnen naast supermarkten ook ziekenhuizen, zorgcentra en andere vitale dienstverlening beleveren. Daarbij komt nog dat blokkades de bedrijven miljoenen euro’s aan schade opleveren. Het CBL doet een dringend beroep op justitie en politie om stevig in te grijpen en blokkades op te heffen. Het CBL beraadt zich ondertussen op vervolgstappen. Bron: CBL

Uniek internationaal testcentrum van ElaadNL geopend door de Koning

De Koning opent woensdagochtend 8 juni in Arnhem het laboratorium Elaad voor elektrische voertuigen en bijbehorende laadinfrastructuur in Arnhem. Naast personenauto's kan het lab ook grotere en zwaardere elektrische voertuigen testen, zoals bussen en vrachtwagens, en hun laadinfrastructuur. Nederlandse en internationale autofabrikanten, fabrikanten en beheerders van laadpalen, energiedienstverleners, netbeheerders en onderwijsinstellingen kunnen gebruik maken van de testfaciliteit. Er is een energiekwaliteitsmeter en een laadstation voor kortstondig opladen met hoge capaciteit. Ook de gehele voertuigcommunicatieketen, laadstation en interactie met andere elementen zoals zonnepanelen kan in het testcentrum worden getest. Daarnaast is de digitale veiligheid van deze communicatie een aandachtspunt. Na de openingsceremonie geeft koning Willem-Alexander een rondleiding door het laboratorium. Tijdens de rondleiding geven we uitleg over de slimme samenwerking tussen elektrische apparaten die het energieverbruik in en om het huis optimaliseren en het duurzaam opladen van voertuigen in tijden van veel zonne- en windenergie. Een goede netwerkbeveiliging van laadpalen wordt ook genoemd om de stabiliteit van het stroomnetwerk te waarborgen. Het Lab is onderdeel van ElaadNL, een kennis- en innovatiehub die de slimme en duurzame oplaadmogelijkheden van elektrische voertuigen onderzoekt en test. Dit is een initiatief van de Nederlandse algemene netbeheerders. Vanwege de invloed op het net is het van belang dat netbeheerders kunnen experimenteren met het opladen van elektrische voertuigen in alle soorten en maten.

Binnenvaartschip op batterijen? Eerste exemplaar brengt bier naar Moerdijk

Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen - de Alphenaar - is maandagmiddag aangekomen in zeehaven Moerdijk. Het vertrok eerder die dag vanuit Alphen aan de Rijn met een lading voor bierbrouwer Heineken. De 'Alphenaar' hoeft niet lange tijd aan de stekker te liggen, maar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis voortzetten. Toch hoopt initiatiefnemer Willem Dedden, directeur van het bedrijf Zero Emission Services (ZES), dat er op de kade van de zeehaven Moerdijk nog dit jaar een speciale laadpaal voor het binnenvaartschip komt. Trots vertelt Dedden: "Dit is de toekomst van de binnenvaart. Geen uitstoot van kooldioxide, geen uitstoot van stikstof, geen fijnstof en minder lawaai. Dit is wat we willen." Op korte termijn wil Dedden met zijn bedrijf acht schepen op batterijen in het water hebben liggen. "Het eerste schip vaart nu en dat kunnen we aan iedereen laten zien. Er is best wat scepis en vind ik prima. Maar nu willen we zo snel mogelijk uitbreiden, want natuur en milieu vragen daar om" Nu is er voor binnenvaartschepen - zoals inmiddels wél voor elektrische auto's - nog geen netwerk van laadpalen, maar dat moet dus veranderen. "In Rotterdam, in Alblasserdam, in Den Bosch en hier in Moerdijk willen we zo snel mogelijk tot de realisatie van laadstations komen", aldus Dedden. Tot die tijd moet de batterijen-wisseltruc de schepen aan het varen houden. Die batterijen, die ZESpacks heten, zien eruit als containers en kunnen in het laadruim van het schip worden vervoerd. Twee batterijen zijn goed voor 50 tot 100 kilometer afleggen. Deze accu's worden sinds april op spanning gebracht met gecertificeerde groene stroom op het eerste laadstation voor binnenschepen, in de haven van Alphen aan den Rijn. De binnenvaart is nu nog verantwoordelijk voor zo'n 5 procent van de totale uitstoot van kooldioxide in Nederland. Het bedrijf wil in 2030 dertig uitstoot-loze vaarroutes realiseren. Daarmee wordt 360.000 ton kooldioxide en 2.800 ton bespaard.

Grasbaal


Foto's
0
Video's
0
Topics
60
Reacties
7.793
Stemmen
1.314
Volgers
13

Over mij

Woonplaats: Spanbroek
Leeftijd: 58jr
Laatst online: 3wk geleden

Westfriese bourgondiër met een agrarisch hart

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering