Melkweg|Fritom kiest voor elektrisch met pilot voor duurzame melkcollectie

BOLSWARD – Melkweg|Fritom, een innovatief transportbedrijf en onderdeel van de Fritom Group, kondigt met trots de aanschaf van een elektrische truck aan om de praktijk van melkverzameling te transformeren. Door middel van een innovatieve pilot met een elektrische truck, waarbij 24/7 en 365 dagen per jaar de melk voor Friesland Campina zal worden gecollecteerd, zal een indrukwekkende besparing van ongeveer 500.000 kg CO2 realiseren. De elektrische truck, een DAF XD Electric, zal worden geleverd door BSF Leeuwarden, leverancier van DAF trucks en duurzame transportoplossingen. BSF Leeuwarden zal ook de ondersteuning bieden om deze pilot tot een succes te maken. Deze vooruitstrevende pilot markeert een belangrijke mijlpaal in de inzet van Melkweg|Fritom voor een duurzame toekomst. Als pioniers op het gebied van duurzaam transport heeft de Fritom Group zich al lange tijd ingezet om bij te dragen aan een groenere wereld. Deze pilot benadrukt het streven van Melkweg|Fritom naar duurzaamheid en milieubehoud. Door gebruik te maken van schone energiebronnen en efficiënte transportmethoden, gaat het bedrijf een positieve impact te hebben op het milieu en tegelijkertijd de operationele efficiëntie te verbeteren. “Wij zijn verheugd om te starten met deze pilot”, aldus Ab Doorenbos, Algemeen directeur van Melkweg|Fritom. “Door het gebruik van elektrische voertuigen voor melkcollectie zullen we niet alleen de CO2-uitstoot drastisch verminderen, maar ook een nieuwe standaard zetten voor duurzaamheid in de transportsector. Het doel van de pilot is de randen van de mogelijkheden van elektrisch transport binnen het RMO vervoer op te zoeken. Hierdoor kunnen Melkweg|Fritom, alswel onze opdrachtgever Friesland Campina kennis op doen om de visie voor de toekomst te bepalen.” Deze pilot is een voorbeeld van de voortdurende inzet van Melkweg|Fritom om innovatieve oplossingen te vinden die de impact op het milieu minimaliseren. Friesland Campina zal ons ondersteunen op dit pad naar een duurzamere toekomst. Melkweg|Fritom, onderdeel van de Fritom Group, is eind jaren 60 begonnen als kleinschalige, lokaal rijdende melkontvangst. Anno nu is zij uitgegroeid tot een volledige RMO dienstverlener en met 550 tankcontainers actief in intermodaal en internationaal tanktransport. Als familiebedrijf is Melkweg|Fritom betrokken bij haar collega’s en klanten. De meest innovatieve materialen en automatisering maken onze kernwaarden compleet.

Bedford TK (vrachtwagen)

Ruud kan zo goed zout strooien dat hij de allerbeste van Nederland is

Zoals hij strooit, zo kan er niemand anders zout strooien. En dus is Ruud Jacobs uit Eindhoven verkozen tot Strooiheld van het jaar 2024. "Ja joh, hier heb ik als kind altijd van gedroomd", vertelt hij lachend. Zaterdag tikt het kwik in Brabant royaal de 20 graden aan. IJskrabbers? Die hebben we ergens in het dashboardkastje begraven. De klok is vooruit gezet en de zomerbanden zitten erop geschroefd. En toch, uitgerekend nu, is Ruud Jacobs uitgeroepen tot de Strooiheld van het jaar."Als je mee wil doen in de gladheidsbestrijding, dan moet je wel een beetje gestoord zijn", lacht hij. Hij begint wat voorwaarden van het werk op te sommen. Veel 's nachts en weekenden werken, soms lange dagen, ongelukken zien en dealen met agressie op de weg. Maar als het gaat vriezen, dan is het ieder jaar weer liefde op het eerste gezicht. "Wij zijn een beetje als koeien die lang op stal hebben gestaan, die weer naar buiten mogen. En dan is sneeuw de kers op de taart", omschrijft hij het gevoel. Ruud is naast zijn werk als strooier bij de gemeente Eindhoven verantwoordelijk voor het onderhoud en de veiligheid van wegen, bruggen en sluizen. En begrijp hem niet verkeerd, ook dát is heel leuk. Maar winters zijn toch speciaal."Iedereen is blij om je te zien. Het is best ingewikkeld en technisch werk, maar met meteen resultaat", begint hij aan de lofzang voor zijn baan. "Je kijkt in de zijspiegel en de weg is schoon. En eerlijk is eerlijk, het verdient ook goed. Maar als je het alleen voor het geld doet, hou je het niet vol."Nee, het zijn alleen de liefhebbers die op de wagens zitten. Soms al decennia lang. "Dat schept een band. Iedereen heeft z'n sores, maar je leert elkaar daar echt kennen. Soms ben je 10 uur lang samen aan het strooien, midden in de nacht. Dan is familie is en groot woord, maar zo voelt het wel, zeg maar." Gelukkig is die liefde ook wederzijds. Zijn collega's zijn dol op strooiheld Ruud. Daarom heeft hij de prijs ook gewonnen: hij is gekozen. "Altijd beschikbaar, bescheiden en innovatief", begint jurylid Bertie van Liempt op te sommen. "Hij communiceert goed met omliggende gemeentes en is een echte vakidioot.""Het is tastbaar werk, waarmee je mensen helpt", legt Bertie uit. "Alleen is het redelijk onzichtbaar en dat moet ook. Maar juist daarom hebben we deze prijsuitreiking. Om dit onzichtbare beroep in het zonnetje de zetten."De Strooiheld van het jaar krijgt, namens de reinigingsdiensten en Rijkswaterstaat, eeuwige roem en een échte strooiheldenbokaal. Vooral bedoeld om de waardering naar het vak uit te spreken, de medewerkers te eren en nieuwe krachten te werven. En met succes, als we het gelach van Ruud moeten geloven. "Ja joh, als kind heb ik er altijd al van gedroomd."

Stroomnet uitgebreid met elektrische graafmachines, hoogwerkers en trucks

Het elektriciteitsnet zit in bijna heel Nederland vol. Ook in Brabant is geen ruimte meer voor nieuwe bedrijven die grote hoeveelheden stroom willen afnemen. Om dat probleem op te lossen worden drie hoogspanningsstations in Tilburg-Zuid, Maarheeze en Woensdrecht binnenkort uitgebreid. Bouwconcern BAM gaat elektrisch materieel gebruiken bij de werkzaamheden. Op die manier kan de bouw van de stations ook in de buurt van kwetsbare natuurgebieden gewoon doorgaan, zonder dat stikstofregels voor vertraging zorgen. De belangrijkste oplossing voor het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnetwerk is het uitbreiden van het aantal stroomstations, transformatoren kabels in de grond. Maar daar komt stikstof bij vrij en dat is op dit moment in Brabant niet toegestaan.Daarom gaat BAM bij de werkzaamheden elektrische graafmachines en hoogwerkers inzetten. Ook het transport van en naar de bouwplaats gaat met elektrische vrachtwagens. Daarnaast worden delen van de stroomstations al in de fabriek in elkaar gezet. De werkzaamheden starten in het voorjaar en moeten in 2026 klaar zijn. Domino-effectDe stikstofcrisis heeft grote gevolgen voor de werkzaamheden van netbeheerders. Door dat gebrek aan stikstofruimte kunnen netbeheerders de netten niet versneld uitbreiden en dreigen projecten vertraging op te lopen. Daarbij dreigt volgens Tim van Ham van netwerkbeheerder Enexis een domino-effect. "De gevolgen voor industrie, mobiliteit en woningbouw zijn groot. Zonder extra stroomkabels komen er immers ook geen nieuwe laadpalen of woongebieden."Daarom pleiten de gezamenlijke netbeheerders al langer voor een uitzonderingspositie. Volgens hen veroorzaken ze relatief weinig stikstofuitstoot, terwijl de werkzaamheden op lange termijn juist kunnen zorgen voor minder stiktstofuitstoot. Bijvoorbeeld doordat processen in de industrie elektrisch worden. Wachtlijst wegwerkenRutger van der Leeuw, bestuursvoorzitter van Enexis Groep. “We hebben op dit moment heel veel grote bedrijven die we niet kunnen helpen vanwege een gebrek aan ruimte op het elektriciteitsnet. Die wachtlijst krijgen we alleen weggewerkt als we zo snel mogelijk nieuwe stations bouwen en bestaande stations uitbreiden. We zijn altijd op zoek naar manieren om dit sneller te doen. Of in dit geval: manieren die ervoor zorgen dat we geen vertraging oplopen door stikstof." In Brabant zijn de problemen vooralsnog het grootst. Niet alleen omdat ook hier nauwelijks meer ruimte is op het stroomnet, maar vooral omdat er in deze provincie helemaal geen vergunningen meer worden uitgegeven voor projecten die leiden tot extra stikstof op kwetsbare natuur. Voorrang in BrabantDaarom krijgt Brabant voorrang bij het bouwen met elektrisch materieel. In elk geval in Tilburg, Maarheeze en Woensdrecht. Ook de transformatorstations in Best en Eerde worden uitgebreid. Daar wordt nog onderzocht of dat ook geheel elektrisch moet gebeuren. Brabant heeft geluk, want er is nog niet heel veel elektrisch materieel voorhanden.

Heel grote kans' dat Emmeloordse vuilniswagenfabrikant failliet gaat

De kans is heel groot dat vuilniswagenfabrikant Geesinknorba in Emmeloord binnen nu en een paar dagen failliet wordt verklaard. Dat zegt woordvoerder Clemence Sassen. Geesinknorba heeft meerdere vestigingen. Het hoofdkantoor zit in Emmeloord. Voor verschillende onderdelen van het bedrijf is nu uitstel van betaling aangevraagd. Dat geldt ook voor de locatie in Emmeloord. Daar werken ongeveer driehonderd mensen. De vuilniswagenfabrikant is gestart in 1875 en actief in ongeveer veertig landen. In Europa zijn er zeven vestigingen. Forse verliezen Woensdag is een bewindvoerder aangesteld. Die bekijkt wat de financiële situatie precies is. Die is niet bepaald florissant. Geesinknorba lijdt al ruim vijftien jaar op rij forse verliezen. ''Een faillissement wordt verwacht. Die kans is heel groot'', zegt Sassen. Een jaar geleden werd het bedrijf door een investeerder nog op het nippertje gered van de ondergang. Die maakte met de onderneming een plan om Geesinknorba weer winstgevend te maken. Dat is niet gelukt. Slecht beleid De financiële situatie is volgens het bedrijf dit jaar verder verslechterd. Bestuurder Jochem van Bueren van Geesinknorba: ''Het is erg spijtig dat Geesinknorba een erfenis van slecht beleid uit het verleden niet te boven is gekomen.'' Volgens hem is het een mooie onderneming die kwalitatieve producten levert in heel Europa. ''Toch lijdt de onderneming jaar op jaar fors verlies. De financiële tekorten zijn onder de verschillende eigenaren alleen maar opgelopen.'' De bestuurder houdt hoop en verwacht dat verschillende bedrijfsonderdelen alsnog een toekomst hebben.

Scania Vrachtwagen

Eerste elektrische melkwagen in Nederland rijdt voor CONO Kaasmakers

CONO Kaasmakers, bekend van o.a. Beemster kaas, en haar melktransporteur Danmel zijn verheugd om de komst van de allereerste volledig elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) in Nederland. Inmiddels heeft de RMO zijn eerste elektrische kilometers afgelegd. "We zijn trots op deze innovatieve en duurzame RMO", zegt Wim Betten, algemeen directeur van CONO Kaasmakers. "Als coöperatie zijn we altijd op zoek naar manieren om onze impact op het milieu te verminderen. Met deze RMO zetten we samen met onze partner Danmel een belangrijke stap in onze ambitie naar een klimaatpositieve kaasketen.” De elektrische RMO wordt in eerste instantie ingezet voor het ophalen van melk bij veehouders in de regio rondom de Beemster. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting van het netwerk, wordt de wagen ’s nachts bij de CONO kaasmakerij opgeladen. Vanzelfsprekend met groene stroom, dat voor een groot deel bij eigen melkveehouders wordt opgewekt. De nieuwe elektrische RMO is gebouwd door Volvo en uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. Daarnaast bestaat de RMO-combinatie uit een innovatieve oplegger die is voorzien van een hybride melkpomp. Het verpompen van de melk vanuit de melktank van de boerderij naar de tankwagen gebeurt daardoor niet met een draaiende motor, maar volledig op elektriciteit vanuit deze accu. Naast het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verbeteren van de luchtkwaliteit, draagt de RMO dus ook bij aan het verminderen van geluidsoverlast. Intussen kijkt Mart de Waard, eigenaar van Danmel Transport, met vertrouwen naar de toekomst. “Als twee bedrijven met een sterke focus op duurzaamheid is het een logische stap om te investeren in innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen. Over een jaar evalueren we het functioneren van de truck, met hopelijk als resultaat dat we de tweede gaan bestellen.” CONO Klimaatpositief in 2030 CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van melkveehouders, gevestigd in de Beemster polder. CONO heeft de ambitie in 2030 met haar kaasketen klimaatpositief te zijn. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In melktransport wil CONO samen met haar partners 75% CO₂-reductie behalen, om zo de footprint van kaas te verkleinen. Ook zet CONO zich met haar melkveehouders in voor CO₂-reductie op het boerenerf. Resterende uitstoot wordt gecompenseerd. Op het erf bij eigen leden veehouders als dat kan, en verder weg als dat nodig is.

Onbekend Onbekend

Grasbaal


Foto's
3
Video's
0
Topics
60
Reacties
9.528
Stemmen
1.635
Volgers
13

Over mij

Woonplaats: Spanbroek
Leeftijd: 60jr
Laatst online: 5d geleden

Westfriese bourgondiër met een agrarisch hart

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering