De Rooy verrast door enorme verschillen

Hij won de etappe niet, maar Gerard de Rooy is wel de grote winnaar van de tiende etappe van de Dakar 2016. De kopman van Petronas Team De Rooy Iveco sloeg in het klassement een gat van een uur en een kwartier op de nummer 2. Gisteren was dat nog Eduard Nikolaev, maar die kreeg in de beruchte duinen van Fiambal? meer dan drie uur aan de broek, evenals zijn teamgenoot Karginov. ?Ongekende verschillen,? sprak De Rooy verbaasd. ?Kamaz heeft gegokt en verloren.?

Gerard de Rooy was al meer dan een uur gefinisht voordat de eerstvolgende truck zich meldde: Federico Villagra met de andere Iveco Powerstar. Daar weer een half uur achter reed Ton van Genugten zijn Trakker over de meet. En toen kwam er heel lang niks. ?Ik snapte er niks van,? zegt Gerard de Rooy. ?Maar het was wel heel goed nieuws.?
De drie Iveco?s en de Kamazzen van Nikolaev en Karginov waren twee uur voor de andere trucks gestart met de eerste tien auto?s van het klassement. Door deze zogeheten Super Start stonden er geen sporen en moesten de Iveco-navigators Moi Torrallardona, Jorge Companc en Anton van Limpt serieus aan de bak. ?Gewoonlijk zijn er al een aantal auto?s voor ons onderweg, maar nu stonden er helemaal geen sporen,? vertelt Gerard de Rooy. ?De eerste 50 kilometer was het een chaos. Iedereen was aan het zoeken. Op een gegeven moment kwamen we St?phane Peterhansel en Nasser Al-Attiyah tegen die ons tegemoet kwamen rijden. Daarna ging het wel goed.?
Na 107 kilometer moesten de trucks verplicht een kwartier wachten. De Rooy zag daar zijn teamgenoten Villagra en Van Genugten, maar van de twee Kamazzen was niets te bekennen. ?Dat was wel leuk om te zien,? vond De Rooy. Bij de pauze was het nog Villagra die de snelste tussentijd had geboekt, met Van Genugten op 6 minuten en De Rooy op 12 minuten.

Maar na de pauze begon het spel pas goed. ?Het was echt heel moeilijk,? beschrijft De Rooy. ?Lage duinen, maar super zacht zand. Veel afstappen, veel sturen tussen de molshopen. Ik lag bijna op mijn kant. Het ging maar op ?t nippertje goed.? In het laatste stuk naar de finish kreeg hij ook nog twee lekke banden. De eerste werd gewisseld, maar de tweede lieten ze op advies van monteur Darek Rodewald voor wat het was. De Rooy: ?Het was nog 12 kilometer. Wisselen zou meer tijd kosten dan doorrijden. Bij de finish was die band wel helemaal aan gort. De velg ook trouwens.?
De lekke banden van De Rooy waren peanuts vergeleken bij wat de rest tegenkwam. Bij de Powerstar van Villagra ging twee keer de luchtslang kapot. Van Genugten stond anderhalf uur tot de assen in het zand. Een poging van Villagra om de Trakker los te trekken was vergeefs. ?We moesten de truck helemaal uitgraven,? zegt Van Genugten, die zodoende fors tijd verloor.
Weer op weg zag Van Genugten een van de Kamazzen op de kant liggen, maar aangezien die eerder geen enkele aanstalten had gemaakt om de Iveco te helpen, reed Van Genugten er omheen. Aan de finish bleek dat Villagra zo?n 50 minuten was verloren op De Rooy en Van Genugten anderhalf uur.

De trucks die twee uur later waren gestart konden enigszins profiteren - zij hoefden in elk geval niet meer te zoeken naar de weg. Pascal de Baar werd met de Renault de verrassende winnaar van de etappe. Airat Mardeev kwam op ruim 20 minuten met de derde tijd aan de finish. Terwijl zijn teamgenoten uren verloren, kroop de winnaar van 2015 naar de tweede plaats, waar hij tegen een achterstand van 1.15.19 op De Rooy aankijkt. Federico Villagra is de tweede Iveco in de top 3, op 1.32.47 van De Rooy. Ondanks het graafwerk hield Van Genugten de vijfde plaats vast. ?Een geluk bij een ongeluk,? zei Van Genugten. ?Maar ik baal wel. Ik had vandaag op het podium kunnen komen.? Nikolaev maakte een vrije val naar de tiende plaats, waar Pep Vila met zijn Petronas Team De Rooy Iveco op een kwartiertje in zijn nek hijgt.

?Meer dan een uur marge, dat geeft vertrouwen,? zei De Rooy. ?Maar ik blijf wel nuchter: er zijn nog drie specials te gaan. Ik ga geen risico?s meer nemen. De komende drie dagen mag Kamaz wat mij betreft de specials winnen.?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
2

TREFWOORDEN
GESPOT IN DIT TOPIC