Vloekend in plaats van fluitend door het zand

Voor het eerst deze Dakar zat Maurik van den Heuvel vloekend in de truck. De negende etappe was een prachtige proef, daar niet van. Maar net als een dag eerder kon Van den Heuvel de voordelen van zijn Torpedo niet benutten doordat opnieuw de turboslang was gescheurd. Met de zeventiende tijd hield Van den Heuvel de schade beperkt, maar met de wetenschap dat hij tussentijden had gereden die goed waren voor de vierde tot zesde plaats, baalde hij flink.

Van den Heuvel had zich al voorgenomen zich in te houden en op safe te rijden, maar wist ook dat de snelheid van de DakarSpeed-Scania goed was en dat hij met zijn Torpedo in de kleine duintjes rond Bel?n een voordeel had. In de eerste 60, 70 kilometer zag hij her en der concurrenten vast staan in het zand en lekke banden wisselen, wat opnieuw een bevestiging was dat hij met voorzichtigheid spekkoper kon worden. ?De turbo sparen, de banden sparen en blijven rollen,? was het mantra in de cabine.
?Dat ging uitstekend,? zegt Van den Heuvel. ?Maar na 80 kilometer begon het weer te sissen en viel de druk weg. W??r die turboslang geklapt. Ik dacht dat ik gek werd. Ik kon niet harder dan 80 km/u. Voor duintjes waar ik gewoonlijk z? overheen fluit, moest ik twee, drie keer aanzetten om met de grootste moeite boven te komen. Toen liep er ook nog een band af, doordat we de banden zo zacht mogelijk hadden gezet om toch maar te blijven rollen in het mulle zand. Toen was ik het echt zat.?
Tot zijn verbazing en ook wel vreugde zag Van den Heuvel bij CP2 ineens een finishvlag staan, die hij pas 100 kilometer verder had verwacht. Vanwege de hitte had de organisatie de proef ingekort. ?Dat was een geluk bij een ongeluk,? zei de DakarSpeed-rijder. ?Gewoonlijk had ik ervan gebaald, want het was een fantastische proef. Maar nu was ik wel blij. Het was al spannend genoeg of de turbo het zou houden; nog eens twee uur had ik niet echt zien zitten. Bovendien was ik net ingehaald door de drie MAN?s (Versluis, Stacey en Huigevoort) en dus wist ik dat ik dik tijd ging verliezen. Nu bleef de schade beperkt.?
Van den Heuvel maakt zich wel zorgen over de tiende etappe, in de duinen bij Fiambala. Dat zijn serieuze duinen en de hitte zal het zeker niet gemakkelijker maken. ?Er moet dus wel een oplossing gevonden worden, want ik kan het niet gebruiken dat in die duinen weer de turboslang eraf klapt. Als dat gebeurt en ik vast kom te staan in een duinpan, sta ik er de volgende ochtend nog. Ik maak me daar wel zorgen over. We kunnen het niet testen, dus wat voor oplossing er ook komt, het m?et in ??n keer goed zijn.?

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
2

TREFWOORDEN