IVECO 1 en 2 in elfde etappe Dakar Rally

Na 10 etappes een prachtige een-twee overwinning van het Iveco/DeRooy/Petronas team. Vanaf het begin van de snelle etappe, een soort WRC-proef, stonden de beide wedstrijdrijders van het Team Iveco | De Rooy | Petronas aan kop. Het werd even spannend toen tussentijden van Hans en daarna ook Gerard niet meer zichtbaar werden. Maar aan de finish bleek dat beide Iveco-coureurs geen problemen hadden gekend en een uitstekend resultaat hadden geboekt.

Special 11
Vandaag uitsluitend vrolijke gezichten in het Iveco-kamp. In de 11e etappe van Salta naar Termas de R?o Hondo over 194 kilometer lieten zowel Hans als Gerard zien waartoe ze met hun Iveco Powerstar in staat zijn. Hans noteerde een winnende tijd van 2:08:11 uur, met een gemiddelde van 91 km/uur. Gerard volgde op slechts 1:10 minuut. Als derde kwam Nikolaev over de streep, gevolgd door Viazovich en Marcel van Vliet. De rest van het veld volgde met kleine verschillen, maar de overwinning was binnen, evenals een fraaie tweede plaats. Pep Vila met de Trakker servicetruck kwam als 13e over de streep met een achterstand op Hans van slechts 7:49 minuut.

Algemeen Klassement
Het nadeel van de snelle WRC-proeven is dat de verschillen klein zijn en er in het algemeen klassement dus nauwelijks wijzigingen optreden. Mardeev staat nog steeds eerste maar heeft toch weer een paar minuten toegegeven op Nikolaev die na de 11e etappe nog slechts 11:11 minuut achterstand heeft. Of hij het nog kan redden tot aan Buenos Aires is de vraag maar het blijft in elk geval spannend tot de laatste special, net als vorig jaar.

Hans heeft vandaag goede zaken gedaan voor zijn positie in het algemeen klassement. Hij staat nu nog maar 8:51 minuut achter Sotnikov. Met nog 2 etappes te rijden lijkt een 5e plaats in het eindklassement nog mogelijk. De achterstand van Gerard loopt langzamer terug. Hij heeft nog 18:35 minuut goed te maken op de huidige nummer 9, Vasilevski.

Hans Stacey
"Met 14 jaar rally-ervaring zijn dit eigenlijk mijn proeven. Lekker gereden, maar toch hadden we nog wat beter gekund. Halverwege de proef had ik mijn remmen zo heet gestookt dat ik het even wat rustiger aan moest doen. Ik heb nog wel 3 keer aan de kant gestaan om een Toyota jeep voorbij te laten die continue op zijn Sentinel bleef drukken. En vervolgens kwam hij telkens niet. Nadat Gerard en ik Loprais voorbij waren gereden liet Gerard me een aantal kilometers verder ook voorbij en kon de snelheid weer wat omhoog omdat we uit het stof kwamen."

Hans vervolgt bevlogen: "Vervolgens heb ik in het laatste deel nog bijna 30 kilometer achter de KAMAZ van Mardeev gereden. Hoe vaak ik ook mijn Sentinel gebruikte, hij ging niet aan de kant. Als ik al die kleine tegenslagen optel hadden we nog wel 2 minuten uit kunnen lopen en dat is nodig wil ik de 5e plaats in het eindklassement nog kunnen pakken."

Gerard de Rooy
"Een heuse WRC-proef en eigenlijk best een beetje saai," aldus De Rooy. "Je hebt geen mogelijkheid om iemand in te halen. Ook de navigatie stelt op zo'n proef niet heel veel voor, want een WP missen is voor alle deelnemers vandaag onmogelijk. Op het einde van de proef ben ik door een laag hangende tak nog mijn GPS-antenne verloren. Voor de rest hadden de drie trucks voor me al redelijk veel snoeiwerk gedaan en dus is er verder niets kapot."

Het maakt wel meteen duidelijk waarom zijn tijd niet meer doorkwam bij de organisatie.

De dag van morgen
Morgen is er nog een enorm lange proef van Termas de R?o Hondo naar Rosario. In totaal rijden de deelnemers 1.024 kilometers waarvan 298 special. De rest zijn saaie verbindingskilometers om te zorgen dat de Dakar-karavaan weer snel zo snel mogelijk richting Buenos Aires geraakt.

De proef lijkt in heel veel opzichte op die van vandaag, alleen ruime 100 kilometer langer. De Argentijnse weerman voorspelt maximum temperaturen van 33o Celsius.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0

TREFWOORDEN
GESPOT IN DIT TOPIC