Gerard de Rooy pakt tweede plaats in Special Stage 7

Het Team de Rooy is sinds jaren een voorvechter om de marathonetappe weer terug in de Dakar-rally te krijgen. Vandaag was het dan eindelijk zo ver en kunnen ze vanavond zonder service in het bivak overnachten. Net als zijn vader, rallylegende Jan de Rooy, is ook Gerard de Rooy een groot voorstander van een marathon-etappe. Echte ontbering voor mens en machine. Het eerste deel is voor Gerard prima verlopen want hij legde beslag op de tweede plaats.

Omdat in de marathon-etappe 's avonds alleen tijd en plaats is voor het hoognodige onderhoud heeft men afgelopen nacht uit voorzorg alle bladveren van de trucks vervangen en de service crew heeft tot bijna 4 uur 's nachts doorgewerkt.

Alle drie de Iveco rallytrucks zijn gisteravond op nieuwe banden gezet, terwijl in de laadbak extra, nieuwe reservebanden in de laadbak zijn meegenomen.

Special 7
Deel 1 van de marathon etappe begon met een verbinding van 101 kilometer, gevolgd door 335 kilometer special met veel zand en de nodige duinen. Een voordeel was dat er geen auto's en motoren op de proef waren.

Na een toch moeizame eerste week, met de nodige tegenslagen voor het Iveco/DeRooy/Petronas team, waren de IVECO's Powerstar van Gerard de Rooy en Hans Stacey weer voorin te vinden.

Gerard pakte een 2e plaats net achter Loprais die hiermee zijn eerste etappezege van Dakar 2015 binnenhaalt. Bij Hans Stacey reed toch ook het pechduiveltje weer mee, maar desondanks kon hij zich terugvechten naar een keurige 6e plaats. Pep stuurde zijn met veel onderdelen volgeladen Iveco Trakker naar een prima 12e plaats.

De Rooy: "Ik dacht zelfs dat ik gewonnen had, want ik kon alle Kamazzen achter mij gehouden. Maar ik was Loprais uit het oog verloren. Die had in de duinen geen problemen met het vinden van de route en wij hebben daar wat vertraging opgelopen. Maar, ik ben heel tevreden."

Vandaag bleek dat ook de KAMAZ-trucks tegenslagen kennen. Na al eerder een fiks schadegeval kwam vandaag Nikolaev in de problemen en verloor hij meer dan uur waardoor hij zijn leiderspositie kwijtraakte aan teamgenoot Mardeev.

In het begin van de proef pakte Hans Stacey met zijn Iveco Powerstar verrassend de leiding en wist hij tot ongeveer 100 km de koppositie te behouden. Daarna nam Gerard de Rooy het estafette stokje van hem over, met Loprais vlak achter zich aan. De Tsjech pakte echter bij kilometer 177 de koppositie en bouwde die tot aan de finish verder uit. Gerard heeft met een achterstand van 5:39 minuten de achterstand beperkt weten te houden en heeft met dit resultaat een prima startpositie voor het tweede deel van de marathon-etappe die morgenvroeg wordt verreden.

Algemeen Klassement.
Mardeev heeft na de etappe van vandaag de koppositie in het klassement overgenomen en staat nu 22:13 minuut voor op Karginov. Sotnikov heeft 44:06 minuut achterstand en Nikolaev 44:43 minuut.

Hans heeft de 7e plaats weten te houden en heeft een achterstand van 1:47:48 uur. De snelle service van Pep is met zijn goede klassering van heden waarschijnlijk 2 plaatsen opgeschoven in het algemeen klassement. Nog niet alle deelnemers hebben op dit moment de finish bereikt dus kleine verschuivingen zijn nog mogelijk.

De dag van morgen
Op zondag wordt het tweede deel van de marathon-etappe verreden. Er zijn geen verbindingsroutes en de start van de special, die 273 kilometer lang is, is vanuit het bivak. Op zondag zal de 8e etappe eindigen met de spectaculaire afdaling van het hoge duin naar Iquique aan de Stille Oceaan. Gerard de Rooy: "Dan kunnen we op maandag genieten van de welverdiende rustdag. Dan zit een enerverende eerste Dakar week erop.

Menu van de dag
De minpuntjes van een marathon etappe; De eigen keuken van het Iveco-team is er vandaag niet bij. De heren moeten het doen met een koelboxje dat gevuld is met de nodige calorierijke hapklare producten. Bij een dagje afzien hoort ook geen 3-gangenmenu dus misschien is het maar beter zo!

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0

TREFWOORDEN
GESPOT IN DIT TOPIC