[368 foto’s] Arnold Tamminga bij Technische Kontakt Dagen 2025

Helaas was ik dit jaar zelf niet in staat om naar de TKD te gaan, gelukkig was Arnold Tamminga bereid een mooi artikel voor deze website te maken. Alle tekst en beelden hier onder zijn door hem gemaakt. Een interessante beurs voor techneuten zoals ik, is de TKD zeker. Ik moet bekennen dat ik er nog nooit was geweest, maar nu het bijna in de achtertuin werd gehouden, moest ik er natuurlijk naar toe: 5 minuten fietsen langs de file…(en onderweg nog een paar foto’s gemaakt) Een mooi opgezette beurs met ruime paden en soms krappe stands. Op de stands

Reacties

George
Foto's van container met accu's met mobiele snellader voor elektrische kranen (machines)
+1
casev2
Mooie fotoreportage. Er word blijkbaar nog genoeg geinvesteerd in de sector, als ik al die glimmende bedrijfsnamen zo zie
Jotke
@casev2

Ik zei afgelopen donderdag tegen een man van Renault dat het lang geleden was dat ik zoveel petten, pennen, sleutelhangers etc en ook eten en drinken aangereikt kreeg op een beurs, dat dat vroeger bij landbouwbeurzen ook was maar tegenwoordig haast niet meer.

Toen zei hij dat er in de grondverzetsector ook wel meer verdiend werd, er meer marge was. Zal bij de afnemers dan ook wel zijn.

Tuytel heeft ook goed geïnvesteerd.
Een Ahlmann shovel, Yanmar SV100-2, 2x Solis? mini, een knikdumpertje en wellicht vergeet ik er nog wat.
radium45
Meende ergens gelezen te hebben dat het terrein maar 25 ha was. En daar gaat de parkeerplaats ook nog af. Vroeger toen deze beurs nog op de Margrietkazerne was, daar was ruimte om met alle machines te spelen op de stands.
Alex Miedema
@radium45 heb zelf alleen maar positieve verhalen gehoord tot nu toe, volgens mij was het ook een stukje groter dan in Almere?
radium45
@Alex Miedema Ja klopt. de reacties waren positief. Nu is het ook zo dat de stemming in het algemeen in die tak van sport positief is.
Jotke
Quote Reactie van @radium45:
Meende ergens gelezen te hebben dat het terrein maar 25 ha was. En daar gaat de parkeerplaats ook nog af. Vroeger toen deze beurs nog op de Margrietkazerne was, daar was ruimte om met alle machines te spelen op de stands.

Of de parkeerplaats erbij ingerekend zit weet ik zo niet.

Tis Volgens de organisatie dubbel zo groot als vorige editie in Almere. Dit heeft vooral geresulteerd in grotere stands. Er waren w wat namen als Wirtgen( en daarmee Deere) die ontbraken.

Het expositieterrein zou als ze zouden willen wel uitgebreid kunnen worden. De demobaan had wel wat kleiner gekund en denk niet dat het parkeerterrein aan de andere kant van de weg vol heeft gestaan dus had aan de kant van de beurs gerust wat minder parkeerterrein kunnen zijn.

Over algemeen was er ruim voldoende ruimte om machines te testen op de stands.

Ik heb verder ook daar ter plaatse alleen maar positieve verhalen gehoord van verschillende standhouders. Enige waar niet iedereen het mee eens was is dat op de laatste dag pas na 18u vrachtwagens het terrein op mochten en geen enkele machine de stand mocht verlaten voor de bezoekers zowel het beursterrein als het parkeerterrein hadden verlaten en dat de wc's geen enkele keer gepoetst werden in die 3 dagen. ( Denk dat standhouders en transporteurs meer toiletvoorzieningen tijdens de opbouw en afbraak ipv alleen een dixie bij de oprit van het terrein ook wel hadden gewaardeerd.)

De komende 10 jaar blijft de beurs naar 't schijnt daar in Sint-Oedenrode, zolang de gemeente mee blijft werken. Ze hebben een contract voor 10 jaar met de grondeigenaren.
Jotke
@radium45

Nog een toevoeging: Chauffeurs moesten zowel tijdens opbouw als adbreken soms wel erg lang wachten voor ze F8het beursterrein op mochten( wij vanmorgen bijv. ruim een uur).

Dit omdat alles nu in tegenstelling tot vorige keer over de stelcomplaten moest waar twee trucks elkaar net kunnen passeren maar ook de trucks stil stonden om te lossen of zoals nu laden.

Volgende keer weer een of twee banen met rijplaten om het terrein heen leggen, dan kan het verkeer meer van elkaar worden gescheiden. Of zoals vroeger al het grote en/of snel rijdende spul( op grote rupskranen na) buiten de poort van het expositieveld laden en alleen de slakjes( kleine minigraver enz) op het expositieterrein.

En op zaterdag het veld met de brede oprijlaan half of helemaal en de strook tussen ingang en rij(platen)baan leeg laten en zorgen dat ze aan de andere kant van de weg meer terrein hebben voor parkeren bezoekers. Dan kan het genoemde terrein gebruikt worden voor vrachtwagens te parkeren tot 15:30u zodat er toch enigzins gescheiden van de bezoekers vanaf bijv 16:30u wel al machines afgevoerd kunnen worden.

Dan voorkom je opstoppingen op de andere dagen omdat iedereen tegelijk komt en wild west taferelen zoals afgelopen zaterdag waarbij een aantal exposanten toch zonder toestemming van de organisatie al vollop gaan rijden om 16u. Nu moesten ze officieel tot 18u wachten en mocht er ook geen vrachtwagen voor die tijd het terrein op die vervolgens een straat verder werden geparkeerd.
+1
radium45
@Jotke dan kunnen ze nog wat leren van de evenementen waar wij ervaring mee hebben. Daar werkt alles op tijd. Op en afbouw stelt zich op buiten het terrein op de afgesproken tijdstippen. Ben je te vroeg? Dan mag je gewoon wachten totdat je een teken krijgt dat je het terrein op mag.
Jotke
Quote Reactie van @radium45:
Daar werkt alles op tijd. Op en afbouw stelt zich op buiten het terrein op de afgesproken tijdstippen. Ben je te vroeg? Dan mag je gewoon wachten totdat je een teken krijgt dat je het terrein op mag.

Hier heb ik ook wel wat gelezen over tijdslots maar in praktijk komt daar weinig van terecht, tenzij ze met de tijdslots de dagen bedoelen dat je mag lossen en laden.

Tis gewoon niet echt goed uitgedacht hoe het nu gaat.

Vorige keer hadden ze om heel het terrein( exclusief de demobaan/daar aan grenzende stands) een baan van rijplaten liggen. Zij die de buitenste stands hadden reden buitenom. Middelste over de stelcomplaten en groot rijdend materieel zoals trekkers met kippers of grote shovels en bandenkranen werden op het parkeerterrein gelost. Ging allemaal best vlot en de rijen waren toen niet erg lang. Ook toen verkeersregelaars die het in goede banen moesten lijden.

De edities daarvoor op het oude terrein lag de parkeerplaats recht aan het expositieveld zoals nu en was dat met laden lossen ook de plek waar het gros van de vrachtwagens ging lossen of laden. Alleen die niet anders konden mochten het terrein op maar verder niemand.

Duurde wat langer om de trage machines weg te rijden maar je hoefde niet of nauwelijks op elkaar te wachten. Plek genoeg. Was er toch een opstopping mocht je hem daar aan de kant van die niet zo drukke weg erheen lossen of laden.

Nu mocht eigenlijk niet eens 1 minikraantje dat voor een bedrijf was dat het daar kwam halen gelost worden tijdens het wachten. Na veel gebakkelij mocht het uiteindelijk maar eigenlijk had ie naar de stand moeten rijden en degene die hem op kwam halen dat slakke ding( zo'n op 1 na kleinste minigraver) weer van het terrein af naar de eigen wagen die net buiten de poorten van het expositieveld stond moeten rijden.

Volgende keer gewoon op zaterdag helft van parkeerterrein voor de deur exclusief voor transport Exposanten vrij houden. Max aankomen tot 15:30u en om 16:30u machines van expositieterrein mogen rijden en vervolgens weg mogen rijden. 16:30u zitten zeker alle bezoekers in hun auto die nog niet weg zijn en tegen die tijd dat ze geladen staan is het gros van de bezoekers daar weg.

Half uur zullen Exposanten wel geduld hebben maar zeker die uit de buurt komen en niet in een hotel zitten maar dagelijks op en neer rijden willen de laatste dag graag een vracht mee kunnen nemen. Tis niet dat er net zoveel dagen voor afbreken als opbouw zijn. Hoorde vandaag iemand zeggen dat om 16u de hoofdingang zou sluiten... das ook niet ruim kwa tijd als dat klopt...
mlkvhoudr
Hier moet je wel stuurskills voor hebben wil dit netjes worden met deze machine, een helling omhoog lijkt mij al stuk makkelijker
Jotke
@mlkvhoudr

Waar doel je op?

Edit: Foto was bij mij niet zichtbaar toestraks.
+1
1046
1 nadeel vond ik wel, zaterdag na 4 uur was er geen water meer op de wc units, dus je kon ook de hande nie meer wassen
Wij hadden nog geladen zaterdagmiddag en hadde wat vuile handen, stof en regen, maar de handjes konden nie gewassen worden
+1
schluterman
@1046 dat is zeer jammer
Jotke
Quote Reactie van @1046:
1 nadeel vond ik wel, zaterdag na 4 uur was er geen water meer op de wc units, dus je kon ook de hande nie meer wassenWij hadden nog geladen zaterdagmiddag en hadde wat vuile handen, stof en regen, maar de handjes konden nie gewassen worden

Klopt. Wc's en water was er vanaf begin beurs tot met geluk zaterdag 16u maar dichtbij Kemp was het zelfs al voor 15:30u afgesloten en wc's op slot.

Zou de organisatie sieren als ze ook rekening houden met de standhouders en chauffeurs dat die ook tijdens opbouw en afbreken naar wc kunnen en handen kunnen wassen.

Bij ATH staat altijd bij de tent van de organisatie zo'n container met wc's die de gehele opbouw en afbreken open is. Bij TKD nu alleen voor aan de weg bij het tentje van de beveiliging en verkeersregelaars bij de ingang Schijndelseweg( N weg) één dixie. De rest is afgesloten en komt ook pas op laatste moment en is meteen na beurs weer afgesloten.

Geen problemen met organisatie gehad? Of waren jullie na 18u?

Heb er verschillende zien gaan maar ook een tegengehouden zien worden die dacht met een grote liugong ofzoiets shovel weg te kunnen rijden om 16:11u.
1046
@Jotke wij stonden gunstig , hadden ook 2 bussen met aanhanger bij de stand, kleine spul met de hand laden💪🏻💪🏻 en via demoveld 👋🏻👋🏻
Jotke
Quote Reactie van @1046:
@Jotke wij stonden gunstig , hadden ook 2 bussen met aanhanger bij de stand, kleine spul met de hand laden en via demoveld

Mag ik vragen welk bedrijf?

AP?

Zo te lezen was het niet ver van de stand van de Kok, die stond 4 of 5 stands van het demoveld.

Achteraf gezien hadden ze gewoon de vracht mee moeten nemen en om de hoek moeten zetten en ook over het demoveld wat shovels of de dumpers en bandenkraan weg moeten rijden. Die hoek was 16:10u geen bezoeker meer te bekennen.
1046
@Jotke nee, geen ap, stonden wel aan die kant . Naast de beco
Wij gingen om 15.40 al laden , toen zag je al niemand meer in die hoek
Jotke
@1046

Aah met die hoogwerker?

Aah oke, dan zullen ze wel bij die vrachtwagens en schoolstand hebben gehangen. Kwam er na 16u nog wel wat tegen daar ter hoogte van Veldhuizen.

Maar er had in principe makkelijk via demoterrein meer afgevoerd kunnen worden ja. Die uithoeken zijn het snels leeg.

Volgende keer gewoon een dubbele baan rijplaten om het terrein heen( ook tussen demobaan en stands), kunnen de vrachtwagens en busjes over de buitenste baan erheen en op de binnenste gaan staan om te laden, linker deel parkeerplaats vanaf beurs gezien leeg laten en met hekken scheiden van bezoekers. Kunnen daar de vrachtwagens wachten en vanaf 16u op die rijlatenbanen rijden.

Veilig voor bezoekers en gemak voor standhouders. Iedereen blij.
1046
@Jotke nope . gelukkig niet die hoogwerker gebeuren, daar kwam niemand
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
1.070


TREFWOORDEN