Volvo Trucks’ I-Shift: na 20 jaar nog steeds een baanbrekende innovatie

Volvo Trucks’ I-Shift bestaat dit jaar 20 jaar. De automatisch schakelende versnellingsbak heeft een revolutie teweeg gebracht op het gebied van brandstofverbruik, prestaties en chauffeurscomfort. Eind 2020 had Volvo Trucks wereldwijd meer dan een miljoen trucks met I-Shift verkocht waarvan zo’n 50.000 in Nederland. En ook twintig jaar na de introductie staat de ontwikkeling niet stil.

Nadat Volvo Trucks’ automatisch schakelende versnellingsbak I-Shift in 2001 werd geintroduceerd zijn er wereldwijd meer dan een miljoen trucks met I-Shift verkocht. Tegenwoordig zijn alle Volvo-trucks standaard uitgerust met I-Shift. Naast een lager brandstofverbruik en verbeterde veiligheid door minder afleiding zorgt I-Shift voor een comfortabelere rijbeleving met minder lawaai, trillingen en fysieke belasting voor de chauffeur.

Eenheid met complete aandrijflijn
“I-Shift is een grote game-changer geworden. De automatisch schakelende versnellingsbak is ontwikkeld door Volvo en daardoor is de hele aandrijflijn perfect op elkaar afgestemd, wat hem onderscheidt en zo veelzijdig maakt. I-Shift is het resultaat van jarenlang hard werken door onze technici, waardevolle praktijktesten bij klanten en de technologische vooruitgang in de hele Volvo Group”, zegt Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager bij Volvo Trucks.

Het succes van I-Shift ligt in het vermogen om een eenheid te vormen met de hele aandrijflijn. Door de voortdurende verbeteringen door de jaren heen voldoet I-Shift aan de eisen van een breed scala aan transporttoepassingen: niet alleen voor hoge prestaties en efficiëntie, maar ook qua optimale rijeigenschappen.

I-Shift Dual Clutch

In 2014 introduceerde Volvo Trucks de I-Shift Dual Clutch: een heavy-duty dubbele koppeling voor soepel accelereren en naadloos schakelen. Geïnspireerd door de versnellingsbakken die in racewagens worden gebruikt, schakelt de I-Shift Dual Clutch zonder vermogensverlies. Het koppel blijft optimaal en de truck verliest geen snelheid tijdens het schakelen.

I-Shift met kruipversnellingen

In 2016 bracht Volvo Trucks I-Shift met kruipversnellingen op de markt. Hiermee kan met een zware lading vanuit stilstand of in heuvelachtig of slecht terrein moeiteloos worden weggereden. Met I-Shift met kruipversnellingen kan een truck met een totaalgewicht tot 325 ton starten vanuit stilstand op een vlakke weg. Dankzij de overbrengingsverhouding kan de truck kruipen met snelheden van slechts 0,5 km per uur, wat handig is bij het uitvoeren van precisiemanoeuvres, bijvoorbeeld op bouwplaatsen, bij het aanleggen van wegen of in het exceptioneel transport.

I-See: intelligente Predictive Cruise Control

I-See is een apart systeem dat aan I-Shift kan worden toegevoegd om routetopografie te analyseren en die kennis te gebruiken om de truck in de zuinigste versnelling te houden. Het werd in 2017 ingrijpend vernieuwd en sindsdien continue geüpdatet en ondersteunt de truck om een ​​consistente gemiddelde snelheid aan te houden door cloudgebaseerde kaartgegevens over de topografie van de route te analyseren en I-Shift te laten weten wanneer het optimale moment is om te schakelen om energie en dus brandstof te besparen.

I-Shift met Change Direction-functie

I-Shift in combinatie met de functie Change Direction stelt de truck in staat van richting te veranderen zonder dat de chauffeur het rempedaal hoeft te gebruiken: een functie die vooral handig is voor bouw-, bosbouw- en mijnbouwactiviteiten waar het productiever is om repetitieve manoeuvres heen en weer uit te voeren.

De nieuwste generatie Volvo-trucks zorgt voor een verdere verlaging van het brandstofverbruik. Zo verlaagt de nieuwe Volvo FH met I-Save-technologie het brandstofverbruik tot 10%* waarmee het Volvo Trucks' meest zuinige langeafstandstruck tot nu toe is.

“Maar hier stopt de ontwikkeling zeker niet. I-Shift zal in de nabije toekomst nog verder worden verbeterd zowel voor dieseltrucks als voor trucks die rijden op alternatieve brandstoffen. Ook zal I-Shift een belangrijk onderdeel uitmaken van onze reis op het gebied van elektromobiliteit. Als geautomatiseerde technologie kan het ook bijdragen aan volledig zelfrijdende transportoplossingen”, zegt Pär Bergstrand.

* Het verschil in brandstofverbruik bij I-Save wordt berekend door het verbruik van diesel en AdBlue te vergelijken tussen de nieuwe generatie Volvo FH met D13TC Euro 6 Step D-motor inclusief het brandstofpakket voor lange afstanden en de vorige generatie Volvo FH met D13 eSCR Euro 6 Step D-motor zonder het brandstofpakket voor lange afstanden. Het werkelijke brandstofverbruik is afhankelijk van vele factoren, zoals de chauffeursprestaties, het gebruik van cruisecontrol, de voertuigspecificaties, de tonnage, de werkelijke topografie en de weersomstandigheden.

Bijlages

(klik om te vergroten)

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
DEELNEMERS
0
WEERGAVES
0