Nog maar 3 grote John Deere dealers in Nederland.



Originele beschrijving

John Deere dealer Kraakman BV neemt de John Deere vestigingen van Vervaet / Stehouwer over.

Reacties

+1
Jotke
Was te verwachten. Kraakman heeft beide bv's( nagenoeg) tegelijk met Staadegaard ingeschreven op hun adres in Middenmeer.

Was slechts wachten op bevestiging.

Gefeliciteerd Deere & Co! Weer een doel bereikt in NL!😉 Van 8 naar 3.
+2
MaxxuM4ever
@Jotke op naar een 1 dan maar of als je geen JD fan bent, op naar de geen.
+5
Fendt926Driver
@MaxxuM4ever ja juist.
Laten we het zo zeggen. Wil de laatste john deere dealer het licht uit doen....
Op naar geen een...
Jotke
@MaxxuM4ever

1 zie ik niet gebeuren. Te verschillende bedrijven die nu over zijn. Hier houdt het wel mee op denk. Blijf Kraakman Staadegaard een vreemde combi vinden( zou eerder aan GroeNoord of de Kok en Staadegaard gedacht hebben).

We zullen zien wat de toekomst brengt.
fiatfan
@Jotke de kok en staadegaard waren niet bepaald vrienden, dus die kon ze sowieso niet overnemen..
Jotke
@fiatfan

Dat die twee niet echt vrienden waren is mij ook bekend. Al organiseerden ze nog wel es wat keren wat samen wat betreft JD, denk aan de presentatie van de 8000 serie hakselaars/de 6215R en de 5R presentatie.
+2
joske1980
Gelukkig bepaal je nog altijd zelf wat en waar je koopt
CaseCS130
@joske1980 De keuze waar wordt wel een stuk kleiner als je bij de keuze wat al voor JD hebt gekozen 😉.

Ben wel benieuwd of JD rijders dit nu een goede of slechte ontwikkeling vvinden.
+1
Fendt926Driver
@CaseCS130 och is koude sanering..
Er was 1 importeur met heel veel dealers.
Straks is er 1 dealer met heel veel kleine dealers.
Is maar net waar je van houdt...
CaseCS130
@Fendt926Driver Weet wel dat de positie van die sub-dealers niet best is, die hebben niet veel te zeggen.
+2
Fendt926Driver
@CaseCS130 ik ken voorbeelden dat een subdealer prijs vroeg van een bepaald type.
Dat dan de vertegenwoordiger van de hoofd dealer alle boeren waarvan hij dacht dat die er 1 zouden willen kopen langs om met een lagere prijs te kunnen verkopen...
+1
CaseCS130
@Fendt926Driver Ja dat soort verhalen ken ik ook. En geen poot om op te staan want je bent afhankelijk van die hoofd dealer....
+6
john deere 7810
@CaseCS130

We zijn op het werk subdealer. En we vallen onder groenoord. Voorheen jan de winkel. En moet zeggen dat we daar positief over zijn hoe hun de zaken op orde hebben. Dingen staan heel duidelijk op papier en er kan (weer) goed overlegd worden van hoe of wat. En daarbij krijgen we niet de druk van john deere zelf opgedrukt. We kunnen wel zelf bepalen waar we de onderdelen vandaan halen voor onze klanten. En kunnen daarin wel meedenken en flexibel zijn zodat de kosten voor de klant mee vallen.

Dus vind niet dat alleen een subdealer niks te vertellen heeft. Want dat heeft die hoofddealer niet en zelfs een de importeur niet. We zijn allemaal maar een pion in het hele spel. Wij zijn 10 jaar terug ook van een gewone dealer naar subdealer gegaan. Maar waren wel al sinds de jaren 60 dealer van john deere.
En zo zijn er nog voorbeelden genoeg. neem nagel bijvoorbeeld. maar ook bij andere merken ben je maar een pion in het hele spel. Een agco dealer wordt ook verteld hoe ze moeten werken of een bepaalde familielijn kwa indeling in de winkel.

Maar tegenwoordig gaat de techniek zo snel dat het heel belangrijk is voor goed geschoold personeel. stel tegenwoordig eens een trekker samen.... Er moeten heel wat vinkjes meer gezet worden dan eerder. er zijn zoveel mogelijkheden om ze samen te stellen. En dat geldt ook voor de service. goede en met name snelle service valt samen met ervaring.
+2
Jotke
@john deere 7810

En goed geschoold personeel is makkelijker met een grotere schaalgrote van het bedrijf. Met honderd(en) zelfstandige dealertjes is dat financieel ook een strop en niet haalbaar. Nu heeft iedere dealer zijn specialisten EN onderdelen snel beschikbaar.
Fendt612e
@CaseCS130 slecht🤦🏼
Jotke
@CaseCS130

Je kiest altijd nog zelf waar je hem koopt en laat onderhouden.

Of "jouw eigen dealer" daar vrolijk van wordt wanneer je bij de buurman besteld/laat onderhouden is de vraag, maar je bepaald het altijd nog zelf. 😉
+2
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
goede of slechte ervaring

werkplaats tarieven zijn wel flink gestegen. De grote "top" moet toch betaald worden.

Wel snellere onderdelen voorziening omdat het meestal wel ergens op een vestiging ligt. Uitwisseling van gebruikt/demo/voorraad trekkers bied ook voordelen.
caseboy
@mdoornekamp bij de echte dealers zijn inderdaad de tarieven gestegen omdat er een hoop lakschoentjes betaald moeten worden maar ook omdat ze een grote vooraad moeten houden, inversteren in opleidingen en cursussen en inversteren in speciaal gereedschap en uitleesapparatuur wat makkelijk €10000 per pc per jaar kan kosten
CaseCS130
@mdoornekamp Dat is helaas niet JD gebonden, merk dat bij mijn dealer ook wel. Vind dat wel lastig. Want je bent toch geneigd dan maar meer zelf te doen omdat ik dat uurtarief lang niet verdien. Maar je wilt hen ook wel wat gunnen en ik snap ook wel dat ze niet op jou staan te wachten als er iets acuut kapot gaat als ze anders ook nooit werk van je hebben.
Laatste grote beurt van 4 cilinder CS110 waarbij niks speciaals was kostte echter 1750 ex btw, dat vond ik toch wel heel erg fors.
+3
Ritchie
@CaseCS130

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar hier rijden ook steeds meer ZZP'ers rond met servicebussen/vrachtauto's. Die gasten hebben vaak jaren bij mechanisatiebedrijven gewerkt, hebben veel kennis van zaken en degene die ik hier zie rijden zijn echt vakmensen. Is dat geen optie? Zo doen ze het op mijn werk ook, gewoon alle trekkers in onderhoud zo.
rommert14
@Ritchie hoe zit dat dan met verzekering?
Ritchie
@rommert14

Ik neem aan dat dat wel goed geregeld is.
CaseCS130
@Ritchie Ja, misschien wel, maar ken er zo geen in de buurt. Maar doen die dan ook de grote reparaties en storingen waarvoor je uitleesapparatuur nodig bent?
+1
Ritchie
@CaseCS130

Ik weet niet exact tot hoever zij de software hebben van die trekkerfabrikanten, volgens mij is dat bij JD ook wat moeilijker dan bij andere merken (right-to-repair heet dat geloof ik, loopt een rechtszaak over in Amerika) maar ze kunnen het leeuwendeel wel verhelpen volgens mij. Is denk ik hetzelfde als bij auto's, ik laat mijn BMW ook niet door de dealer onderhouden maar degene die hem onderhoud kan wel alle storingen uitlezen.
+1
CaseCS130
@Ritchie Bij auto's is dat wel wat gemakkelijker denk ik omdat er veel meer vraag en daardoor ook aanbod is in uitlees software. Bij trekkers zijn de aantallen te klein voor mijn gevoel om interessant te zijn voor 3th party software.
walker1
@Ritchie Ja, en bv de ANWB kan ook (bijna) elke auto wel uitlezen die met pech langs de weg staat.
+1
Husqvarna
@Ritchie
Hier zit zo ook een JD-specialist, die heeft zelf bij Popken gewekt, gewoon kleine loods op industrieterrein, en behoorlijke servicebus. En zzp-er rijden hier ook nog een paar rond.
J asper
Quote Reactie van @CaseCS130:
CS110 waarbij niks speciaals was kostte echter 1750 ex btw, dat vond ik toch wel heel erg fors.

Waar zat dat in dan? Dat vindt ik idd ook wel heel veel😨🙈
@CaseCS130 en wat hebben ze toen gedaan aan die trekker?
CaseCS130
@MaartenMandemaker pm je wel even.
caseboy
Ben benieuwd of geert jan de kok dan ook nog word overgenomen, dat is nu dan vergleken met de andere 2 maar een kleine dealer met "maar" 5 vestigingen
jammermaarhelaas
Allicht een hele domme vraag, maar, in het verleden had je IH dealers die rechtsreeks in Neuss hun trekkers kochten, dus buiten Boeke om (zo begreep ik het).
Als JD dealer rechtstreeks bij Deere in Mannheim kopen zal Deere wel niet toestaan denk ik? Tevens een kwestie met de electronica, codes om ergens iets aan te kunnen doen enz. Dat zal ook wel allemaal via de officiële weg lopen, dus in de greep van Deere?
Jotke
@jammermaarhelaas

John Deere dealers kunnen rechtstreeks bij de fabriek bestellen. Weet zo effe niet of dit ook voor de sub dealers geldt. Worden wel rechtstreeks af fabriek aan hen geleverd.
+2
walker1
@Jotke @jammermaarhelaas Ja klopt, dealers bestellen zelf bij de fabriek de trekkers en deze worden ook rechtstreeks aan de dealer geleverd. Idem voor de USA trekkers zoals 8R serie, gaan vanuit de haven naar de dealer. John Deere heeft ook niet echt meer een importeur, zo'n 10, 11 jaar geleden (weet het niet precies) is John Deere gestopt met Louis Nagel, destijds de importeur. John Deere heeft in Nederland alleen nog een kantoortje waar mensen werken die o.a. de dealers ondersteunen, de landelijke zaken regelen, heel precies weet ik het niet, maar er komen daar in ieder geval geen trekkers binnen die vervolgens naar de dealers gegaan. Tja, Louis Nagel... toch heel lang de importeur geweest en vroeger gingen alle trekkers via Nijmegen naar de dealers. In het verleden werden bv ook cabines bij Nagel opgebouwd, ik dacht de VCE cabines die op o.a. de 30 en 40 serie trekkers leverbaar waren. De laatste jaren stond er een groot hek om het terrein, maar vroeger niet, ik woonde er zo'n 3 km vandaag, vaak zat naar toe gefietst om daar naar binnen te kijken.
Jotke
@walker1

Oké. Wist wel dat de grote dealers af fabriek kunnen bestellen. Niet of de kleintjes dat ook zonder tussenkomst kunnen.

Sterker nog, dat kantoor is inmiddels gesloten. Medewerkers werken vanuit huis. Aansturing gaat via een gezamenlijk marketingkantoor van John Deere in zuid Duitsland.

Ja Louis Nagel ken ik. Ook wel eens geweest. Was ooit een bewonderingswaardig bedrijf. Jammer hoe het ten onder is gegaan. Nagel is officieel vanaf 28 februari of 1 maart 2011 importeur af wat ik zo weet.

Toen begon het huidige dealer of the future/tomorrow verhaal

Hoor nog wel es wat over de dirigerende functie van JD tegenover de dealers.
+1
walker1
@Jotke Ja, ik vond Louis Nagel ook zeker een bewonderingswaardig bedrijf, zijn met John Deere groot geworden, helaas hebben ze uiteindelijk op 1 paard (John Deere) gewed en dat heeft ze de kop gekost, toen ze JD kwijt raakten hadden ze niks meer. In een wat verder verleden waren ze van meerdere merken dealer, bv van Vogel en Noot ploegen.

JD heeft zeker een dirigerende functie, het is fabrikant en die wil gewoon aantallen verkopen, reken maar dat er soms stevig gepusht wordt bij die dealers. Men kijkt er mooi tegenaan, tegen bedrijven als Kraakman en De Kok, maar heel veel wordt door JD bepaald, zoals dat hele pand en zeker de showroom helemaal in JD stijl moeten zijn, verkoop targets, niet alleen van trekkers en machines, maar ook onderdelen en zeker bij zo'n Amerikaans bedrijf als JD, de merchandise. (zeg maar de petjes, de shirtjes, de schaalmodellen, etc,) Daar kijk je van op wat daarmee verdiend wordt.

Verder is het met de loop der jaren ook een steeds lastiger handel geworden. In 1980 waren er ruim 140.000 boerenbedrijven in Nederland. Nu nog geen 60.000 meer. Dus steeds minder bedrijven, maar wel steeds grotere bedrijven met ook steeds grotere bedrijven. In de jaren 80 gingen types als bv een 1640 als warme broodjes over de toonbank bij de JD dealers. Waar ze vroeger 10 simpele 2wd trekkers van zo'n 60 a 70 pk verkochten, verkopen ze nu 2 high tech 4wd trekkers van minimaal 200 pk. Om het heel simpel te zeggen, ja kan geen 10 dealers hebben als je maar 2 trekkers verkoopt.
Jotke
@walker1

Ja dat op 1 merk focussen zeg ik ook altijd: "niet doen!". Ook niet op 1 tak. Daar is Nagel zeker aan ten onder gegaan.

10 - 20 jaar geleden had je weinig lmb's die grondverzetspul verkochten. Misschien af en toe een shoveltje. Nu hebben de meesten, ook Kraakman, ook GroeNoord en natuurlijk de Kok maar die had het al een complete lijn int assortiment.

Kraakman, GroeNoord en de Kok zijn alle 3 robuste bedrijven met toekomst. Dat hadden ze niet allemaal. Jij zelf zult de verhalen vast ook wel kennen over een bepaalde dealer die jl. opgegaan is in een andere.

Ja, ik ken de verhalen over de rol van JD. John Deere wil liefst 100% eigen showroom. En uitstraling speelt zeker ook een rol. Zoveel trekkers en machines per jaar( al is dat bij anderen net zo) Dealers hebben ook een waslijst aan dingen waar ze per jaar aan moeten voldoen. Zo ook die festiviteiten rond het 100 jaar trekkers jubileum.

Inderdaad, je kunt niet meer het aantal dealers van toen hebben. Ook voor de financiering van trainingen is dat geen doen. Nu heeft iedere grote dealer zijn specialisten op bepaalde gebieden. Dat kun je niet met honderd kleine dealertjes. En dan telkens bijscholen.
walker1
@Jotke Ja, hier 12 jaar geleden een John Deere gekocht en we zitten inmiddels bij de 4e dealer(organisatie) Trekker gekocht bij lmb in Beugen, ben de naam even kwijt, was wel JD dealer. Al vrij snel daarna begon dat allemaal te spelen bij JD. Dat bedrijf in Beugen stopte er mee, of in ieder geval als JD dealer en wij kregen een brief dat Van Westrenen onze dealer werd. Die kon het niet volhouden en ging failliet. Vervolgens nam Stadegaard het gebied van Van Westrenen over. En sinds kort is Stadegaard dus onderdeel van Kraakman geworden.
Jotke
@walker1

AMS Beugen? Was tijd onderdeel van Nagel. Ging dicht bij de herstructurering.

Ja Wesrrenen was ook een verhaal apart. Denk dat daar weinig mensen echt rouwig om waren dat die failliet ging en opgesplitst werd bij Staadegaard, Jan de Winkel en de Kok.

Hier ist gelukkig nog altijd dezelfde. Doet het niet slecht. Abemec heeft laatste jaren veel verloren hier.

Maar ieder bedrijf heeft z'n voor en tegens. Ook onze dealer.
walker1
@Jotke Ja, klopt AMS,, net nog gekeken, sticker zit nog op de trekker 😄
deerefan
@Jotke @StevenBomers heeft bij westrenen gewerkt 😄
Jotke
@deerefan

Oké. Dan kan hij vast vertellen wat de ex-medewerkers ervan vinden. 😉

Klanten en ex partners/collegadealers waren er niet rouwig om wat ik begreep. Heb wel een en ander gehoord aan verhalen over meneer van Wesrrenen en zen bedrijf.

Iedere dealer heeft zijn voor en nadelen. Ook de laatste 3 grote en alle subdealers. Maar je hebt, uh had erbij...
StevenBomers
@Jotke ik doe verder geen uitspraken over westrenen aangezien ieder z’n eigen visie daarover heeft. Wij waren zelf ook klant en hebben er nooit gedoe mee gehad en vonden het een prima bedrijf.

Er zullen vast meerdere redenen zijn geweest waarom ze failliet zijn gegaan maar denk dat een van de grootste redenen is dat ze te snel te groot hebben moeten worden. Doordat JD van de kleine dealers af wou hebben ze te snel een aantal bedrijven over moeten nemen en dat zal financieel ook niet makkelijk zijn geweest.
Jotke
Quote Reactie van @StevenBomers:
maar denk dat een van de grootste redenen is dat ze te snel te groot hebben moeten worden. Doordat JD van de kleine dealers af wou hebben ze te snel een aantal bedrijven over moeten nemen en dat zal financieel ook niet makkelijk zijn geweest.

Daar zat iedere "mega dealer" mee Bij de start.

Ook Jan de Winkel, Ook Vervaet/Stehouwer, ook Kraakman, ook de bedrijven waaruit GroeNoord ontstond, ook de Kok en Staadegaard.

Iedere dealer moest afhankelijk van aantal bestaande vestigingen een extra vestiging openen/een ander overnemen en een bepaald aantal sub dealers aanstellen.

Tis net hoe je er mee om gaat.

Maak je goede afspraken en laat je een bedrijf langzaamaan in je organisatie opgaan of ga je hapsnaps anderen volledig overnemen of deels en vervolgens meteen met je lakschoentjes, strakke pakje en aktetasje onder het genot van een glasje wijn de orders uitdelen en alles kapot maken wat kapot kan... tja, in dat laatste geval gaat het een keer fout.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Bert1980
@walker1 tis niet helemaal waar dat ze daar op 1 paard (hert) hebben gewed... nagel was destijds onderdeel van de citadel groep die weer deel uitmaakte van kroymans... die zaken hadden de boel financieel niet op orde en daar was jd niet over te spreken en is dus de stekker er uit getrokken wat betreft jd... ze hebben het daarna nog geprobeerd met de import van mccormick en landini..
Jotke
@Bert1980

Dat verhaal van Citadel en Kroymans heeft het proces versneld maar het ging hoe dan ook gebeuren. Tis dat in België de wetgeving niet int voordeel van JD werkt anders had Cofabel vrij snel na Nagel hetzelfde lot ondergaan. Terwijl daar de schuren nokvol staan met JD in tegenstelling tot Nagel diens laatste jaren.

Wat @walker1 bedoelt is dat Nagel zich puur op John Deere gefocust hadden en hierdoor toen JD met hun brak in een klap geen werk en inkomen meer hadden.

Ze zijn toen Mc Cormick en Landini en merken als Farasin en Dieci gaan doen maar het is nooit meer een succes geworden. Hadden ze zich niet enkel op JD gefocust dan hadden ze iets om op terug te vallen. Nu moesten ze halsoverkop alles aannemen wat ze konden om werk te hebben/behouden. Vervolgens showroom duur verbouwt en paar maanden later verhuist. Met merken als Mc Cormick en Landini met veel minder afzet dan JD houdt je zo'n bedrijf niet staande.

Ik heb kort na vertrek van JD, mensen van Nagel gesproken. De een na de ander moest er weg. Meeste gingen naar John Deere of dealers toe. Van een bedrijf met tientallen mensen in dienst naar hooguit rond de10.

De huidige dealers, met 1 int bijzonder, focussen zich ook niet volledig op JD maar hebben allen andere activiteiten erlangs.
+2
john deere 7810
@jammermaarhelaas

Je mag gerust zeggen dat ze dat bij john deere dicht gespijkerd hebben. Elke dag moet je een aanvraag doen om je acc te ontgrendelen.
rommert14
Hier in dk gebeurt hetzelfde, ook nog 3 dealers meende ik.
rubencasecs
@rommert14 alles is nu van Semler agro, ook van oorsprong een Ferrari importeur, vorig jaar is Herborg, die als laatste over was ook overgenomen.
rommert14
@rubencasecs ik meen dat er op bornholm nog iemand anders was, of dat daar nog een oplossing voor moest worden gevonden.
2850Johndeere6R
Ik ben benieuwd hoe de service straks gaat lopen aan gezien die hier in de buurt al zozo was
suggs 73
Merk persoonlijk wel dat JD dealers vooral jagen op de grotere klanten , kleinere klanten laten ze wat meer links liggen , dan is het mooi meegenomen als die toch wat kopen ook al steken ze daar minder energie in , nu al voor de 4e keer trekker/machine ergens anders gekocht omdat na interesse kenbaar gemaakt had nooit weer wat van gehoord had , ja dan maar niet , kalender? vaker niet dan wel , heb toch 5 jd lopen , maar kalender ? hangt nu 1 van case.
Jotke
@suggs 73

Hmm... hier worden ze ook bij kleinere best vlug.

Kalender... die liggen gewoon op de balie toch?

Of stuurde ze die bij jullie altijd thuis?
suggs 73
@Jotke In het verleden altijd in de bus , toen vond ik ook al dat ze ook wel eens zo'n ding persoonlijk konden overhandigen met een gesprek over hoe het seizoen verlopen is en of er nog plannen zijn , beetje interesse zeg maar , nope , nu vaker niet dan wel , wel eens gevraagd of ze op waren of zo , kreeg je te horen dat ze niet meer deden aan kalenders , zag ze overal hangen maar ja , jaar later wel 1 gekregen en ook persoonlijk overhandigd door een vertegenwoordiger die het nog leren moest , ze liggen idd op de balie soms , geen jd maar lemken , als ze niet kunnen opbrengen om ze langs te brengen dan mogen ze ze houden , daar ben ik wel principieel in.

Loonwerker gooit ze ook in de bus en ook geen navraag hoe het seizoen is verlopen . stond dus ook mooi te kijken dat we ontevreden waren over het werk van een type combine van hun en dat ie niet weer deze hoefde te sturen , als hij gewoon iemand langs had gestuurd dan hadden ze een reparatie of verandering uit kunnen voeren , ging over het hakselwerk wat niet verspreid was .
Jotke
@suggs 73

Oké. Bij ons is dat nooit gebruikelijk geweest dat ze kalender thuis stuurde of afgaven. Lagen altijd op de balie.

Zo'n kalenders zit ook wel een prijskaartje aan dus begrijp wel dat ze die niet naar iedereen opsturen. Niet iedereen zit er op te wachten. Ik persoonlijk neem er wel altijd een mee.

Van andere merken liggen er bij onze dealer geen.

De Case IH dealer doet net zo goed niet aan thuis sturen.

JD de Voor krijgen we wel per post.
caseboy
@suggs 73 mischien dat jou jd dealer dat doet maar dat wil niet zeggen dat elke jd dealer zo is. Zit ook een wereld van verschil tussen de eene en de andere
suggs 73
@caseboy klopt , wij zitten ook maar bij een vestiging , maar wel een hele grote , met grote naam .
+1
sjuu
Betalen moet je overal, er is genoeg import uit Engeland. Maar dan niet zeuren om garantie bij de dealer he. Een goed contact met chef werkplaats en magazijn man is veel belangrijker. Anders een andere kleur kiezen.
+3
JD 6430 The Best
Geen klagen over onze jd dealer, er werken nog steeds dezelfde mensen die er 10 jaar terug ook werkten, plus wat extra mensen, door het extra werk wat ze hebben gekregen. Ze zijn wel duur en dat weten ze zelf ook, maar de service is goed (ook voor de kleine klanten) en dat is wat voor ons op de eerste plaats staat. Nieuwe trekkers hebben zoveel techniek, dan ben ik liever bij een grote dealer met goed geschoold personeel dan een kleine waar dat eventueel minder is.
+1
MaxxuM4ever
@JD 6430 The Best precies, de oogst trein een paar uur extra stil laten staan kost ook veel
verwijderd
case 745 xl
@CaseCS130 510 euro werkplaats tarief? Zijn ze er 10 uur mee bezig geweest?
JohnDeere5085
@case 745 xl bij motorzaak rekende ze 80 euro per uur voor een monteur
+1
mdoornekamp
@JohnDeere5085 bij de trekker zaak rekenen ze ook 80 euro🤔
CaseCS130
@mdoornekamp Gaat die kant al een mooi stuk op inderdaad. Voor dat bedrag moet jij al heel wat materieel mee nemen bij jou klanten. En wij verdienen ook maar een fractie van dat tarief per uur. De schoen wringt daar wel vrij stevig.
mdoornekamp
@CaseCS130
Quote:
de schoen wringt daar

Ja klopt. Daarom doe ik ook veel eenvoudig onderhoud en reparatie zelf. Als het wat lastiger wordt, komt er een ervaren free lance monteur. Die kost de helft. Voor echt specifiek werk kom ik dan nog bij de merk dealer.
+1
CaseCS130
@mdoornekamp zo doen wij het inderdaad ook wat al hebben wij geen freelance monteur. Al is het wel lastig om overal verstand van te hebben. Meestal gebruik ik de stelregel dat als ik er twee keer zo lang over doe als een specialist en er blijft nog steeds een dik uurloon over dan probeer ik het zelf.
john deere 7810
@CaseCS130

wij zitten op 54 euro. maar hebben het mede daardoor stervendsdruk.... in principe kunnen we nog veel meer werk krijgen.
J asper
@john deere 7810 in's of ex's
Valtrapowerr
@CaseCS130 Ja beurt kost gauw wel geld maar 1750 moet er eigenlijk wel iets groots aan de beurt geweest zijn...
Heb de laatste keer zelf mee gedaan met de beurt dan doe ik de simpele dingen zelf zoals olie verversen enzo en monteur doet de wat moeilijkere dingen dan kun je wel gauw wat doen en scheelt toch gauw wat uren en je weet zeker dat ze 100% Vd tijd aan jouw trekker hebben besteed.
+3
john deere 7810
@Valtrapowerr @MaartenMandemaker @CaseCS130

Een grote beurt is ook niet alleen "even" nieuwe olie op kwakken.... dat kan iedereen. Het gaat er om wat je ziet wanneer je de stop er uit draait. welke dingen vallen op. waar komen of zijn er problemen. Daarbij zien wij als monteur als het goed is veel meer dan een boer. ook maakt het veel verschil hoe een trekker wordt aangeleverd.
+2
RobVolvo
@john deere 7810 Je slaat de spijker op z'n kop! Ben zelf ook monteur, maar hoor het ook wel eens, gekscherend dat wel, van een klant: ''anderhalve dag bezig geweest?? Wat heb je al die tijd gedaan dan?'' Noem maar even wat als een software update, dat doet de laptop dan wel grotendeels maar je kan bij de nieuwere trekkers er niet bij weg, daarna alles ff kalibreren en je bent zo weer een poosje zoet. En er zijn altijd dingetjes die je tegenkomt onderweg waar niemand rekening mee heeft gehouden en een uurtje is niks... 😉
Valtrapowerr
@john deere 7810
Ja daarom doe ik het ook niet zelf want dan ga je ook niet verder dan olie en wat andere filters, en als me dingen opvallen zeg ik dat dan wordt er ook naar gekeken.
CaseCS130
@Valtrapowerr Die 100% red je toch niet meer in het mobiele telefonie tijdperk. Ze doen de beurten altijd bij ons thuis dus zicht genoeg er op. Waren geen defecten of rare dingen bij, alleen filters en olie en de gebruikelijke checks. Software updates etc. hebben deze trekkers nooit.
Maar goed, het ging mij niet om of ze te duur waren of niet hard genoeg werken. Ik wilde er alleen mee aanduiden dat het steeds lastiger wordt om zelf nog winst te maken met de constante tariefverhogingen die van alle kanten op je af komen maar niet doorberekend kunnen worden. En dan kom je in de spagaat dat je iemand wel wat wilt gunnen maar dat financieel eigenlijk niet meer kan of zo kostbaar is dat je er zelf heel lang voor werken moet om het wel te betalen.
Valtrapowerr
@CaseCS130

Ja daar heb je zeker een punt, alles wordt steeds duurder behalve de melk en schaalvergroting gaat ook bijna niet meer...

Dat meedoen was maar een idee om kosten te drukken, wij doen dat ook niet uit wantrouwen naar de dealer toe, die staat daar gelukkig wel voor open
Steyr.frl
@CaseCS130 alle olieen en filters vernieuwd ed.?de hoeveelheden olie liegen er niet om en er zit toch wel even werk in
Had je de grunninger mf dealer op de dam zeker
JohnDeere5085
@mdoornekamp poeh, ben blij dat ik zelf al t onderhoud doe ondertussen...
+2
Husqvarna
@JohnDeere5085
Haal af en toe wat achterbrugolie bij lmb, maar is gewoon 2x zo duur, ik snap ook wel dat ze ooit moesten investeren in opslag en voorraad, wij ook, maar dan 2x zo duur? Moderne hydro filters zijn ook al gauw 80 euro origineel, bestel ik ze van Donaldson scheelt zo 30 euro, gisteren gekeken voor een dynamo, bij de grote onderdelenboer 261 ex., ergens online 167ex. gewoon Iskra exact zelfde type en ook binnen een dag geleverd. Is wel zo dat voorraden geld kosten, maar wij hebben ook hele jaar de kuilbulten op het erf liggen..
walker1
@Husqvarna Ja uiteindelijk moet je wel zo tellen. Als er geen kuilgras lag, kon je die vierkante meters misschien verhuren, caravanstalling of zo. Dus ja, voorraad kost geld, die kuil heeft ook geld gekost, loonwerk, of eigen mechanisatie of diesel en voordat de koeien die kuil helemaal opgegeten hebben en in melk of vlees hebben omgezet ben je al gauw een jaar verder.
Maar evengoed zegt men ook wel eens: Geen betere raad dan voorraad!
caseboy
@Husqvarna vooraad houden kost enorm veel geld en dat is niet alles wat er onder andere van onderdelen bekostigt moet worden. Magazijn personeel moet ook betaald worden, het pand en alle uitrusting. moet betaald worden. Cursussen en opleidingen voor personeel (ook magazijn personeel) bij de dealer moet betaald worden. En de marge van de dealer op onderdelen van het merk is ook niet gigiantisch. De dealers moeten die ook inkopen en de marge die ze daar op mogen vragen wordt meestal door het merk bepaald
+1
Fendt612e
Quote Reactie van @caseboy:
vooraad houden kost enorm veel geld

Dat kost 1 keer veel geld, of zie ik dat verkeerd?
caseboy
@Fendt612e nee want bij voorhoud houden kost ook administratie dus arbeid en vooraad is ook verzekerd en hoe meer de waarde van de voorad hoe duurder de verzekering. En als je dan zoald bij dealers de omloop van de meeste onderdelen niet heel snel is, is die verzekering per onderdeel best duur
Husqvarna
@caseboy
Daarom zit er misschien ook zo'n marge op, maar als ik bij de Case dealer komt moeten ze het vrijwel altijd bestellen, dan is het er volgende dag ook wel, bij zonna/strautmann net zo. Snap ook wel dat ze niet van alle 101 types en uitvoeringen alles op voorraad kunnen hebben, maar voorraad ligt vaak ook verdeeld over meerdere vestigingen, en filters lijkt me logisch passen op meerdere types maar die zijn dan ook wel gauw een keer betaald. Dan is het meer de kosten van de magazijnman en opleidingen, de zzp-er word per uur betaald, maar de monteur in loondienst heeft ook vrije dagen, pensioen, ziekte etc.
@caseboy
Ik heb altijd begrepen dat op onderdelen een flinke marge zit/zat.
In de auto branche waar ik wat kennis van heb hadden ze het over 70%, afhankelijk van wat en wanneer ze die onderdelen inkochten.
Ze kreeg men op maand bestellingen meer, op dagelijkse bestellingen minder korting.
Als particulier kreeg ik bij een dealer 40% korting.
Het in voorraad houden van onderdelen zal zeker geld kosten, daar betaal je ook voor in de onderdeelprijs, werkplaatstarief.
Ellendiger is het via het werkplaatstarief mee betalen voor verlies/afschrijving die dealers maken op hun handel/inruil.
caseboy
@Ford revisiemotor vaak op universele onderdelen (onderdelen niet van het merk) gooien de dealers wel een flinke marge overheen want die kunnen ze zelf bepalen maar de onderdelen van het merk wordt de prijs en marge vaak (niet altijd) bepaald door het merk. En het is ook best vaak dat grote klanten/ afnemers korting krijgen en dat kan best oplopen tot 40% maar dat id bij de meeste technische groothandels en onderdelen toeleveranciers ook
+1
john deere 7810
@Husqvarna

Tja en die wat je online gekocht hebt heb je 0.0 service. en online bestellen is ie er een dag later... iets wat best lastig ano 2020. is je online dynamo over een maand kapot? dan los het zelf maar op. Een magazijn man en de lmb helpen ook meedenken in oplossingen. die magazijn man kijkt ook waar hij het beste zijn onderdelen vandaan haalt. Kan je wel vertellen dat die paar euro niet altijd de hemel is. maar dat service net zo belangrijk is.
jammermaarhelaas
@john deere 7810

Dat klopt wel wat je daar zegt. Koop je zelf online, dan weet je hoeveel euro's je eventueel bespaart, koop je van dealer dan krijg je een goed advies, en spullen waar ze zelf ervaring mee hebben, en dus geen misser, en koop je daar wel een misser, dan kom je er vaak later wel weer samen uit.

Zo kan ik bijvoorbeeld dezelfde olie als die ik bij een lmb koop voor iets minder bij de handel kopen, echter, bij de lmb kun je op maat kopen en als je onverhoopt wat nodig hebt staat ie ook voor je klaar.
john deere 7810
@jammermaarhelaas

Inderdaad. en waarom is een onderdeel kapot? af en toe heeft het ook een oorzaak. en dat dan die monteur je verteld. ja wacht eens even meneer... dat komt daar of daardoor dat je kapotte onderdeel het begeven heeft.
tuurlijk snap ik de andere kant ook wel. en met filters en olie is het ook wel een ding. alleen bij bijv. john deere valt je garantie weg als je je er niet aan houdt. kun je wat van vinden.geld klopperij dit en dat. Maar andersom verwacht je als klant ook dat het garantie is.... en heel simpel. die garantie moet ergens van bepaald worden. zie het zoals je eigen zorgverzekering.
@john deere 7810
Is maar hoe je het bekijkt,
een groot deel wat kapot gaat is bestaande techniek die onderhand wel uit ontwikkeld is, waarvan het jaren probleemloos mee moet gaan.
Afdichtingen van een brandstofpomp mogen niet door diesel poreus worden, na 5000 uur, bijvoorbeeld, als dat wel het geval is, is dat de fabrikant aan te rekenen.
Garantie krijg je bij een nieuw product, de leverancier (dealer) moet het probleem oplossen.
De dealer moet maar zien dat hij de garantiegevallen met de importeur geregeld, vergoed krijgt, dat is niet het probleem van de klant.

De bekende techniek van onderdelen, olie van het eigen merk moeten gebruiken om garantie te krijgen of te houden, daarvan is het maar de vraag of dit wettelijk kan.
john deere 7810
@Ford revisiemotor

klopt. voorbeeldje. paar jaar geleden. hakselaar, 3 jaar oud. laatste week in de mais loopt de motor in de soep. lagerschaal van de nokkenas kapot gelopen. klant heeft alles vergoed gekregen omdat het de orginele onderdelen en olie gebruikt. was dit niet het geval, had de klant niks gekregen. dat blijft touwtrekken met de fabrikant,dealer en klant. kun je zeggen of het wettelijk wel of niet mag. het staat in de kleine lettertjes, dus het is vermeld.
+2
@john deere 7810
Dan zie wat voor een rotzooi het is, 3 jaar oud, originele olie en onderdelen gebruikt, toch loopt het kapot.
Zeker voor een hakselaar is dit onbegrijpelijk, die maken hun uren in lange dagen, in verhouding weinig koude starts.
+2
john deere 7810
@Ford revisiemotor

dan zie je hoe eenkennig je bent.
@john deere 7810
Jij vind mij eenkennig,
kun je uitleggen waarom?
InsaneNL
Quote Reactie van @john deere 7810:
kun je zeggen of het wettelijk wel of niet mag. het staat in de kleine lettertjes, dus het is vermeld.

Maar zo werkt dat dus niet, de wet staat boven wat voor voorwaarden of kleine lettertjes dan ook.
john deere 7810
@InsaneNL

dat kan. ik ben daar niet zo in thuis. weet wel dat het een heel getouwtrek is wie er moet betalen...
+1
dennisbouter
@Ford revisiemotor tuurlijk kan dat, is heel simpel de fabrikant geeft garantie als jij de voorgeschreven onderdelen en olie gebruikt. En dat is alleen te controleren als er iemand is die het namens de fabrikant er in gooit, gaat hij dan kapot dan heeft de klant er geen schuld aan, gaat de klant zelf aan de hobby hoe gaat die klant aantonen dat hij alles op de voorgeschreven manier heeft gedaan 🤷‍♂️
+1
jammermaarhelaas
@john deere 7810

Het gaat me er voornamelijk om dat als je zelf iets online besteld, je dan ook moet beseffen wat daarbij de voorwaarden zijn. De meerprijs bij een dealer is vaak ook wel goed te verantwoorden gezien de service.
Husqvarna
@jammermaarhelaas
Zijn ook dealers die spullen online verkopen, nou en hij zit hier ook niet om de hoek, 20km, dus ik val ze ook niet lastig met een boutje of moertje, originele CNH filters en deurklinken heeft Kramp vaak ook wel. En meeste merk-onderdelen moeten anders ook nog wel weer besteld worden, en als je ze dan afhaalt spreek je vaak wel even een monteur en die kan je dan ook wel vertellen of ie ook wel of niet gecalibreert ofzo moet worden, dus dat is dan misschien de service die je betaald, maar bij een oliefiltertje lijkt me dat niet nodig.
+2
Clayson M80
Je ziet al teveel van die groene dingen met gele velgen
rommert14
@Clayson M80 vooral die lelijke Europese modellen 😅
+1
case 745 xl
@rommert14 nothing runs like a deere👌
+1
rommert14
@case 745 xl hier 1 met 14000 uur 👌
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
102
DEELNEMERS
34
WEERGAVES
0