Hoe raakt de PFAS-norm het werk van baggeraars en hoveniers?

Opnieuw een grote demonstratie in Den Haag volgende week. Eerder deze maand waren het de boeren, dit keer komen de bouw- en infra-ondernemers. Ze protesteren tegen de stikstofregels, die volgens hen overhaast zijn ingevoerd. Maar ook de nieuwe PFAS-norm zorgt voor weerstand.

Die norm raakt bedrijven die zich bezighouden met de handel in grond, zoals grote bouwbedrijven, baggeraars, maar ook hoveniers. Wanneer er een te hoge concentratie van de giftige stoffengroep PFAS in de grond wordt aangetroffen, mag die niet meer worden verplaatst naar een plek waar de grond nog schoon is.

En dat is een uitdaging voor veel bedrijven, want uit onderzoek van het RIVM blijkt dat meer dan 85 procent van de geteste grond boven de norm zit.
Waar kan de grond nog naartoe?
Veel bedrijven zitten daarom in hun maag met de vraag waar ze die grond nog naartoe kunnen brengen. Een van die bedrijven is baggerbedrijf West-Friesland.

Klaas Kiewiet werkt daar. Hij kan nu nog bagger met een te hoge concentratie PFAS naar een depot in Harlingen brengen, maar daar is nog ruimte voor 20.000 kuub slib. "Dat zijn een paar projectjes", zegt Kiewiet. "Projecten lopen van 2000 of 3000 duizend kuub tot 10.000 kuub slib, dus reken maar uit."

Dat er weinig plek overblijft voor de bagger heeft mogelijk ook gevolgen voor de waterhuishouding in de gemeente Drachten. "Wij doen dit werk om juist de waterdoorstroming in het hele gebied op orde te houden, zodat water afgevoerd kan worden zoals het hoort", zegt Kiewiet. "Maar als alles dicht gaat slibben, dan houdt het op."
Hoe groot de impact van deze verscherpte norm is op de sector, is nog moeilijk te zeggen. Dat wordt door verschillende partijen onderzocht. Edwin Lokkerbol, directeur van de Nederlandse Vereniging van Waterbouwers, schat dat het nu al 800 miljoen euro aan uitgestelde omzet kost. Hij spreekt niet van verliezen, maar van aanbestedingen die nu niet op de markt komen.
Volgens Lokkerbol laten waterschappen en gemeenten ongeveer de helft van het werk liggen, omdat lokale overheden onzeker zijn over wat er gaat gebeuren met bagger waar PFAS in zit. "Daarom duikt iedereen erop", zegt Lokkerbol, en bieden baggeraars onder de prijs zodat ze nu al met verlies werken.

Ook hoveniers hebben ermee te maken
Niet alleen baggeraars hebben met de verscherpte PFAS-norm te maken. Ook hoveniers merken het. Volgens Jeroen Naring, van Don Hoveniers uit het Westland, kost het afvoeren van grond bij een gemiddelde tuin nu duizenden euro's. "Het komt zomaar uit de lucht vallen", zegt hij. "De norm is zo laag, daar ga je met bijna alle grond overheen".
Het is een voorlopige norm. Staatssecretaris Van Veldhoven laat het RIVM verder onderzoek doen om tot een definitieve norm te komen. Ergens volgend jaar is dat onderzoek afgerond.

Lokkerbol hoopt dat er meer geld voor dat onderzoek wordt vrijgemaakt, zodat het RIVM sneller te werk kan gaan. "Dan kan de huidige stilstand sneller worden doorbroken".

Reacties

+4
Zowel de huidige stikstofcrisis in Nederland als het wettelijk kader omtrent PFAS van staatssecretaris Van Veldhoven (D'33) zijn beide het toppunt/dieptepunt van de bubbel waarin de linkse grachtengordel elite zich bevindt.
+1
Pluto
@somerled-delremos Het gaat hen om het kapot maken ,niet om het oplossen van het probleem.
+1
sorry
Quote Reactie van @somerled-delremos:
stikstofcrisis

daar heeft cees veerman een dikke vinger in gehad
+5
mestyle
Als men met shovels en kramen die kant op reist kunnen ze mooi beginnen met noord en Zuid Holland los te spitten en de zee in drukken wordt het al stuk beter van
nieuwoord
@mestyle Hoho dan zitten wij alleen met dat hele zooitje opgescheept.
buorman
''heeft mogelijk ook gevolgen voor de waterhuishouding in de gemeente Drachten''.
Dat zal nog niet zo snel gebeuren, die bestaat namelijk heel niet.
Dr88 mag dan stadse ambities en kapsones hebben, het is en blijft gewoon een dorp zonder stadsrechten en wel gelegen in de gemeente Smallingerland.
Stel je voor zeg, straks willen ze ook nog deel uit maken van de 12 steden tocht
rene-de-jong
Kan de waterschapsbelasting mooi omlaag, baggeren/hekkelen mogen ze toch niet..

Maar wat doen we met de gemeentelijke & provinciale sloten ??
Hier zijn veel contracten dat de boeren dat werk doen + afvoeren maar je bent eigenlijk gekke Henkie als dat nog doet....
+4
de Haas
Aangezien we gedegradeerd zijn tot een bananenrepubliek stel ik voor dat iedereen, landbouw, bouw, grondverzet etc. gewoon doorgaat met ondernemen zonder je ook maar ergens van aan te trekken. Geen boetes betalen, geen controleurs toestaan en de bezem eens door de "top" van welke organisatie dan ook
+1
Zwaagdijk
@de Haas das een utopie dat weet jij ook. Ze hangen je op..
+1
vaak
@de Haas Ik ben momenteel op zo'n bananenrepubliek-eiland aan de overkant vd aardbol en als je ziet wat hier afspeelt mbt milieu en dierenwelzijn......
De Nederlandse politici zouden verplicht moeten worden om hier eens een werkbezoek af te moeten leggen. Dan stopt bij jullie in Nederland direct al het gezever mbt N, CO2, fijnstof, Pfas etc etc.
Vebeter de wereld maar begin eerst maar eens op een ander.
Groetjes vanonder de palmbomen.
John k
@vaak wat voor gebied zit je?? Al trekkers gezien??
vaak
@John k caribieen. Hier kennen ze bijna geen trekkers, muilezel.
Hier demonstreerd niemand want dierenmishandeling en openbare vervuiling is toegestaan.
+1
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @vaak:
De Nederlandse politici zouden verplicht moeten worden om hier eens een werkbezoek af te moeten leggen.

Kan niet, de politici zijn nogal bang om het vliegtuig te nemen vanwege stikstofuitstoot....😁
« Terug naar discussielijst

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0