Mercedes-Benz Actros MP5
Vrachtwagenliefhebber? Help mee!
Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!
AH Vrij uit Wateringen, specialist in groen-, grond- en infrawerken heeft sinds kort een nieuwe Mercedes-Benz Actros met grondzuigopbouw en spooronderstel in gebruik genomen om spoortrajecten in Nederland en België te onderhouden. De gele Actros - de kleur is noodzakelijk voor certificering - is een drie-asser met grondzuiger, zeskuubs bak en met dubbele ventilator. Rick Vrij, derde generatie binnen het familiebedrijf, zegt over zijn nieuwste aanwinst: "Sinds de oplevering heeft de wagen nog niet stilgestaan."
Het bedrijf AH Vrij dat ooit 65 jaar geleden begon met opa Bram Vrij als loonwerker, heeft 99 werknemers en onderhoudt nagenoeg alle spoortrajecten in Nederland en België. De onderneming zag dat er begin jaren 2000 een uitdaging lag rondom groenwerkzaamheden op het spoor. Men benutte de kans en nu ruim twintig jaar later is de infra rondom spoortrajecten een belangrijk onderdeel van het bedrijf uit Wateringen.
Voor de spoormarkt maakt AH Vrij gebruik van spoorzuigwagens van Mercedes-Benz Trucks; RSP grondzuigers met een spooronderstel. Het bedrijf had al een Mercedes-Benz Axor in bezit met vierkuubs zuiginstallatie met een enkele ventilator, maar het kwam capaciteit tekort voor de vele werkzaamheden rondom het spoor. Voor de zoektocht naar meer capaciteit schakelde Rick Vrij de hulp in van Mercedes-Benz Dealer Bedrijven dat uiteindelijk een Mercedes-Benz Actros 3351L, 6 x 4 leverde. Het bedrijf koos voor een 3-asser, vanwege de compacte afmetingen, met een GVW van 33 ton voor meer dan voldoende technische capaciteit, zodat een lange levensduur gegarandeerd is. Er is gekozen voor een rondom lucht geveerd chassis met assen die kunnen worden ingetrokken door toepassing van speciale schokdempers, om de juiste bodemvrijheid te creëren op het spoor.
Voor configuraties als deze is het belangrijk dat er goed overleg is tussen dealer, klant en opbouwer. Mercedes-Benz Trucks heeft het chassis geleverd, Van Tetering Grondverzet- en Spoorwegmachines verzorgde de opbouw van het spoorstel en de grondzuigmachine werd geleverd door RSP uit Duitsland.
De Mercedes-Benz Actros is uitgevoerd met een NMV PTO die ervoor zorgt dat het volledige motorvermogen ook beschikbaar is voor de opbouw. Mede hierdoor beschikt de zuiginstallatie met twee ventilatoren over 25% meer zuigkracht.
Met deze aanwinst heeft AH Vrij nu twee spoorzuigwagens waarmee zowel het spoor in Nederland als België grondig wordt gereinigd.
Rick Vrij, operationeel directeur en mede-eigenaar, over de spoorwerkzaamheden: "Eigenlijk is het een vrachtwagen met een grote stofzuiger erop. En die stofzuiger komt in heel Nederland én België. Zo wordt de Schipholtunnel door ons in totaal vier keer per jaar helemaal grondig gereinigd van stof, zand, blikjes en papier. Daarmee zijn we als AH Vrij 27 nachten zoet, maar ook is er een spoortunnel in België van 7 kilometer die twaalf weekenden nodig heeft om grondig gezogen te worden. Onze twee zuigers zijn eigenlijk bijna continu in gebruik."
Dat AH Vrij uitkwam bij Mercedes-Benz Dealer Bedrijven als leverancier was voor Rick logisch. "Ze hebben niet alleen kennis van zuigwagens, ook het contact is prettig. We vullen elkaar goed aan als het gaat om technische vragen en oplossingen. Voor deze spoorzuiger geldt: ik wist niet hoe die wagen eruit moest zien, wat hij moest kosten en wanneer hij leverbaar zou zijn. En dan moest er ook nog een spoorstel onder. Er waren behalve de kleur geel, die verplicht is vanwege certificering, best veel open eindes, maar na een half jaar goed overleg met het dealerbedrijf was de nieuwe zuigwagen eindelijk daar. Met succes mogen we wel zeggen, want sinds de oplevering heeft de wagen nog niet stilgestaan."