Volvo FM 5th gen, foto van Truckfan Nieuwsposter

Volvo FM 5th gen

5.967 foto's van @Truckfan Nieuwsposter

Aanschaf gezamenlijke schuimblusvoertuigen Spoorzone Dordrecht – Zwijndrecht en
goederenemplacement Kijfhoek
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) en ProRail krijgen drie schuimblusvoertuigen voor
goederenemplacement Kijfhoek en de Spoorzone Dordrecht-Zwijndrecht. Ziegler
Brandweertechniek is de partij die de drie blusvoertuigen gaat bouwen. Zo wordt er een
belangrijke stap gezet in de verdere verbetering van de veiligheid op het emplacement Kijfhoek
in Zwijndrecht. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ), ProRail en de gemeenten
Zwijndrecht en Dordrecht werken continu samen om de veiligheid verder te verbeteren en
incidenten te bestrijden langs de Spoorzone tussen Zwijndrecht en Dordrecht.
Begin juni is het contract getekend door VRZHZ, ProRail, de gemeente Zwijndrecht en Ziegler
Brandweertechniek. Op 7 juli stonden we stil bij dit heugelijke moment. Burgemeester Hein van der
Loo van de gemeente Zwijndrecht: ‘’De aanschaf van deze schuimblusvoertuigen is een van de
maatregelen om de Spoorzone en Kijfhoek nog veiliger te maken. Door deze voertuigen kan de
brandweer een incident veilig en snel bestrijden. Dat is in het belang van ons allemaal. Het is nu aan
onze partner Ziegler om de blusvoertuigen op tijd te leveren.’’
Incidentbestrijding op en langs het spoor
De schuimblusvoertuigen worden gebruikt om incidenten op én langs het spoor te bestrijden. Om deze
reden werken de VRZHZ en ProRail nauw samen. Vanuit die samenwerking is voor de opdracht van
de drie identieke schuimblusvoertuigen een marktverkenning gedaan. De samenwerking tussen de
VRZHZ en ProRail is uiterst belangrijk, omdat er gewerkt gaat worden met uitwisselbare voertuigen.
De wensen van de brandweerkorpsen zijn meegenomen, evenals de operationele uitgangspunten. De
aanbesteding is aan Ziegler Brandweertechniek gegund.
Schuimblusvoertuigen
De schuimblusvoertuigen beschikken over een speciale blusarm. Zo kan de brandweer tijdens een
incident straks makkelijker op lastiger bereikbare plaatsen komen. De nieuwe blusvoertuigen zijn
sneller, wendbaarder, zuiniger en zijn voorbereid op het gebruik van duurzamere (fluorvrije) soorten
blusschuim. De schuimblusvoertuigen, die uitvoerig worden getest en meer bluscapaciteit bevatten,
zijn bedoeld voor zowel het emplacement Kijfhoek als de Spoorzone in Dordrecht en Zwijndrecht.
Daarmee zijn voor beide gebieden altijd twee voertuigen beschikbaar, ook als één van de drie
bijvoorbeeld vanwege onderhoud buiten dienst is.
De schuimblusvoertuigen worden compleet geëngineerd en geproduceerd in Nederland bij Ziegler in
Winschoten. Het productieproces duurt circa 12 maanden. Na de productie volgt een uitgebreide
kwaliteitscheck en praktijktesten met de voertuigen. Het gehele proces neemt zo’n 24 maanden in
beslag tot oplevering.
Marin Schouten, algemeen directeur Ziegler: ‘’Ziegler is zeer verheugd deze opdracht te mogen
realiseren. Wij zijn gewend speciale- en maatwerkvoertuigen te mogen bouwen, maar iedere special
heeft zijn eigen kenmerken. Dit voertuig met de 360 graden draaibare Z-Attack HRET blusarm is dé
oplossing voor de beschreven scenario's.’’
De voertuigspecificaties zijn als volgt:
 Volvo FM 8x2 tridem 500 pk chassis;
 Ziegler ALPAS 4-luiks opbouw;
 Watertank 4.000 liter;
 Schuimtank 4.100 liter;
 Ziegler pomp FPN 10-6.000-2H;
 Ziegler Z-Control 2.0 bediensysteem;
 Ziegler Z-PF schuimbijmengsysteem;
 Hydraulisch aangedreven blusarm Z-Attack 20;
 ALCO APF3 blusmonitor;
 Voertuigen worden gedurende 15 jaar onderhouden door serviceafdeling van Ziegler
Brandweertechniek.
Huidige voertuigen
De huidige voertuigen zijn onderling niet uitwisselbaar en moeten de komende jaren vervangen
worden vanwege hun leeftijd en om te kunnen voldoen aan de nieuwe afspraken die zijn gemaakt
tussen gemeente Zwijndrecht, VRZHZ, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail.
Jessica van den Bosch, directeur Accountmanagement ProRail: “Het spoorgoederenvervoer is één
van de meest duurzame wijzen van vervoer en past bij de klimaatambities waar we ons als Nederland
aan gecommitteerd hebben. De komende jaren verwachten we een groei met 50% tot ca. 60 miljoen
ton goederen per spoor in 2030. Die groei faciliteren we met aandacht voor externe veiligheid en de
wensen van de omgeving. Dat doen we in goed overleg met onze partners. De aanbesteding is een
mooi voorbeeld van deze samenwerking.”
Extra calamiteitenwegen Kijfhoek
Op Kijfhoek is een aantal calamiteitenwegen aanwezig. Hiermee kunnen hulpdiensten dichterbij de
sporen komen tijdens een incident. Het aantal calamiteitenwegen wordt binnenkort uitgebreid,
waardoor bepaalde plekken op het emplacement voor hulpdiensten makkelijker bereikbaar zijn.
Samen met de inzet van de nieuwe schuimblusvoertuigen zorgen we voor een betere bereikbaarheid
van eventuele incidenten op Kijfhoek, is er een verbeterde inzetmogelijkheid in het Spoorzone-gebied
én kunnen de brandweerkorpsen van zowel de VRZHZ als ProRail beter samenwerken bij incidenten.
Marko Redelijkheid, hoofd Brandweerzorg VRZHZ: ‘’Ik ben erg blij dat we weer een mooie concrete
stap maken richting het waarborgen van de veiligheid in onze regio. De nauwe samenwerking met
ProRail zorgt voor een flexibele en effectievere inzet van mensen én materieel. De aanschaf van de
drie identieke schuimblusvoertuigen zorgen voor een nog betere samenwerking bij incidenten open
rondom het spoor. Op deze manier blijven we krachtige brandweerzorg, zowel door beroeps – als
vrijwilligers, passend bij de vraagstukken in onze regio leveren.’’
Kijfhoek
Kijfhoek is het grootste rangeerterrein van Nederland. Het emplacement, een sorteercentrum voor
goederenwagons, werd in 1975 aangelegd en 1980 in gebruik genomen. Het 50 hectare grote gebied
is met 49 verdeelsporen, 14 aankomst- en 13 vertreksporen een belangrijke schakel tussen de
Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa. De verbeteringen op
emplacement Kijfhoek zijn onderdeel van de bestuursovereenkomst Kijfhoek die in oktober 2020 is
gesloten tussen Ministerie van IenW, gemeente Zwijndrecht, VRZHZ en ProRail. De komende jaren
zal het emplacement een metamorfose ondergaan met de grootschalige heuvelvernieuwing en aanleg
van nieuwe calamiteitenwegen op Kijfhoek

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO