Volvo FH 4th gen, foto van caseboy

Volvo FH 4th gen

+3
caseboy
Foto van een Volvo FH 4th gen. I-shift versnellingsbak is olie gaan lekken, heeft droog gelopen en is toen vast geslagen. zonder de bak uit elkaar te halen is al te zien dat de schade zo groot is dat een ruilbak interresanter is dan deze repareren.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
ruilbak interresanter

De nog niet afgebroken tandwielen zien er ook niet best uit: wegdoen die handel!
+1
caseboy
@WaterDeutzer als hij geen smeering meer krijgt is de hardingslaag er zo afgeschuurd en dan zijn ze er geweest

Reacties

+4
catfan55
Even beetje bij vijlen, zo weer klaar joh 😂
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @catfan55:
Even beetje bij vijlen

Daar werden we vroeger op de LTS al mee gepest: Je kunt alleen maar "bijlassen" en "afvijlen".🧐
+1
catfan55
@WaterDeutzer haha je hebt helemaal gelijk
caseboy
@catfan55 de losse tanden ertussenuithalen en hij draait weer, slaat alleen aventoe over.
+1
Jan mf6465
De wisselstukken van volvo zijn niet goedkoop. Hangt er natuurlijk vanaf wat vervangen moet, maar dat kan vlug oplopen. Ik zie ze wel vaker opengespreid liggen bij de dealer. Er zitten zoveel Sensoren tegenwoordig overal op, een versnellingsbak olie niveausensor had er ook nog wel bij gekund.
caseboy
@Jan mf6465 klopt. de tandwielen gaan richting de €1000 de stuk dus met 4 kapotte zit je al gauw aan €4000 en dan komen er nog een hoop dingen bij zoals schakelringen, lagers een dag arbeid en als je hem openhaalt wie weet wat je nog tegenkomt in de splitter, die heeft ook drooggelopen. er is een kans dat de asrem ook te warm is geworden dus daar kan je ook nieuwe plaatjes insteken.
er zit een olietemperatuursensor op de bak en normaal als je olie te laag is word die ook te warm maar dat is nu niet gebeurd, zal wel een grote snelle lekkage zijn geweest
Jan mf6465
@caseboy
De temperatuursensor zal waarschijnlijk in de olie steken om te meten, maar als de olie eruit is meer die niks meer.
Jan mf6465
@caseboy
Wat de gangbare prijs voor zo een tweedehands versnellingsbak?
caseboy
@Jan mf6465 die sensor zit in het schakeldeksel en komt niet bij de olie en meet volgens mij de luchttemperatuur in de bak. de olie in de bak smeert niet alleen maar koelt de bak ook, als er te weinig in zit word de olie snel warm.
ik weet niet precies wat gangbaar is voor een bak maar ik denk dat ze afhankelijk van uitvoering en kilometerstand/ gebruik wel tussen de €4000 en €7000 zitten
Jan mf6465
@caseboy
Ik had eens even gekeken en ze zitten rond de 6 à 7000€ wat op internet te koop staan. Als hij een retarder heeft nog wat duurder. Ben toch benieuwd waar de lekkage heeft gezeten. De in en uitgaande as van de bak zitten veel hoger dan het oliepeil, dus daar kan het bijna niet aan uit gelopen zijn.
caseboy
@Jan mf6465 hij heeft langs de oliekoeler gelekt.
caseboy
@Jan mf6465 zit ook wel prijs verschil in de verschillende uitvoeringen. je hebt ook overdrive (ATO) en kruip bakken die zijn duurder en je hebt verschillende generaties in deze bakken en je hebt je ze ook nog voor verschillende motorkoppels
erik9831
Wie niets doet, niets kapot ... spijtige zaak altijd wel.

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
3
PUNTEN
14
WEERGAVES
1.631
BATTLES