Volvo FM 5th gen, foto van Truckfan Nieuwsposter

Volvo FM 5th gen

Korte Volvo FM 5-asser met hoog laadvermogen voor Millenaar & van Schaik Transport

Voor asfalteerwerkzaamheden neemt Millenaar & van Schaik Transport dit jaar een korte Volvo FM 5-asser in gebruik. Doordat de truck compact is, kan de kipper binnen de wettelijke afmetingen blijven en toch een aanhanger met complete asfalt-set vervoeren. Ondanks het compacte formaat heeft de auto wel een hoog maximaal laadvermogen van 29 ton. Het concept werd in nauwe samenwerking met Millenaar & van Schaik Transport, Terberg Techniek, Vossebelt Kippers en Volvo Trucks Nederland ontwikkeld.

De korte Volvo FM 5-asser wordt door Millenaar & van Schaik Transport ingezet voor asfalteerwerkzaamheden in wegenbouwprojecten. Het betreft het nieuwe model Volvo FM waarvan dit voorjaar de serieproductie startte. Door het compacte formaat van 8 meter blijft de kipper binnen de wettelijke afmetingen wanneer een aanhanger of dieplader wordt aangekoppeld voor het transport van divers wegenbouwmaterieel. Bovendien blijft het laadvermogen hoog, omdat er een 5-asser in plaats van een 4-asser kan worden ingezet.

“Wij zetten meestal 4-assige kippers in voor onze aanhangers. Dat was tot nu toe eigenlijk de enige manier om binnen de wettelijk toegestane lengte van 18,75 meter te blijven. Zodra de aanhangwagen is gelost, zetten we de 4-assers in voor de aanvoer van asfalt. Doordat deze over een veel lager laadvermogen beschikken ten opzichte van de meer gebruikelijke 5-asser, is dat eigenlijk niet zo efficiënt”, legt Dick Millenaar, directeur van Millenaar & van Schaik Transport uit.

Meer laadvermogen, minder uitstoot
“Wij zochten al langer naar een efficiëntere oplossing. Met een korte 5-asser hebben we dat gevonden. Het laadvermogen van de korte 5-asser is 29 ton. Dat is veel meer dan we met de gebruikelijke 4-assige kippers kunnen vervoeren. Per rit kunnen we dan zo’n 7 ton meer asfalt meenemen. Dat beperkt het aantal ritten wat beduidend minder uitstoot betekent”, vervolgt Dick Millenaar.

100% maatwerk met volledige Volvo-ondersteuning
Het chassis van de Volvo FM wordt af fabriek geleverd inclusief de aanpassingen, voorbereidingen en extra onderdelen die Terberg Techniek nodig heeft voor de ombouw tot een extreem korte 5-asser met 1+4 opstelling met een GVW van 46 ton. Terberg Techniek werkt met zijn eigen aslastverdeling op de achterste vier assen waarmee de verhouding van de last optimaal verdeeld kan worden over de trekassen en de bijgeplaatste assen. Hiermee kan de verhouding van het draagvermogen van de twee gestuurde assen ten opzichte van de aangedreven assen geregeld worden. Zo krijgen de aangedreven assen altijd de maximale druk voor een optimale tractie en is het gewicht beter over de auto verdeeld wat het stuurgedrag bevordert. Ook zijn de twee stuurassen liftbaar zodat bandenslijtage beperkt blijft en brandstof bespaard wordt.

“Dat er voor de ombouw originele Volvo-onderdelen worden gebruikt en dat Terberg Techniek als ombouwer ook door Volvo Trucks Nederland wordt ondersteund, is voor ons heel veel waard. We sluiten daarmee eventuele risico’s uit en hebben een kwaliteitsproduct dat ook na ombouw een kwaliteitsproduct blijft. Het is 100% maatwerk met 100% ondersteuning vanuit de Volvo-organisatie. Dat is in ons zware werk een must”, zegt Dick Millenaar.

Nieuwe Volvo FM: lage instap en ruime cabine
Als truckmodel koos Millenaar & van Schaik Transport voor de nieuwe Volvo FM. “Onze chauffeurs moeten vaak in- en uit de cabine stappen. De instap van de nieuwe Volvo FM is met twee treden de laagste in de markt. Dat is echt een voordeel in ons werk. Bovendien is de nieuwe cabine ruim en is het zichtveld uitstekend. Ook heeft de truck een kleine vooroverbouw en door de optimale afmetingen van de dagcabine is er binnen de beperkte totaal lengte toch voldoende ruimte beschikbaar voor de Vossebelt kipperopbouw. Dit maakt ook een goede voorasuitnutting mogelijk”, verklaart Dick Millenaar.

De Volvo FM 5-asser wordt in september door Volvo Group Truck Center Aalsmeer aan Millenaar & van Schaik Transport geleverd.

Achtergrond Millenaar & van Schaik Transport
Na een fusie in 2010 kan Millenaar & van Schaik zich een van de grootste vervoerders van Nederland op het gebied van asfalttransport noemen. Trucks van het bedrijf uit Oude Meer rijden dagelijks in de herkenbare geel – zwarte auto’s naar de meest uiteenlopende wegenbouwprojecten. Of het nu gaat om een groot, ingewikkeld wegenbouwproject of een kleinere opdracht, Millenaar & van Schaik weet wat wegenbouwers nodig hebben en biedt tal van diensten om hen te ontzorgen. Flexibiliteit, duurzaam ondernemen, kwaliteit, klantvriendelijkheid en digitalisering zijn voor Millenaar & van Schaik Transport van groot belang.

Eigenschappen Volvo FM 5-asser 10x4

Voor- en naloopas zijn hefbaar
· Air-dump functie op voor- en naloopas voor tijdelijke ontlasting en extra gewicht op de aangedreven assen voor meer tractie

· Stuursysteem van de naloopas kan worden uitgeschakeld voor de asfaltmachine

· 4 of 5 assen luchtgeveerd

· Full Innerliner chassis

· I-Shift met kruipversnellingen

· Volvo Dynamic Steering

· 10-tons vooras af fabriek

· GVW 46 ton, GCW met ontheffing tot 77,5 ton

Lengte voorbumper tot hart vangmuilkoppeling 8 meter

Vrachtwagenliefhebber? Help mee!

Op TruckFan komen iedere dag honderden mensen samen om met elkaar te genieten van bedrijfswagens in alle soorten in maten, of dat nu een truck, trailer, bestelwagen, pick up, bus, taxi, dumper of hijskraan is. Dat kan niet zonder jou! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de topperknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische trucksite te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig! Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
0
PUNTEN
1
WEERGAVES
0
BATTLES
MEER FOTO'S
GESPOT OP DEZE FOTO