Wetgeving

Wetgeving nieuws

Column Timo Burgers: Good times never seemed so good

02-04-2023 - Een paar dagen voor de verkiezingen kwam er, onder toeziend oog van zijn moeder, een Turks jongetje bij mij aan de deur met een collectebus die hij zelf had gemaakt van een lege chipsbus, om te collecteren voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije. Natuurlijk heb ik daar wat ingestopt. Vervolgens vroeg zijn moeder of we op onze boerderij ook problemen hebben met stikstof. Ik heb haar geantwoord dat ik me daar inderdaad veel zorgen over maak.

Pas later besefte ik wat een raar gesprek dit was geweest. Waarom vroeg zij naar onze situatie wat betreft stikstof en had ik niet eens gevraagd of zij familie of vrienden in het aardbevingsgebied hadden?

Nu, na de verkiezingen, heeft Nederland laten zien dat we niet alleen staan in de aanpak van het stikstofprobleem. Dat is een overweldigend gevoel. Het is ook prachtig om overal vlaggen te zien die weer op de normale manier zijn opgehangen, net als de vlag bij ons aan de weg. Wat mij het meest pijn heeft gedaan de laatste jaren, is het gevoel dat we politiek gezien geen vrienden meer hebben. Dat is nu anders.

De enorme overwinning voor de BoerBurgerBeweging (BBB) is voor een groot deel behaald doordat D66 met gestrekt been in de discussie is gevlogen. Bovendien hebben de andere coalitiepartijen zich hierdoor laten gijzelen en zich niet zo opgesteld als van ze mocht worden verwacht.

De verkiezingsuitslag is vooral een overwinning van het gezond verstand. Het is nu aan de colleges van de provincies om politiek op te lossen wat een politiek probleem is en milieutechnisch op te lossen wat een milieuprobleem is.

Voor alle duidelijkheid: een ondergrens van 0,005 mol voor stikstofdepositie is een politiek probleem. Het bestaat niet dat Europa wetgeving zo heeft bedoeld dat een verwaarloosbare hoeveelheid stikstof die vrijkomt bij bijvoorbeeld vrachtverkeer voor de bouw van huizen projecten stil kan laten leggen.

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe colleges van Gedeputeerde Staten vorm gaan krijgen. Met de BBB in alle provincies als grootste partij is het reëel dat er in heel Nederland geen enkele gedeputeerde van D66 komt. Een aantrekkelijk vooruitzicht. Als er één ding is waar ik niet tegen kan, dan is het gezeur. Mijn definitie van gezeur is dat iemand moeilijk doet over iets wat voor hem niet belangrijk is, maar voor mij wel. Ik heb de laatste jaren te veel gezeur gehoord, vooral van D66.

Natuurlijk zijn na 15 maart niet alle problemen opgelost. We hebben de plicht om goed voor onze natuur te zorgen en we hebben te maken met wetgeving waar we niet omheen kunnen. Toch is alles anders. Good times never seemed so good.

Timo Burgers Melkveehouder in Spankeren (GD)

Bron Nieuwe Oogst

Grasbaal

Landbouw Akkoord: Bied het wel perspectief?

29-03-2023 - Gisteren avond heb ik in een app groep een uiteenzetting gegeven hoe we van een stikstof dossier in een landbouw akkoord belanden.

Lees hieronder.....

Hoe het begon en waar zijn we nu in beland.....

In 1992 kwam de habitatrichtlijn, elke lidstaat moet haar natuur aanwijzen en beschermen. Nederland wijst in een aantal stappen, te beginnen in 1994 haar te beschermen natuur aan. Tevens stelt men op dat moment vast welke habitat typen en soorten er beschermt moeten worden met ieder haar eigen areaal verschillend over de natuur gebieden. Ook wordt er bij de aanwijzing de doelen vast gesteld. Verder is er vanuit de EU een 6 jaarlijkse monitoring verplicht. Nederland voldoet vanaf begin aan de EU voorwaarden.
In de 2006 en verder wordt de habitatrichtlijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving, de natuurbeschermingswet (Nbw) die in 2017 over gaat in de wet natuurbescherming. In die Nbw wordt bepaald dat elk nieuw project, individueel of gezamenlijk ( onderhoud N2000 uitgesloten) VOORAFGAAND onderworpen moet worden aan een toets die bepaald dat er geen significante gevolgen zijn van het project voor de te beschermen natuur. Vanaf febr 2009 moet elk project een Nbw hebben. Onderdeel van die toets is een berekening die aantoont dat er geen toename is van stikstof depositie.
In 2012 schrijven V Dobben en andere onder invloed van een politiek bestuurlijk besluit een rapport die vast stelt bij welke N depositie een habitat mogelijk significante gevolgen ondervindt. Dit noemt men de kritische depositie waarde, een vastgesteld getal op basis van een deskundige oordeel, niet wetenschappelijk onderbouwd.
Omdat er vanaf dat moment, onder invloed van de KDW, geen depositie toename meer mag wezen, raakt in sommige gebieden de stikstof ruimte op om nieuwe projecten te starten. Ook een slecht huishoudboekje van de overheid is hier debet aan.
Om dit probleem op te lossen werd er tussen de sector partijen en de overheid een convenant gesloten, het PAS. De sector zou 10 kton reductie leveren in ruil voor 5.6 kton ontwikkelingsruimte. Maar omdat het huishoudboekje van de overheid niet op orde was werd er geweld gedaan aan de wettelijke bepaling van het VOORZORGSBEGINSEL.
Ondanks vele waarschuwingen vooraf onder andere van topadvocaat Franca Damen, ging het PAS op 1 juli 2015 in werking en waren daarmee vele illegale situaties gered, om op 29 mei 2019 weer te sneuvelen voor het hoogste rechtsorgaan , de Raad van State, onder de moverende redenen die vooraf aan het PAS al bekend was.
En omdat er op dat moment geen antwoord was op de wettelijke bepaling uit de Nbw , zat Nederland tot op de dag van vandaag op slot.
Verwoedde pogingen ten spijt. Nederland liep tegen door haar zelf gestelde kaders aan.
Maar niet alleen stikstof was zo'n kader, ook ruimte was er een. Door forse migratie en Nederland doorvoer land, komt er een groot te kort aan wonen, wegen, blokkendozen en recreatie.
En in diverse mislukte opzetjes, gearrangeerd door het kabinet, uitgevoerd door sector partijen probeert men Nederland te herinrichten, te herverdelen.
De ontknoping komt op 10 juni 2022, waarbij ruimte, water, klimaat en stikstof samensmelten in het Nationaal Programma Landelijk Gebied, het NPLG. Waardeloze top down communicatie zorgde dat de crisis compleet was. Vredesduif en crisis manager Remkes werd ingevlogen en bedacht dat partijen er gezamenlijk maar uit moesten komen in een landbouw akkoord. En zo geschiedde. De overheid neemt de lead, grossiert in rapporten en dirigeert sector partijen naar het gewenste doel. Wederom onder invloed van politiek bestuurlijke keuzes wordt er gewerkt aan een herverdeling van het eigendom en veekrimp. Het offer, onder invloed van de rapporten diarree, wordt een annexatie van 40 % van het landbouw areaal en getrapte veekrimp.
Stikstof lijkt geen issue meer te zijn en de jacht op stikstof vergunning ruimte verstomd.
Sector partijen hebben op moment de volgende keuze, of beter gezegd, het volgende dictaat.
20 % generieke veekrimp op basis van dierrechten(rechtstreeks of via afroming handel)
180.000 ha annexatie voor bossenstrategie en energie transitie.
450.000 ha overgangsgebieden,
gronden rond beekdalen, N2000 en veenweidegebieden moeten omgevormd worden naar landschapsgrond waarbij uitmijnbeleid zorgt voor zeer extensief gebruik. Gve normen doen hun intrede bij grondgebonden bedrijven, intensieve veehouderij wordt gedwongen al hun mest te ver/bewerken en binnen 25 km af te zetten. Bij geen definitief besluit EU over Renure betekent dit einde intensieve veehouderij. Ook convenant dierwaardige veehouderij geeft deze sectoren het laatste zetje. Daarnaast staan er nog vele issues op het menu.
Het antwoord van de sector partijen is innovatie. Normaliter is innovatie ook een oplossing om uit de crisis te komen, maar met de wettelijke kaders en doelen die de overheid blijft stellen en het ontbreken van een politieke meerderheid om nieuwe solide wetgeving te maken, een zinloze bezigheid. Een VOORZORGSBEGINSEL zorgt wederom dat sector partijen zich klem manouvreren.
En als laatste tobben sector partijen met het maken van een keuze.
Een keuze voor de blijver, een keuze voor de stopper of een keuze voor de politieke vrienden.
Op 22 juli 22 stonden meer dan 50.000 boeren families te luisteren naar de voormannen en vrouwen. Mooie beloftes, prachtig gebaar. Maar er is er niet 1 van waar gemaakt. Diezelfde egootjes zitten nu aan tafel om bijv dat gebied, de Veluwe en Gelderse Vallei, te verdelen onder de ngo's en overheid in de vorm van landschapsgrond.

En de boer..... normaliter ploegt hij voort....maar nu gaan de meeste het einde van de voor zien....

John Spithoven

Kabinet wil zeven keer zoveel groen gas, maar productie komt niet op gang

13-03-2023 -

Quote:
De productie van groen gas groeit mondjesmaat, terwijl het kabinet juist vol wil inzetten op het duurzame gas uit reststromen. Gaat het nog lukken om veel meer van ons gas groen te maken?

Vind je het gek als de overheid met haar eigen wetgeving de boel zo loopt te traineren dat er maar beperkt interesse is? En door de Postcodeloterij gesponsorde clubjes op diverse plekken vergisters tegenhouden?
Partijen als Nature Energy (Shell) proberen erop in te springen door centraal grote installaties te plaatsen, maar die gaan er straks wel achter komen dat stallen hier toch iets anders gebouwd zijn als in Denemarken, waardoor er minder gas uit komt.

hypotheekboer

Nog meer Wetgeving nieuws

Datum Onderwerp Reacties
01-03-2023 Vastleggen stikstof in de Omgevingswet 0 reacties
24-02-2023 Nieuwe regelgeving voor veilige oplaadpunten in parkeergarages 0 reacties
21-02-2023 Productie biologisch petfood blijft mogelijk 0 reacties
08-02-2023 Onafhankelijke monstername bij mestvervoer 2021 op orde 0 reacties
31-01-2023 ’Onuitvoerbare wetgeving teistert vestigingsklimaat’ 0 reacties
24-01-2023 Klacht indienen bij LNV en nationale ombudsman 0 reacties
22-01-2023 Boskalis is niet het enige bedrijf dat uit Nederland dreigt te vertrekken 0 reacties
20-01-2023 "België maakte ten onrechte gebruik van uitzondering om gewasbeschermingsmiddelen op de markt te brengen" 0 reacties
17-01-2023 Amerikaanse staat Wyoming wil verkoopverbod elektrische auto’s in 2035 0 reacties
13-12-2022 Bodem, nutriënten en compost: onderzoek voor een duurzame landbouw 0 reacties
09-12-2022 Stikstof, wat moet er nu echt van Europa? Geesje Rotgers Agrifacts neemt je mee! 0 reacties
18-11-2022 Aanbevelingen voor zaadindustrie over overgang naar microplasticvrije behandelingen op een rijtje 0 reacties
15-11-2022 Consumenten zijn voor ‘gezonde’ wetgeving, maar tegen taksen 0 reacties
24-10-2022 Uitspraak rechtbank Arnhem inzake positieve weigering aangespannen door Stichting Stikstofclaim. 0 reacties
20-10-2022 Knelpunten belemmeren opmars zero emissie trucks 0 reacties
15-10-2022 Interview Willem Bruil: ‘Piekbelasters worden voor de trein gegooid’ - Boerderij 22 reacties
14-10-2022 Aangescherpte wetgeving IPM Knaagdierbeheersing 0 reacties