Verhuizing

Foto's van verhuizing

Verhuizing nieuws

You will... toch gedwongen uitkoop?

29-02-2024 - Natuuraanleg dwingt Zuid-Holland gedwongen uitkoop te overwegen

Zuid-Holland kan gedwongen uitkoop van boeren niet langer uitsluiten als de provincie in 2027 wil voldoen aan de eisen voor het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Dat benadrukt het college vooruitlopend op de Statenvergadering van volgende week woensdag, waarin een voorstel met deze consequentie op tafel ligt. Hier lijkt in Provinciale Staten een meerderheid voor, al twijfelt coalitiepartij BBB nog.

Zuid-Holland wil meer geld dan normaal kunnen bieden aan grondeigenaren in zeven gebieden. Dit zijn gebieden die “cruciaal” zijn om aan de NNN-opgave te voldoen. Doel is om deze grond via volledige schadeloosstelling om te vormen tot natuur. Om te voorkomen dat deze financiële regeling als staatssteun wordt gezien, moet de provincie wel uitspreken bereid te zijn om in het uiterste geval over te gaan tot onteigening.

“Hopelijk komt het nooit zo ver”, zegt gedeputeerde Mariëtte van Leeuwen (financiën, BBB) over dit politiek zeer gevoelige thema. “Soms moet je kiezen tussen twee kwaden en ik denk dat dit het beste is wat we op dit moment kunnen doen. Door deze stap te zetten, kunnen we de partijen in de betreffende gebieden meer bieden en beweging op gang brengen.”

Ook geld voor verhuizing
Over drie jaar moet een netwerk van bestaande en nieuwe natuurgebieden zijn gevormd. Zuid-Holland heeft daarvoor nog zo’n 1200 hectare grond nodig. Volgens gedeputeerde Berend Potjer (natuur, GroenLinks) moet haast worden gemaakt om de benodigde natuur op tijd te realiseren.

Om het voor grondbezitters aantrekkelijker te maken om te verkopen, wil de provincie nu volledige schadeloosstelling aanbieden. De zeventig tot tachtig ondernemers waar het om gaat – veelal boeren – krijgen dan naast een marktconforme prijs voor hun grond en de panden daarop ook geld voor bijvoorbeeld de verhuizing, aankoop van nieuwe grond elders en juridische bijstand. De consequentie is wel dat gedwongen uitkoop mogelijk wordt.

BBB achter volledige schadeloosstelling
GroenLinks-PvdA, BBB, VVD en CDA spraken vorig jaar in hun coalitieakkoord af dat geen onteigening specifiek “ten behoeve van stikstofreductie” plaatsvindt. In ieder geval GroenLinks-PvdA en VVD zetten de deur hiervoor nu wel open als dit ten behoeve van natuurrealisatie is. BBB zei eerder achter volledige schadeloosstelling te staan, maar tegen gedwongen uitkoop te stemmen als het zo ver komt. Het leidde in een commissievergadering over dit onderwerp tot veel vragen. Een duidelijk antwoord over het standpunt van de BBB kwam er niet.

de jonge

‘Markiezaat Container Terminal’ komt er nu echt: H.Essers start met de bouw in Bergen op Zoom

14-02-2024 - H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van het toonaangevende logistieke merk, maar ook een belangrijke stap richting betere en duurzamere logistiek in de hele regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle vergunningen rond en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zal worden, is nog niet bekend. Deze beslissing is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000 m2.

De maximale capaciteit van 250.000 TEU1/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maakt dat de nieuwe terminal uitermate geschikt zal zijn als consolidatiehub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen geladen worden en vrachten gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die willen importeren en exporteren via deze havens. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

Ideale ligging

Bergen op Zoom vormt met enerzijds haar strategische ligging tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en directe toegang tot het Schelde-Rijnkanaal, en anderzijds de mogelijkheid tot de opslag van tank- en koelcontainers, het perfecte tussenstation voor vervoer van containers over het water en transport naar het achterland. De locatie sluit bovendien naadloos aan op de bestaande diensten van H.Essers, zoals de douaneafhandeling en het huidige transportnetwerk. Met meer dan 200.000 vierkante meter high seveso-warehousing – dat wil zeggen opslag voor gevaarlijke stoffen – “in de achtertuin” kan H.Essers perfect invulling geven aan de strategische groeiplannen van het bedrijf in Nederland.

De bouw van de terminal in combinatie met de overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent dat H.Essers in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. Dat het bedrijf van veel klanten en partners in de logistieke keten vragen krijgt over de status van dit project, zegt volgens H.Essers veel over het belang ervan. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.

Voordelen voor de buurt

De bouw van de nieuwe terminal kent ook voordelen voor de regio, waaronder voor de lokale mobiliteit en het milieu. Richard Klaassen, Operations Manager bij H.Essers: “We zetten als bedrijf meer en meer in op transport via het binnenwater, en deze terminal zal zo’n 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. Door de betere bereikbaarheid van de nieuwe buitendijkse terminal vanaf het Schelde-Rijnkanaal, vermindert ook de verkeersdrukte door de bebouwde kom. Andere initiatieven, zoals accu-laden, zonnepanelen en walstroom – waardoor dieselgeneratoren tijdens verblijf in de haven uitgeschakeld kunnen blijven – helpen flink bij de reductie van CO2 en stikstof.”

De terminal en de nieuw te ontwikkelen magazijnruimte zullen daarnaast banen scheppen: 150 direct en indirect zelfs 300. Voor de woonwijken naast de huidige terminal is er ook goed nieuws. Klaassen: “Hoewel de huidige terminal volledig binnen de vergunningsperimeter ligt, zijn we blij met wat deze vergunning voor de buurtbewoners betekent. Want met alle vergunningen op zak hebben wij, na jarenlang te hebben gezegd dat wij willen verhuizen, nu eindelijk de mogelijkheid om ook daadwerkelijk te kunnen verhuizen. Het terrein krijgt een nieuwe, door de gemeente te bepalen, bestemming en de nieuwe terminal ligt niet meer in de buurt van woonzones.”

Omgevingsvergunning binnen, CEF-subsidie in aanvraag

H.Essers heeft al heel lang de ambitie om een nieuwe, grotere en duurzame terminal te bouwen, op een buitendijkse locatie. Bij de overname van de chemie-activiteiten van Meeus Groep beloofde het Belgische familiebedrijf om hier versneld werk van te maken. Ondertussen haalde het alle nodige vergunningen binnen, op één na: de omgevingsvergunning.

“We zijn ongelofelijk blij dat we nu ook de omgevingsvergunning definitief op zak hebben en met de bouw kunnen starten. Over onze CEF Transport Infrastructure Works-subsidieaanvraag echter, verwachten we pas in juni nieuws. Die EU-steun is, bovenop onze eigen investering van 75 miljoen euro, broodnodig. Wij, maar ook de Brabantse en Antwerpse regio, kijken zo naar deze terminal uit, dat we nu al onze verantwoordelijkheid nemen. We gaan daarom alvast gefaseerd van start, en rekenen erop dat de CEF-subsidie toegekend wordt”, zegt Klaassen.

Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet worden uitgevoerd in de huidige vorm. Het gevolg zal zijn dat H.Essers de plannen ingrijpend moet herzien. De bouw van de terminal gaat dan wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n ingrijpende maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.

Fase 1 is het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen.

Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Tevens worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien. Deze fase is cruciaal en de CEF-subsidie is noodzakelijk voor het realiseren van deze plannen.

Truckfan Nieuwsposter

Scania opent in Maasdijk de poorten van de modernste en meest duurzame werkplaats van Nederland

10-10-2023 - In november 2022 ging de eerste schop de grond in en werd de eerste paal geslagen. De afgelopen week opende Scania Nederland, geheel volgens planning, in Maasdijk de poorten van een gloednieuwe vestiging. Deze vervangt het oude onderkomen van de werkplaats Maasdijk. Na de oplevering van het pand, het openingsfeest voor klanten en medewerkers én de verhuizing, is de vestiging nu eindelijk helemaal operationeel en kunnen de klanten gebruik maken van alle faciliteiten van de modernste truckwerkplaats van Nederland.


Op een kavel van 1,2 hectare op het industrieterrein Honderdland in Maasdijk is een ruime en ultramoderne werkplaats gebouwd waarin Service manager Erik Dekker en zijn team goed uit de voeten kunnen. Het pand beslaat 1.200 m2 en beschikt over 6 poorten en 3 putten (waarvan 1 voor APK). Naast een royale werkvloer beschikt het pand ook over een magazijn en kantoorruimte over twee verdiepingen en een comfortabele wachtruimte voor de chauffeurs. Over de gehele werkvloer beschikt men over een 5 tons bovenloop kraan. Rondom het pand zijn ruime rangeermogelijkheden waarbij ook met LZV’s rekening is gehouden.


In de nieuwe vestiging is men volledig toegerust op werkzaamheden aan CNG/LNG en waterstof aangedreven voertuigen. Zo bieden uitgebreide detectiemogelijkheden bij het vrijkomen van schadelijke stoffen extra veiligheid voor de medewerkers. Ook is vanaf het ontwerp van het pand rekening gehouden met onderhoud aan elektrische voertuigen.


De oude werkplaats van Scania Maasdijk was al vele tientallen jaren, tot wederzijdse tevredenheid, ondergebracht in het pand van klant BosDaalen Transport. De laatste jaren liep de vestiging echter tegen grenzen aan die de verdere groei van de activiteiten en de mogelijkheden tot verduurzaming in de weg stonden. Aangezien elk Scania pand, volgens bedrijfsstandaard, zoveel mogelijk energieneutraal moet opereren en maximaal CO2 moet reduceren, werd al enige tijd omgekeken naar een geschikte locatie voor nieuwbouw. Op de nieuwe locatie konden alle vestigingseisen worden afgevinkt.


Ontwikkeld als een gasloos gebouw, is het pand uitgerust met de laatste technologieën voor klimaatbeheersing, energievoorziening en verlichting. Ook is er veel aandacht voor een aangename en veilige werkomgeving voor de medewerkers. Boven de poorten zijn uitgebreide raampartijen zodat de LED-verlichting overdag wordt aangevuld met veel invallend daglicht. Moderne vloerverwarming zorgt voor behaaglijke werkplekken. Daarnaast is het pand ook goed bereikbaar voor medewerkers én klanten.


Regiodirecteur Sven van Velzen is blij dat de bouw is afgerond en de werkplaats operationeel is. “Samen met het hele team van Maasdijk hebben we laatste weken afgeteld naar dit moment om eindelijk aan de slag te gaan in het nieuwe pand. Onlangs hebben we samen met klanten en medewerkers een feestje gevierd ter gelegenheid van de opening van het pand. Hierbij hebben we al veel goede reacties van onze klanten gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat Service manager Erik Dekker en Account manager Mark van Dis vanuit deze prachtige vestiging onze klanten optimaal kunnen bedienen,” vult hij aan.


De nieuwe vestiging van Scania Maasdijk maakt deel uit van een investeringsplan waarbij, naast Maasdijk, in de komende vier jaar nog tien andere bestaande werkplaatsen worden vervangen. De totale investering voor dit plan bedraagt € 62 miljoen.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Verhuizing nieuws

Datum Onderwerp Reacties
21-08-2023 Boer Marten (41) uit Aldeboarn is klaar met de VVD en met Nederland. Oud-statenlid overweegt verhuizing naar Noorwegen 62 reacties
15-08-2023 ​‘Niet groot maar gelukkig zijn’ 0 reacties
11-08-2023 ​‘Niet groot maar gelukkig zijn’ 0 reacties
19-05-2023 "Straks meubelzaken maar nu eerst arbeidsmigranten aan rand Deurne" 0 reacties
11-05-2023 Flevoland - Grootschalig afschot grote grazers in Oostvaardersplassen niet meer nodig 0 reacties
28-02-2023 Shell overwoog vertrek uit Europa en verhuizing naar VS 0 reacties
23-02-2023 DSV verhuist naar nieuwe locatie in Maastricht Airport 0 reacties
17-11-2022 Start nieuwbouw Scania Maasdijk: “We bouwen de modernste en meest duurzame werkplaats van Nederland” 0 reacties
19-06-2022 BZV-Jan kan weer lopen: ’Mijn gezin is belangrijker voor mij geworden’ 3 reacties
03-02-2022 Geitenhouder Hans van Giessen: ‘Ik blijf strijden voor mijn gezin en mijn medewerkers’ 0 reacties
21-01-2022 Vertify, voorheen Proeftuin Zwaagdijk, 25 jaar zelfstandig 0 reacties
27-12-2021 Boskalis-topman na Suez-succes: ’Vertrek uit Nederland staat ook bij ons op de agenda’ 7 reacties
30-11-2021 Albers BV is verhuisd naar Zeeland – René Kuunders 0 reacties
19-08-2021 Arbeidsmigranten mogen langer in hotel blijven: 'Wij weten van niets' 0 reacties
08-06-2021 Dolfinarium Harderwijk voor de rechter: dierenclubs willen verhuizing van dolfijnen naar China voorkomen 0 reacties
28-08-2020 Ruimer jasje voor worstmakerij Weidenaar Dokkum 0 reacties
19-02-2020 Recordaantal bedrijven wil wegens brexit naar Nederland 0 reacties