Laadinfrastructuur

Laadinfrastructuur nieuws

5000 Chinese elektrische auto's in Vlissingen: neemt China automarkt over?

22-02-2024 - Symbolischer kan bijna niet: het Europees kampioenschap mannenvoetbal in nota bene Duitsland wordt dit jaar gesponsord door BYD, een Chinees automerk. Bij de vorige editie werd de bal nog op de middenstip gebracht door een radiografisch bestuurbaar autootje van Volkswagen, de trots van de Duitse auto-industrie.
Dat de Chinese elektrische auto de Europese markt betreedt, was gisteren duidelijk zichtbaar in Vlissingen. Daar meerde het eerste megaschip van BYD met 5000 auto's aan, om vervolgens door te varen naar het Duitse Bremerhaven.
Wat is de Chinese auto-strategie? Hoe kijkt Duitsland hiernaar? En wat betekent dit voor Nederlandse autokopers?
Is Volvo nog Zweeds?
Maar eerst: welke automerken noem je Chinees? Zo heb je duidelijke Chinese merken als abonnementsauto Lynk & Co en BYD (Build Your Dreams), maar ligt dat bij andere merken ingewikkelder. Want los van dat sommige merken (een deel van) hun productie aan China uitbesteden, zijn er inmiddels ook wat moederbedrijven Chinees.
Zoals Volvo en Polestar, die net als Lynk & Co eigendom zijn van het Chinese Geely. Smart is voor de helft van Mercedes (Duits) en voor de andere helft ook van Geely. En MG, de trots van Engeland, is niet meer Brits te noemen: het is eigendom van de Chinese holding SAIC.
Uit een eerdere marktverkenning in opdracht van autobrancheclub BOVAG bleek dat de Europese afzetmarkt aantrekkelijk is voor Chinese makers. Hier wordt namelijk al langer ingezet op elektrisch en daardoor is er ook een betere laadinfrastructuur.
Europese regels zijn volgens Roy Kleijwegt van tijdschrift Autoweek zo streng dat als een auto hier is goedgekeurd, die per definitie veilig is om in te rijden.
Hetzelfde geldt voor privacy. "Ik maak me niet zo'n zorgen. De Chinese merken willen zo graag op de Europese markt, is het het voor hen dan waard om risico's te nemen?" Toch is het moeilijk voor Chinese bedrijven om dataverzoeken van de eigen overheid te weigeren, stellen critici.
'Nederlandse consument pragmatisch'
Volgens Kleijwegt is het niet zo dat de Europese markt al wordt overgenomen door Chinese merken: "Kijk maar naar de cijfers. Maar bedenk wel: Tesla was tien jaar terug ook een onbekend nieuw merk en nu de bestverkochte elektrische auto. Auto's concurreren op prijs en op uniekheid in bereik of gebruik. Als je net als Tesla een uniek aanbod hebt, kan het hard gaan. De Nederlandse consument is heel pragmatisch."
Tegelijkertijd is de Europese automarkt een kritische, ziet Kleijwegt, en lukt het veel merken niet een plekje te veroveren. "Dus áls het je lukt, maak je goede auto's. De Chinezen innoveren veel sneller, waardoor hun prijzen snel zouden kunnen dalen. Als dat gebeurt, kan de automarkt er over drie jaar totaal anders uitzien. De markt wordt dus nog niet overspoeld, maar zorgen van Duitse merken zijn er niet zonder reden."
Financieel persbureau Bloomberg melde eerder deze week dat gezworen vijanden als Volkswagen, Renault en Stellantis (Peugeot, Opel) mogelijk aan een samenwerking denken om goedkopere elektrische auto's te gaan maken. De hoogste baas van Stellantis zei eerder dat de Europese auto-industrie wordt geconfronteerd met een 'bloedbad' als die zich niet aanpast.
Chinese elektrische auto's kunnen volgens BOVAG-woordvoerder Paul de Waal helpen bij de klimaatdoelstellingen. "We moeten het ook van de Chinezen hebben als het gaat om versnelling van de elektrificatie van het wagenpark. Het aanbod wordt groter en veelal tegen relatief lagere prijzen."
Voor autokopers kunnen die prijsverlagingen interessant zijn, de gevolgen voor het milieu ten spijt. Verder is het ook afwachten wat er gebeurt, mocht de Chinese overheid plots een andere weg inslaan met de auto-industrie. Want de markt vertoont tekenen van oververhitting. Bloomberg meldde in augustus dat er, net als eerder met elektrische fietsen, in een aantal Chinese steden massa's onverkochte elektrische auto's staan te verstoffen.

Nieuwsgrazer

Nieuwe Europese wetgeving stelt eisen aan Nederlandse laadinfrastructuur

28-12-2023 - De nieuwe Europese verordening voor de uitrol van laadinfrastructuur is vastgesteld. De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) gaat in op dinsdag 3 oktober 2023. De AFIR moet het aanbod aan openbare laadpunten verbeteren en elektrisch rijden in Europa makkelijker maken. Nederland moet binnen 6 maanden aan de 1e eisen voldoen.

Nieuwsgrazer

Laadinstallatie op zon operationeel bij Oegema Transport

19-12-2023 - Dedemsvaart, 19 december 2023 – De bouw van de duurzame laadinstallatie voor elektrische vrachtwagens bij Oegema Transport is gereed. Met de Laden op Zon installatie kan Oegema haar nieuwe E-trucks vanaf nu duurzaam laden, ondersteund door een slim batterij-systeem en zonnestroom installatie. De installatie is een prachtig voorbeeld van verduurzaming in de transportsector en een concrete oplossing voor de veelvoorkomende netcongestieproblematiek. Laden op Zon kwam tot stand uit een innovatieve co-creatie tussen installateur Zonnegilde, batterijproducent iwell, energieleverancier Eneco en laadpalen fabrikant ABB E-mobility die hun expertise aan het project toevoegden om de installatie mogelijk te maken.

Voortrekkersrol in verduurzamen transportwereld
In de totstandkoming van de laadinstallatie nam Zonnegilde de volledige regie voor haar rekening, inclusief de ontwikkeling en technische realisatie van het project. In dit project werd voor het eerst een batterij geplaatst door Zonnegilde. De samenwerking met batterijproducent iwell was dan ook van groot belang in de ontwikkeling en totstandkoming van de gehele laadinstallatie. Het eindresultaat is het eerste Laden op Zon project dat opgeleverd wordt. Iwell brengt met het batterijsysteem en het energiemanagement systeem de verbinding tussen de verschillende energie opwekkers en afnemers. Eneco levert binnen het project de energie en zorgt voor de energiesturing, wat de businesscase van de gehele installatie interessant maakt. Gerard de Ruiter, directeur van Zonnegilde: “Het laadplein bij Oegema voor het opladen van meerdere elektrische trucks draagt bij aan de transitie naar een groenere transportsector. Zij pakken hierin echt een voortrekkersrol in de markt.”

Meer of volledig elektrisch rijden is een ambitie van een toenemend aantal transportbedrijven. Niet alleen omdat het kostenefficiënter is, maar ook door de aangescherpte milieuzones in steden, omdat bedrijven willen verduurzamen en omdat opdrachtgevers steeds vaker vragen om een bijdrage van hun transporteur aan hun verduurzaming. Transportbedrijven zoeken naar een manier om zo veel mogelijk duurzaam en kostenefficiënt te laden. En ze willen de energie opslaan om zo op elk moment van de dag te kunnen laden, ook als de zon niet schijnt. Maar omschakelen op elektrisch transport is een complexe opgave. Niet alleen moet het bestaande wagenpark vervangen worden door e-trucks, ook de laadinfrastructuur moet op orde worden gebracht inclusief een batterijenergieopslag en energiemanagementsysteem. Ook zijn er flinke uitdagingen op het gebied van financiering.

Partnering voor verduurzaming in transportsector
Zonnegilde wil vaker samen optrekken met partners als Eneco en iwell om opdrachtgevers optimaal te begeleiden in deze opgave. We kunnen dit niet alleen en moeten de synergie zoeken met partner experts. De Ruiter licht toe: “Verduurzaming in de transportsector vraagt een overall aanpak. Daarom geven we advies, verzorgen we de ontwikkeling en technische realisatie van het project in samenwerking met de opdrachtgever en onze partners. En natuurlijk nemen we ook het terug leveren van stroom en een eventuele verduurzaming van vastgoed mee in het totale plaatje.”

De batterij en het energiemanagementsysteem van iwell maakt het project compleet. Het slimme batterijsysteem communiceert met het laadplein, de zonnepanelen en Eneco om zo de ideale laad- en ontlaad strategie te bepalen. Op deze manier wordt de energie geoptimaliseerd zonder dat Oegema er omkijken naar heeft.

“Deze oplevering is een mooie mijlpaal”, aldus Peter van den Berg, directeur AgroEnergy, onderdeel van Eneco. “Voor ons is dit het eerste project waarbij we het energiesysteem met een batterij van een klant daadwerkelijk sturen. Door de energie uit de batterij zowel lokaal in te zetten, als op de verschillende energiemarkten, zorgen we ervoor dat het stroomnet in balans blijft en de businesscase van de installatie interessant wordt. We sturen het batterijsysteem, de laadpalen en zonnepanelen aan en stemmen opwek, opslag en gebruik af op de prijspeilen van de verschillende energiemarkten. Zo blijft het stroomnet in balans en behalen we voor Oegema maximaal rendement.“

Ook publiek laden op bedrijfsterrein
Laden op de laadinstallatie van Oegema in Dedemsvaart door andere bedrijven in de regio en consumenten zal vanaf het voorjaar van 2024 ook mogelijk worden. Daardoor komt er naast de verduurzaming van de logistieke dienstverlening ook een interessant verdienmodel tot stand. De investeringen om transport te vergroenen met zon zijn groot, dus het kan niet anders dan dat er ook geld terugverdiend moet worden. Door de laadinstallatie ook publiek toegankelijk te maken, komt een deel van de investering niet alleen via de eigen transportdiensten terug maar ook via het publieke laden. Zo wordt de financiering van duurzamer transport ook steeds haalbaarder. Daarmee is de Laden op Zon oplossing plotseling een stuk interessanter voor alle transportbedrijven met een wagenpark van 50 of meer vrachtwagens, waarvan een deel bestaat uit elektrische trucks.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Laadinfrastructuur nieuws

Datum Onderwerp Reacties
16-11-2023 Tweede laadstation voor elektrische vrachtwagens operationeel in de haven van Gteborg 0 reacties
23-10-2023 Rijkswaterstaat start onderzoek naar laadpleinen voor elektrische vrachtwagens 0 reacties
10-10-2023 Doorbraak voor snel opladen van elektrische trucks: Volvo Trucks introduceert snellaadnetwerk 0 reacties
20-09-2023 Betaalbare mobiliteit noodzakelijk voor bestaanszekerheid van Nederlanders 0 reacties
13-07-2023 SAMENWERKING: SCANIA BENELUX EN SHELL INSTALLEREN OPENBARE LAADINFRASTRUCTUUR VIA HET SCANIA DEALERNETWERK 0 reacties
29-03-2023 Europees netwerk van laadpalen is een grote uitdaging 0 reacties
24-02-2023 Grotere rol voor gemeenten bij netaansluiting op de bouwplaats 0 reacties
12-01-2023 RAI Vereniging slaat alarm over laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens 0 reacties
20-10-2022 Knelpunten belemmeren opmars zero emissie trucks 0 reacties
04-10-2022 Brussel zet nieuwe stap naar compromis laadinfrastructuur 0 reacties
29-09-2022 Dachser creëert drie focuslocaties voor elektromobiliteit 0 reacties
22-09-2022 Betaalbaarheid mobiliteit onder druk 0 reacties
06-07-2022 MAN gaat zelf accupakketten produceren in Neurenberg 0 reacties
11-05-2022 Energiespecialist Alfen merkt aanhoudende vraag naar laadpalen 0 reacties
10-05-2022 Uniek internationaal testcentrum van ElaadNL geopend door de Koning 0 reacties
17-02-2022 VVD en ChristenUnie willen subsidie op thuisbatterijen 1 reactie
04-02-2022 Tekort laadpalen struikelblok bij overstap op elektrisch rijden 0 reacties