Brandstofcel

Foto's van brandstofcel

Brandstofcel nieuws

Aandeel e-trucks schiet omhoog: 1 op 160 vrachtauto’s nu zero emissie

18-08-2023 - Het aantal zero-emissietrucks in Nederland heeft het afgelopen halfjaar een grote sprong gemaakt. Er rijden in Nederland nu 919 uitstootvrije vrachtwagens rond. Dat is 0,6% van het totale wagenpark. Op peildatum 31 mei waren er 828 batterij-elektrische vrachtwagens geregistreerd, 64 hybride trucks en 27 vrachtauto’s met brandstofcel, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend […]

Nieuwsgrazer

Volvo Trucks presenteert nieuwe volledig elektrische as voor groter actieradius

22-09-2022 - Volvo Trucks onthulde een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras op de transportbeurs IAA in Hannover, Duitsland. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu's en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo.


Volvo Trucks heeft het breedste aanbod van batterij-elektrische trucks in de industrie, met zes verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt de actieradius tot 440 km bij één lading.


De nieuwe e-as, gepresenteerd op de IAA-beurs in Hannover, Duitsland, maakt nog meer accu's in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten.


"Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de laatste plaats langs snelwegen", zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.


Aanvulling op het huidige aanbod

Volvo Trucks start over een paar jaar met de serieproductie van trucks met de nieuwe e-as en deze vormt een aanvulling op het huidige aanbod van batterij-elektrische trucks.


"We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische trucks die al in productie zijn. Ze kunnen momenteel een breed scala aan transportopdrachten aan.  Over een paar jaar zullen we deze nieuwe achterste e-as toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan nu," vervolgt Jessica Sandström.


Volvo Trucks heeft een driesporenstrategie om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof lopen.


"Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken, aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en regio's en ook tussen verschillende transportopdrachten", besluit Jessica Sandström.

Truckfan Nieuwsposter

Volvo Trucks begint in 2025 met testen van brandstofceltrucks door klanten

22-09-2022 - Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000 km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen worden getest.


Het testen van brandstofcelelektrische trucks in commercieel verkeer begint in 2025 met geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de komende jaren.


Door waterstof aangedreven brandstofcelelektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn.


"Ik geloof dat de tests het potentieel van brandstofcelelektrische vrachtwagens duidelijk zullen maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en het geeft ons ook een geweldige mogelijkheid om met zware ladingen tot 65 ton te rijden," zegt Jessica Sandström, SVP Global Product Management bij Volvo Trucks.


Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken, waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.


Een brandstofcel genereert zijn eigen elektriciteit uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten is waterdamp. De elektrische trucks van Volvo zullen gebruik maken van twee brandstofcellen met een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten.


De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, met name de grootschalige levering van groene waterstof* en de noodzaak om een brandstofinfrastructuur te ontwikkelen. Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de proefnemingen te ondervangen, zal het tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.


"We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren aanzienlijk zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. De brandstofceltrucks zullen over een paar jaar belangrijk zijn voor langere en zwaardere transporten", zegt Jessica Sandström.


De brandstofcellen zullen worden geleverd door cellcentric - de joint venture van de Volvo Groep en Daimler Truck AG. Cellcentric zal een van Europa's grootste serieproductiefaciliteiten voor speciaal voor zware voertuigen ontwikkelde brandstofcellen bouwen.


* Groene waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.

Truckfan Nieuwsposter

Nog meer Brandstofcel nieuws

Datum Onderwerp Reacties
13-06-2022 Er is maar één oplossing voor het stikstofdebacle 16 reacties
15-06-2021 Land Rover werkt aan Defender met brandstofcel 0 reacties
29-09-2019 Hyundai Motor Company and Cummins to Collaborate on Hydrogen Fuel Cell Technology 0 reacties