Volvo

FH16 5th generation

Foto's
64
Video's
0
Topics
2

Informatie over de Volvo FH16 5th generation

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de FH16 5th generation.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de FH16 5th generation, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Hoekstra Truck & Trailer Service leverde prachtige Volvo FH16 aan TN Slopen & Saneren af

Afgelopen vrijdag heeft Hoekstra Truck & Trailer Service uit Grou deze prachtige Volvo FH16 afgeleverd aan TN Slopen & Saneren. De 8×2 truck is uitgerust met dat wat nu nog de dikste motor is, met maar liefst 750 pk. het GVW van de truck is 37 ton, meestal zal er een Floor tandemas aanhangwagen uit 2005 achter hangen. Maar als de 4-assige dieplader die het bedrijf heeft er incidenteel ook achter hangt zal de truck daar geen enkel probleem mee hebben! Het door LVS uit Leeuwarden geleverde vierassige chassis is door Volvo af-fabriek zo gebouwd, dus zonder tussenkomst van ombouwers.

0 reacties


Mag het een litertje meer zijn? FH16 is vanaf medio 2024 stiekem een FH17

Volvo Trucks introduceert een nieuwe motor voor haar iconische FH16-truck. Met maximaal 780 pk en 3800 Nm kan de nieuwe 17-liter motor de zwaarste transporttaken met gemak aan, terwijl hij een uitstekende brandstofzuinigheid en duurzaamheid levert. De nieuwe motor is gecertificeerd om op biobrandstoffen te rijden. Continu rijden op hoge snelheden met zware ladingen kan een uitdaging zijn – maar niet met de nieuwe 17-liter Euro 6-motor van Volvo die de FH16 aandrijft. De nieuwe motor is ontwikkeld voor de meest veeleisende transporttaken en heeft drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd tot 3.000

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • Volvo FH16 5th generation

    Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.

    Reageer

  • Volvo FH16 5th generation

    Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.

    Reageer

  • Volvo FH16 5th generation

    Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.

    Reageer

  • Volvo FH16 5th generation

    Zwaartransport Volvo FH16 voor Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek heeft onlangs een Volvo FH16 650 8x4-trekker in gebruik genomen voor exceptioneel transport. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer LVS Trucks op maat gespecificeerd voor de werkzaamheden van Combex Bouwlogistiek. Het is de eerste Volvo FH16 in de vloot van Combex Bouwlogistiek. “Wij zijn gespecialiseerd in het transport van (ruwbouw) betonelementen en bouwmaterialen in binnen- en buitenland”, zegt algemeen directeur Frank van Kerkhof. “Denk aan het transport van heipalen, vloeren, wanden en andere (prefab) producten. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in het vervoer van bouwmaterialen met een buitengewone lengte, breedte en/of hoogte. De Volvo FH16 gaan we inzetten voor exceptioneel transport van bijvoorbeeld brughoofden, lange heipalen, brede vloerdelen en grote betonelementen.” Lage slaapcabine voor 'palen-over-dak' transport Door de keuze voor een lage slaapcabine is de truck geschikt voor 'palen-over-dak' transport (POD). “Een van onze eisen was een zo laag mogelijke, platte cabine zodat we deze truck ook in kunnen zetten voor het transport van heipalen met een lengte van 27 tot 32 meter. De palen steken dan over het dak van de cabine. De lage slaapcabine biedt daarvoor met een hoogte van 3,11 meter voldoende ruimte waardoor er een optimale balans is gevonden tussen inzetbaarheid en comfort voor de chauffeur.” I-Shift met kruipversnellingen De truck is volledig luchtgeveerd en voorzien van een sterk innerliner chassis. Technisch verantwoordelijke bij Combex, Allard Tadema: “De luchtvering verhoogt het rijcomfort en maakt het mogelijk om, als de lading daar om vraagt, het chassis te laten zakken. De 8x4-asconfiguratie biedt de beste balans tussen optimale gewichtsverdeling en wendbaarheid. Een van de specifieke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen is de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, waardoor je gemakkelijk kunt wegrijden met zware ladingen. Deze truck zetten we ook in voor het transport van scheepssecties van de werf naar het water. Daarbij heb je een truck nodig waarmee je op zeer lage snelheid kunt manoeuvreren en daarvoor is I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit ideaal, ook in combinatie met Volvo Dynamic Steering. Dat maakt het sturen voor de chauffeur zoveel lichter.” Echte chauffeurstruck Combex Bouwlogistiek heeft 130 trucks in de vloot, waarvan circa een kwart Volvo-trucks. “Volvo’s zijn echte chauffeurstrucks”, zegt Van Kerkhof. “Chauffeurs rijden er graag mee, ze zijn comfortabel en ergonomisch. Daarnaast onderscheidt Volvo Trucks zich omdat ze alles kunnen leveren voor onze specifieke werkzaamheden. Voor deze Volvo FH16 onder meer de lage slaapcabine, luchtgeveerde 9-tons vooras en I-Shift met kruipversnellingen.” Over Combex Bouwlogistiek Combex Bouwlogistiek is onderdeel van AB Texel Group. Sinds 1 oktober 2021 heeft Combex Bouwlogistiek de krachten gebundeld met Driessen Speciaaltransport. De onderneming heeft vestigingen in Eastermar, Emmer-Compascuum en Horst. Combex Bouwlogistiek en Driessen Speciaaltransport hebben 275 medewerkers, 400 getrokken eenheden en zetten naast de 225 eigen trucks dagelijks zo’n 65 charters in.

    Reageer

  • Volvo FH16 5th generation

    Foto van een Volvo FH16 5th generation, opgebouwd voor speciaal transport.

    1 reactie

  • Volvo FH16 5th generation

    Tweede Volvo FH16 8x4 zwaartransport trekker voor Voorbij Funderingstechniek Voorbij Funderingstechniek uit Amsterdam voegt een tweede Volvo FH16 650 8x4 zwaartransport trekker toe aan het wagenpark. De funderingsspecialist vervoert met deze truck materialen voor funderingsmachines. De goede ervaring die Voorbij Funderingstechniek opdeed met zijn eerste Volvo FH16, was reden om opnieuw voor deze configuratie te kiezen. De truck is onlangs geleverd door Volvo Group Truck Center Amsterdam. Voorbij Funderingstechniek is gespecialiseerd in funderingen voor de infra, water-, utiliteits- en industriebouw. Met twee trekker semi-dieplader combinaties worden alle materialen vervoerd die nodig zijn bij funderingswerkzaamheden, zoals draglineschotten, giekstukken, ballast- en heiblokken. Vier jaar geleden nam Voorbij Funderingstechniek de eerste Volvo FH16 8x4 zwaartransport trekker in gebruik voor deze werkzaamheden. Onlangs is een tweede Volvo FH16-trekker afgeleverd, ter vervanging van een Volvo FH. “We rijden al sinds 2000 uitsluitend met Volvo-trucks”, zegt Marc van Wees, planner bij Voorbij Funderingstechniek. “In het zwaartransport is Volvo Trucks koploper. Volvo heeft een aantal functies die perfect zijn voor ons type transport, zoals I-Shift met kruipversnellingen. Dat is echt de perfecte versnellingsbak voor ons werk. Chauffeurs kunnen daarmee op zeer lage snelheid manoeuvreren zonder de koppeling te overbelasten. Ideaal, aangezien we ook regelmatig in krappe binnensteden komen en veelal op bouwterreinen rijden.” Maatwerk met kortere wielbasis De nieuwe Volvo FH16 is helemaal naar de wensen van Voorbij Funderingstechniek gespecificeerd. Chauffeur Leon Potuijt: “We hebben gekozen voor een kortere wielbasis van 3,70 meter, die af fabriek geleverd is. We hebben een ontheffing voor een maximale lengte van 27,5 meter. Met de iets kortere wielbasis blijven we met onze 4-assige semi-dieplader binnen deze maximaal toegestane lengte en kan ik ook net iets krapper draaien.” Efficiënter werken De nieuwe Volvo FH16 biedt Voorbij Funderingstechniek meer mogelijkheden om efficiënter te werken. Potuijt: “Voor deze trekker semi-dieplader combinatie hebben we een ballastontheffing tot 100 ton, maar in de praktijk zitten we op een totaalgewicht van maximaal 80 ton. Dat is meer dan dat ik met mijn vorige truck had en dat betekent in de praktijk dat alle onderdelen voor onze zwaarste kraan op één combinatie passen. Voorheen moesten we dat over twee combinaties verdelen.” Volvo Dynamic Steering De truck is voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, zoals de dodehoekcamera die af fabriek in de spiegelsteun zit. Tevens is er een achteruitrijcamera op de trailer geplaatst. De chauffeur kan de beelden van die camera zien op het secundaire display in de cabine. Ook heeft deze truck Volvo Dynamic Steering die naar wens van de chauffeur kan worden ingesteld. Potuijt: “Zeker op zwaar terrein en op plekken waar je veel moet manoeuvreren is het een groot voordeel dat de truck zo licht stuurt. Verder is de truck volledig luchtgeveerd. Een van de voordelen daarvan is dat de truck op bouwterrein kan worden ‘opgepompt’, zodat de bumper niet in aanraking komt met het terrein. Ik ben enorm trots dat ik met zo’n mooie truck mijn werk mag uitvoeren.” Specialist in zwaartransport Bij het samenstellen van de truck heeft Voorbij Funderingstechniek zich laten adviseren door specialisten. “In de basis zijn wij een funderingsbedrijf”, zegt Van Wees. “Transport is niet onze corebusiness. In dit traject hebben we heel veel gehad aan de expertise van Volvo Group Truck Center en Volvo Trucks Nederland. Volvo heeft zoveel kennis en ervaring in het zwaartransport. We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten om de best mogelijke configuratie samen te stellen voor onze wensen, met een zo’n kort mogelijke wielbasis waar alle assen goed worden uitgenut. Ook de chauffeur heeft bij ons veel inspraak. Hij werkt er elke dag mee en weet precies wat hij nodig heeft. Zo heeft Ematri uit Barneveld de kastenwand achter de cabine precies opgebouwd zoals Leon die wil hebben. Ematri verzorgt ook de opbouw van de custom made dieseltank.” Service van de werkplaats De keuze voor Volvo-trucks is mede gebaseerd op de service van de werkplaats. Potuijt: “De truck is één, maar de service die de dealer verleent is voor ons net zo belangrijk. We gebruiken onze twee trucks voor heel specifieke werkzaamheden. Als de truck stilstaat, kan ik niet werken. We hebben een goede relatie met de werkplaats van Volvo Group Truck Center in Amsterdam. Ze bieden goede service en denken met je mee als klant.”

    Reageer

« Alle Volvo machines