Foto van: Lucas Ensing

Volvo

FH 5th gen

Foto's
342
Video's
0
Topics
7

Informatie over de Volvo FH 5th gen

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de FH 5th gen.

Ervaring

leden die ervaring blijken te hebben met de FH 5th gen, gezamenlijk zo'n 0 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Wordt ook lid »

Actuele vragen Stel ook een vraag »

Nieuwe Volvo FH540 voor P.J. Hoogendoorn – Erwin Visser

P.J. Hoogendoorn en de media is een mooi ding. Als er nieuwe auto’s komen zijn deze vaak al te zien op de sociaals als er wat binnenkomt en gedurende tijd is de stand van zaken ook te zien. Hetzelfde gold voor de huidige Nieuwe Volvo FH540 6×2. Van de week kreeg ik (Erwin Visser, red.) een berichtje van één van de chauffeurs dat deze auto zaterdag geleverd zou worden. Stipt 10 uur kwam de nieuwe auto van de firma het hek binnen rijden. Weer een typische Hoogendoorn auto maar net weer wat anders dan de rest. Deze auto is door

0 reacties


Volvo Trucks verbetert de brandstofprestaties op langeafstandsroutes

Er worden nieuwe verfijningen toegevoegd aan het I-Save-concept van Volvo Trucks, dat is ontworpen om het brandstofverbruik te verlagen en een aanzienlijke besparing op de CO2-uitstoot te genereren, terwijl tegelijkertijd de rijeigenschappen worden verbeterd voor een aangenamere rit. De nieuwe versie van I-Save omvat optimalisaties van de motortechnologie, de besturingssoftware en voorzieningen om de luchtweerstand te verminderen, allemaal met één gemeenschappelijk doel: het zoveel mogelijk verhogen van de energie-efficiëntie.


Om het verbrandingsproces van de motoren nog verder te optimaliseren, heeft Volvo Trucks de injectoren, compressie en nokkenas van de Volvo FH I-Save verder aangepast aan de verfijnde en unieke zuigers met nieuw golfpatroon. Ook het totale gewicht en de interne wrijving werden verminderd en daarmee verbeterd. De krachtige turbolader en oliepomp hebben upgrades gekregen en zelfs de filters voor olie, brandstof en lucht hebben gepatenteerde verfijningen voor nog betere prestaties.


“Uitgaande van een toch al krachtige motor, hebben we veel kritische details onderzocht die samen tot nog verdere substantiële besparingen leiden. Het gaat erom meer bruikbare energie uit iedere druppel brandstof te halen”, zegt Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.


Soepeler, slimmer en sneller

Het hart van I-Save is de 13-liter motor met Volvo’s Turbo Compound-technologie, D13TC, die het mogelijk maakt om langere tijd met een laag motortoerental en in hoge versnellingen te rijden. Het resultaat is een soepelere en stillere rit. De motor kan over het hele toerentalbereik met een hoog rendement draaien, met het beste resultaat van 900 tot 1.300 tpm.


Naast alle hardware-updates is er een nieuwe generatie software voor motormanagement toegevoegd, die op zijn beurt communiceert met een vernieuwde I-Shift-versnellingsbak. Het resultaat verbetert niet alleen het brandstofverbruik, maar zorgt ook voor duidelijk verbeterde rijeigenschappen, aangezien de intelligente update van de schakelstrategie zorgt voor een snellere respons en een nog harmonieuzere rijervaring.


I-Torque
I-Torque is Volvo’s nieuwe intelligente koppelsoftware die de energie-efficiëntie verhoogt door de topografische gegevens van I-See te analyseren en het rijden aan te passen aan de daadwerkelijke route. I-See gebruikt informatie over de geplande route om de kinetische energie van de truck zo goed mogelijk te benutten bij het rijden in heuvelachtig terrein. De nieuwe I-Torque-functie beheert de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remmen wanneer I-Cruise wordt geactiveerd.


"Om brandstof te besparen, start de truck in Eco-modus en als chauffeur heb je altijd gemakkelijk toegang tot het benodigde vermogen en kun je uitkijken naar een snellere versnelling en koppelrespons van de aandrijflijn", vervolgt Helena Alsiö.


In het internationale transport over langere afstanden speelt de aerodynamica van de truck een belangrijke rol voor het brandstofverbruik. Er zijn verschillende wijzigingen doorgevoerd om de luchtstroom te verbeteren, zoals kleinere openingen aan de voorkant van de cabine en een langere deurverlenging.


I-Save werd geïntroduceerd in 2019. Naast de bestaande vermogens van 460 en 500 pk wordt nu ook 420 pk toegevoegd. Alle motoren zijn geschikt om te rijden op HVO100: een hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige grondstoffen.


De FH, FM en FMX van Volvo Trucks met standaard 11- en 13-liter Euro 6-motoren krijgen ook updates die de energie-efficiëntie zullen verhogen.


Op weg naar fossielvrij

Volvo Trucks streeft ernaar dat elektrische vrachtwagens in 2030 de helft van de verkoop voor hun rekening nemen. De verbrandingsmotor zal echter een rol blijven spelen en de verbeterde efficiëntie die voortkomt uit deze nieuwe I-Save-ontwikkelingen in de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen aan het verlagen van de CO2-uitstoot.


“We zijn toegewijd aan het Klimaatakkoord van Parijs en we nemen krachtige maatregelen om de CO2-uitstoot van het wegtransport drastisch te verlagen. Zelfs als we elektromobiliteit op de langere termijn als de belangrijkste oplossing zien, zullen energiezuinige verbrandingsmotoren nog vele jaren een belangrijke bijdrage blijven leveren”, besluit Helena Alsiö.

0 reacties


Twee Volvo FH Electric trekkers voor VTS Transport & Logistics

VTS Transport & Logistics uit Boxmeer heeft onlangs een order getekend voor twee Volvo’s FH Electric. De 4x2-trekkers worden na de zomer geleverd door BAS Truck Center. De elektrische trucks worden ingezet voor de duurzame distributie van medicijnen door Nederland, België en het Duitse Ruhrgebied.


“We willen onze dienstverlening verder verduurzamen en daarmee de belasting op de omgeving tot het absolute minimum beperken. Bovendien zijn er zero-emissie zones aangekondigd. Met deze elektrische trucks willen wij ervaring opdoen met het gebruik van en het rijden met batterij elektrische vrachtwagens”, verklaart Joost Hafmans, directeur van VTS Transport & Logistics.


De elektrische Volvo FH 4x2-trekkers worden gekoppeld aan ‘new cool’-opleggers die volledig elektrisch koelen. De trucks worden door VTS ingezet voor verschillende multinationals in de farmaceutische industrie. Ook de trajecten zijn divers. Zo gaan de trucks rijden door Nederland, België en het Ruhrgebied in Duitsland.


Brandstof besparen én elektrisch
“Steeds meer van onze opdrachtgevers vereisen een duurzame inzet. Alles wat wij doen op het gebied van verduurzaming wordt bijzonder positief gewaardeerd door onze klanten. Duurzaamheid is een belangrijk criterium wat meespeelt in de keuze van de juiste partner. Door naast het beperken van het brandstofverbruik nu ook elektrische trucks in te zetten, laten wij zien dat we ook in de toekomst de juiste partij zijn”, vertelt Joost Hafmans.


Opladen wordt op de hoofdvestiging in Boxmeer gedaan waar VTS beschikt over 5.000 zonnepanelen. “De opbrengst van deze panelen wordt gebruikt voor de dagelijkse werkzaamheden in het magazijn en de kantoren. Onze berekening laat zien dat we een gedeelte van de opbrengst ook kunnen gebruiken voor het opladen van de elektrische trucks. Daarnaast kopen wij sowieso zoveel mogelijk groene stroom in om de impact van onze werkzaamheden op het klimaat zo laag mogelijk te houden”, verklaart Joost Hafmans.


Achtergrond VTS Transport & Logistics

VTS Transport & Logistics is een snelgroeiende logistiek dienstverlener gespecialiseerd in opslag en distributie van farma- en healthcare producten. Duurzaamheid is voor VTS belangrijk. Door minder brandstof te verbruiken en door inzet van CO2-besparende alternatieven zet het bedrijf in op duurzame opties. Zo heeft VTS inmiddels al 22 Volvo’s FH I-Save rijden waarmee ze minder brandstof verbruiken en dus minder CO2 uitstoten. Nog eens 41 nieuwe Volvo-trucks met I-Save en zuinige Turbo Compound-motor staan in order voor levering in 2022.

0 reacties


Prachtige nieuwe Volvo FH voor Wubben Noord – Wietze Koopmans

Wietze Koopmans: “Het wagenpark van Wubben Noord is uitgebreid met deze schitterende nieuwe Volvo FH-5 500 sleper. Niet helemaal toevallig was ik gisteren in Gorredijk waar ik de wagen bij de trotse chauffeur Jelmer Remerie op de foto kon zetten.” Zelf wil ik (Alex) er graag nog aan toe voegen dat het interieur net zo mooi als het exterieur is, met dank aan Supervkdesign Jelmer, veel veilige kilometers toegewenst!

0 reacties


Volvo FH500 – Faymonville combinatie voor Van den Nagel

Afgelopen week zag ik (Erwin Visser, red.) een bericht voorbijkomen bij Van Winkoop dat ze daar 2 Volvo FH500’s gespoten hadden en 1 bomenwagen en 1 volledige combinatie. Ik had het geluk dat deze afgelopen zondag op de valk stond en goed in het licht. Op deze plek staan wel meerdere verrassende combinaties van Van den Nagel onder andere een DAF, de Scania combinatie heeft er al eens gestaan maar deze opbouw heb ik nog niet eerder gezien. Het gaat hier om een nieuwe generatie Volvo FH500 Globetrotter xl 6×4 met Faymonville opbouw dit geldt ook voor de GS Meppel

0 reacties


GEODIS RT Netherlands gaat voor groen tanktransport met Volvo LNG

Transportbedrijf GEODIS RT Netherlands breidt zijn wagenpark uit met twee Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers. Het zijn de eerste LNG-trucks uit een serie van mogelijk twaalf. GEODIS RT Netherlands koos voor Volvo LNG-trucks vanwege het milieuvoordeel en de gunstige prijs-kwaliteitverhouding. De trucks, geschikt voor (Bio-)LNG, zijn geleverd door dealer Volvo Group Truck Center.

Het bedrijf uit Lekkerkerk is gespecialiseerd in het transport van vloeibare bulkgoederen in Europa. “Wij zijn als transportbedrijf actief in drie takken van sport: vloeibaar gas, chemie en food”, zegt managing director Gertjan Breij. GEODIS RT Netherlands zet de komende jaren nadrukkelijk in op het verduurzamen van transport. “We voelen ons verantwoordelijk voor de volgende generaties en nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid”, zegt Breij. “Naast onze intrinsieke motivatie vragen ook onze opdrachtgevers steeds vaker wat wij doen om ons transport schoner uit te voeren. Ons doel is dat onze CO2-uitstoot in 2030 minimaal 30% lager is dan in 2020.”

CO2-reductie
Om de doelstelling te halen zet GEODIS RT Netherlands in op een mix van maatregelen. “Transport zorgt bij ons voor 95% van de CO2-uitstoot dus daar is de grootste winst te behalen. Voor ons bestaande wagenpark zetten wij onder andere in op het gebruik van HVO als brandstof. De CO2-uitstoot van HVO is tot 90% lager in vergelijking met conventionele diesel. Ook de aanschaf van Volvo LNG-trucks past bij onze maatregelen en ambitie. De CO2-uitstoot van een Volvo LNG-truck is 20 procent lager dan van een vergelijkbare dieseltruck. Bovenstaande toepassingen passen in ons Act for Green concept dat wij momenteel uitrollen.”

(Bio-)LNG

De nieuwe Volvo FH LNG is beschikbaar met motoren die zowel LNG als Bio-LNG ondersteunen. Door Bio-LNG te gebruiken is het mogelijk om de CO2-uitstoot tot 100% te verminderen. Voor GEODIS RT Netherlands zijn de twee Volvo LNG-trucks de eerste in een serie van twaalf. Breij: “Wij vergroenen onze vloot, die nu bestaat uit honderd trucks, in twee periodes. De eerste periode loopt tot 2025, waarin we dus gaan voor een mix van maatregelen. Voor de periode na 2025 kunnen we op dit moment nog niet overzien welke alternatieve brandstoffen op dat moment voor ons type transport beschikbaar zijn. De komende jaren zal daar meer duidelijkheid over komen en we zullen ook veel leren van de ervaring die we opdoen met LNG-trucks.”


Prijs-kwaliteitverhouding
GEODIS RT Netherlands koos na een uitgebreide oriëntatie voor Volvo LNG-trucks. “Volvo LNG-trucks bieden de beste prijs-kwaliteitverhouding. Ook de techniek is onderscheidend. Het voordeel van Volvo’s LNG-oplossing is dat de truck wordt aangedreven door een motor die gebruikmaakt van het dieselprincipe waardoor ook de rijprestaties vergelijkbaar zijn met een dieseltruck.”

Actieradius
GEODIS RT Netherlands gaat de trucks inzetten voor alle typen tanktransport. “Volvo Group Truck Center heeft alle zaken uitgezocht die voor ons van belang zijn, variërend van de actieradius en de beladingsgraad tot het LNG-tanknetwerk op onze routes in Europa. Daardoor kiezen we vol overtuiging voor deze oplossing. Voor deze trucks hebben we een reparatie- en onderhoudscontract afgesloten zodat we de komende jaren ook op dat vlak worden ontzorgd door Volvo Group Truck Center.”

0 reacties


Simon Loos krijgt 22 Volvo FH’s op LNG

ZWAAG – Momenteel is Volvo dealer Van der Linden van Sprankhuizen druk bezig met de oplevering van 22 gloednieuwe Volvo’s FH 420 op LNG. Vandaag worden de eerste vijf trucks uit de serie afgeleverd. De wagens zijn volledig naar eigen smaak omgebouwd zoals te zien is aan de aangepaste logo’s aan de voorkant, waar het Volvo logo is verplaats en de merknaam in het groot op de voorkant is gespoten. Het spuitwerk van de wagens gebeurd tegenwoordig allemaal in eigen beheer van Simon loos, het word uitgevoerd door de kort geleden overgenomen autospuiterij Nico Mooij uit Opmeer. Deze Volvo’s zullen

0 reacties


Top 6 foto's Alle foto's »

  • Volvo FH 5th gen

    Kijk, daar heb je Koster Eurotransport B.V. (Wolvega) × met een Volvo FH 5th gen. Bij carrosseriefabriek De Poel Emmen.

    1 reactie

  • Volvo FH 5th gen (vrachtwagen)

    Foto van een Volvo FH 5th gen, opgebouwd met gesloten opbouw.

    2 reacties

  • Volvo FH 5th gen

    Kijk, daar heb je Over transport (Emmer-compascuum) × met een Volvo FH 5th gen.

    Reageer

  • Volvo FH 5th gen

    Kijk, daar heb je Over transport (Emmer-compascuum) × met een Volvo FH 5th gen.

    Reageer

  • Volvo FH 5th gen

    Foto van een Volvo FH 5th gen van Transportbedrijf H. van der Sluis en Zn. B.V. (Genemuiden) ×.

    Reageer

  • Volvo FH 5th gen

    8007 Kijk, daar heb je Ecotrans B.V. (Vorden) × met een Volvo FH 5th gen, opgebouwd als zeilenwagen.

    Reageer

« Alle Volvo machines