MAN

TGL 4th generation

Foto's
40
Video's
0
Topics
0

Informatie over de MAN TGL 4th generation

We hebben helaas nog geen technische specificaties van de TGL 4th generation.

Leden

Er zijn nog geen leden die aangegeven hebben dat ze ervaring hebben met deze machine.

Heb jij een vraag over de TGL 4th generation? Stel 'm hier »


Top 6 foto's Alle foto's »

  • MAN TGL 4th generation

    MAN TGL 8.220 trekker met OptiView De MAN TGL kennen we vooral als bakwagen, maar voor catering bedrijf ‘van A naar Peter’ uit Heerenveen is de compacte MAN-truck de ideale trekker. De truck wordt ingezet in combinatie met een mobiele keuken voor catering op locatie door heel Nederland. ‘van A naar Peter’ is het bedrijf van Peter Waterlander. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de catering bij wegwerkzaamheden, bouwplaatsen, evenementen en bedrijven. “Daarnaast doen we ook aan wat wij noemen ‘calamiteiten catering’. Dat zijn bijvoorbeeld grote branden of zware bergingsklussen waarbij het personeel langdurig werkzaam is op locatie. Verder werken wij veel voor wegen bouwend Nederland. Wij verzorgen dan in het werkvak complete maaltijden, lunch- en ontbijtpakketten en regelen de koffie. Tevens zorgen we indien nodig voor een mobiele toiletunit, waardoor alles op locatie geregeld is”, aldus Peter Waterlander. Complete rijdende keuken Voor de opleggers met daarin een compleet zelfstandig werkende keuken zocht het bedrijf een geschikte trekker. “De teruggekeurde BE-trekkers die wij eerst gebruikten, bleken te licht voor deze units. In de trailer zit alles dat we onderweg nodig hebben, met onder meer een zware generator, watertanks en een professionele horecakeuken, compleet met twee steamers. De opleggers zijn verder voorzien van verlichting die de omgeving rondom in het licht zet en een 360 graden camerasysteem. Met de complete inrichting en voorraden aan boord komt zo’n oplegger op een behoorlijk gewicht, en dat bleek te zwaar voor de BE-trekkers. MAN-dealer Wierda Bedrijfswagens dacht mee over een oplossing, en zij kwamen met dit concept”, legt Waterlander uit. TGL trekker met OptiView De MAN TGL 8.220 met slaapcabine en hoog dak kwam af-fabriek als bakwagen. Vervolgens werd de truck door Wierda Voertuig Techniek omgebouwd tot trekker. De luchtgeveerde trekker heeft een wielbasis van 360 cm en blijkt uiterst wendbaar. De truck is uitgerust met de 4,6 liter D0834 viercilinder Euro 6 dieselmotor met 220 pk. De TGL is voorzien van de geautomatiseerde AS Tronic versnellingsbak voor een probleemloze bediening. Verder is er gekozen voor het OptiView-systeem dat de spiegels vervangt door camera’s, gecombineerd met een unieke weergave van de beelden op de displays in de cabine. De complete voertuigzijde wordt op de displays links en rechts in beeld gebracht. De verschillende beelden (hoofdspiegel, groothoek- en trottoirspiegels) zijn hierbij gecombineerd in één enkel beeld. Dit is uniek. Slimme zoom-functies helpen om alles in beeld te houden. Van de complete oplegger dwars achter de trekker tot aan een goede focus op bijvoorbeeld de snelweg. Volwassen trekker De door WVT aangepaste MAN TGL is voorzien van keurige, gesloten zijafscherming, een traanplaat chassisafdekking, de ruime TGL-slaapcabine en alle MAN veiligheidssystemen. Hierdoor ontstond een bijzonder compacte, maar volwassen trekker die een mooie combinatie vormt met de mobiele keuken opleggers. Eigenaar Peter Waterlander is bijzonder content met de samenwerking met Wierda Bedrijfswagens die leidde tot dit resultaat.

    Reageer

  • MAN TGL 4th generation (vrachtwagen)

    MAN Truck & Bus introduceert voor het eerst in twintig jaar een geheel nieuwe truckgeneratie die helemaal is voorbereid op de veranderende eisen in de transportsector. De nieuwe smart truck-generatie van MAN zet de nieuwe norm als het gaat om de chauffeurswerkplek, digitalisering, connected assistentiesystemen en verbruik. De nieuwe MAN-truckgeneratie biedt alles wat ondernemers en chauffeurs nu en in de nabije toekomst wensen en verwachten van hun voertuig. Dat betekent de vertrouwde sterke eigenschappen van MAN, aangevuld met nieuwe technologieën die het dagelijkse werk vergemakkelijken. MAN richt zich daarbij vooral op de rust- en werkplek van de chauffeur en de efficiency en uptime van het voertuig. Smart Cabin concept als ideale rust- en werkplek De nieuwe MAN-truckgeneratie biedt chauffeurs maximaal comfort dankzij het Smart Cabin-concept. Hiermee zorgt MAN voor de ideale werkplek en draait alles om bedieningsgemak, comfort, digitalisering en connectiviteit. Voorbeelden zijn de virtual cockpit, het grootste 12,3 inch mediascherm in dit segment, de MAN SmartSelect-bediening en de belangrijkste smartphone-apps via Android Auto & Apple Carplay. Andere highlights van de cabine zijn het multifunctionele en verstelbare stuurwiel (met het grootste verstelbereik in de markt), een elektrische handrem geïntegreerd in het dashboard, een stuurhendel die veilig schakelen mogelijk maakt en een sterk verbeterde in- en uitstap. Deze belangrijke comfortverbetering biedt de grootste deuropeningshoek (89°) van alle truckmerken. Ook de instap is het laagst van alle truckmerken en de onderste twee treden zijn vast, volledig antislip en schoenreinigend. Eveneens zijn de stapafstanden verder aangepast. Wel zo comfortabel en veilig. Ook rusten en slapen spelen een belangrijke rol in het Smart Cabin-concept. Denk daarbij aan een bed met lattenbodem, een optrekbaar hoofdeinde en 11 cm dikke matrassen. Daarnaast dragen een volautomatische airco, elektrische standairco, bijzonder veel opbergruimte, een draaibare Vario bijrijdersstoel, het 230V stopcontact en de MAN Driver App bij aan het comfort. Het optionele, volledig digitale instrumentenpaneel heeft een 12,3 inch kleurendisplay met hoge resolutie. Het centrale scherm toont informatie over de assistentiesystemen en indien van toepassing informatie over naderend verkeer. Uniek: optimale bediening met MAN SmartSelect Met MAN SmartSelect als het centrale Multi Media Truck (MMT) bedieningselement zet MAN dé norm op het gebied van bedieningsgemak voor de chauffeur. Uniek en baanbrekend in de truckwereld. Met MAN SmartSelect bedient de chauffeur alle benodigde functies waarbij zijn hand op een ergonomische polssteun rust. De MAN SmartSelect-navigatie wordt weergegeven op het MMT-display. Met de SmartSelect-bedieningsknop, inclusief twee draairingen, is de chauffeur gegarandeerd van optimaal én veilig bedieningscomfort. Immers, in een rijdende truck is de SmartSelect-bediening veel veiliger dan de bediening van een touchscreen. Veel meer opbergruimte De nieuwe MAN GX-cabine is groot en biedt nog meer leefruimte en aanzienlijk meer opbergmogelijkheden dan voorheen. De nieuwe MAN-truck biedt de chauffeur en bijrijder nóg meer ruimte om spullen veilig en makkelijk toegankelijk op te slaan. Voorbeelden zijn open compartimenten, opberglades, opbergschappen én multifunctionele planken met geïntegreerde bekerhouders. Bovendien hebben alle opbergvakken verwijderbare rubberen matten die onnodig rammelen voorkomen en makkelijk schoon te maken zijn. Groter zichtveld dankzij nieuwe buitenspiegelbehuizingen De buitenspiegelbehuizingen zijn verkleind om het gezichtsveld te vergroten, vooral rondom de A-stijl, zónder het gezichtsveld naar achteren te beperken. Daarnaast zijn de spiegels verder naar achteren verplaatst. Ook het gezichtsveld naar voren is vergroot, onder andere door een verlaging van het dashboard. Het indirecte zicht is eveneens verbeterd door een andere vorm van de spiegelglazen. Tot slot heeft het nieuwe ontwerp van de spiegelbehuizing de aerodynamica ook nog eens verder verbeterd. Nieuwe assistentiesystemen voor meer veiligheid en comfort Diverse nieuw ontwikkelde assistentiesystemen als het geheel nieuwe Turn Assist, Traffic Jam Assist en Lane Change Assist maken het werk van de chauffeur veiliger en comfortabeler. Turn Assist zorgt er met behulp van radarsensoren voor dat personen in de dode hoek worden waargenomen tot een snelheid van 30 km/u. Lane Change Support (LCS) monitort tot een snelheid van 50 km/u de zijkanten van de truck, een unieke feature in dit segment. Bij het wisselen van rijbaan wordt de chauffeur geattendeerd op mogelijk gevaarlijke situaties middels de LED-waarschuwingslichten in de A-stijl aan bijrijderszijde óf de bijrijderszijde van de truck. ACC Stop&Go zorgt ervoor dat er automatisch een veilige afstand tot de voorligger wordt aangehouden, zelfs bij lage snelheden tussen 0 en 15 km/u. Het systeem van de nieuwste generatie remt de vrachtwagen indien nodig tot stilstand af. Een aanvulling op ACC Stop&GO is de Traffic Jam Assist. Deze kan worden ingeschakeld tot 40 km/u en neemt de chauffeur werk uit handen in files door zelfstandig de aandrijflijn, remmen en besturing aan te sturen. MAN AttentionGuard monitort continu of de chauffeur nog alert is door het aantal keren dat het voertuig van de rijbaan dreigt af te raken te registreren. Als de chauffeur niet meer bij de les is, volgt een duidelijke waarschuwing in het display. Aan het hoge veiligheidsniveau draagt ook de High Beam Assist bij, die voorkomt dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind, terwijl de chauffeur tegelijkertijd een maximaal zicht heeft. Full LED-verlichting De nieuwe MAN Truck is standaard uitgerust met full LED-verlichting (grootlicht, gedimd licht, richtingaanwijzer, mistlicht, achterlicht, positielicht en dagrijverlichting). De LED-lampen hebben een levensduur van 15 jaar of 1,5 miljoen kilometer. Bovendien kent LED een lager stroomverbruik en biedt LED een betere verlichting van de weg met dim- en grootlicht, vooral in de randgebieden. Wel zo veilig, met name tijdens langere nachtritten. Smart Efficiency concept: tot meer dan 10% brandstofreductie De nieuwe MAN-truckgeneratie bespaart op lange afstanden tot wel 10% brandstof vergeleken met zijn Euro 6c-voorganger, dankzij een combinatie van nieuwe motoren, MAN EfficientCruise 3, verbeterde aerodynamica en een nieuwe achteras. Hiermee wordt eveneens een indrukwekkende C02-reductie gerealiseerd. Effectievere koeling motor De frontlamellen zijn dusdanig aangepast dat de luchtstroomgeleiding door de radiator en langs de motor is verbeterd. Dit resulteert in een betere koeling van de motor en dus voor een lager brandstofverbruik. MAN EfficientCruise 3 Dankzij verdere ontwikkeling van de GPS-ondersteunende cruise control, MAN EfficientCruise, verbruikt de nieuwe MAN-truckgeneratie nog eens 2,5% mínder brandstof. De nieuwe MAN EfficientCruise detecteert de karakteristieken van de weg en houdt nu ook rekening met de geselecteerde navigatieroute. De gekozen versnelling en rijsnelheid kan dus nóg beter worden aangepast aan een zuinige rijstijl. Dit zorgt voor minder tractie-onderbrekingen en bespaart dus extra brandstof. Betere aerodynamica MAN heeft een scala aan maatregelen genomen om de luchtstroomgeleiding langs de cabine nog verder te optimaliseren. Zo leiden onder andere nieuwe spoilers, buitenspiegelhuizen, nieuwe frontlamellen, nieuwe dakspoilers en een nieuwe bumper tot een betere aerodynamica/cW-waarde. En dus een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Nieuwe achteras en snellere gearing Een nóg hoger rendement wordt behaald dankzij de nieuwe, lichtere achteras met minder inwendige weerstand. Voor klanten die 60-serie banden of 90 km/uur rijden, is er met deze as ook een snellere gearing van 2,31 in plaats van 2,53 mogelijk (voor Europese inzet met maximaal 44 ton GTW). Nieuwe motoren Met de MAN Euro 6d-motorreeks, die al in 2019 werd geïntroduceerd en HVO geschikt is, profiteert de nieuwe MAN-truck van zijn enorme potentie in efficiency. In dit kader heeft MAN de MAN D26-motor volledig vernieuwd. Door tal van kleine verbeteringen is het mogelijk geweest om een hoger prestatieniveau te bereiken, het gewicht met ongeveer 70 kg te verlagen en het brandstofverbruik eveneens aanzienlijk te beperken. Het zescilindermodel met 12,4 liter cilinderinhoud is verkrijgbaar in de varianten 430 pk, 470 pk en 510 pk. Het bijbehorende koppel – respectievelijk 2.200, 2.400 en 2.600 Nm – is beschikbaar tussen 930 en 1.350 t/min. De volledig nieuw ontwikkelde D15-motor met negen liter cilinderinhoud en vermogens van 330 pk, 360 pk en 400 pk is bijzonder krachtig en bovendien zeer licht en robuust door zijn compacte ontwerp. De motor is de ideale aandrijfunit voor middelzware tot zware distributietransporten, maar ook voor eenvoudige transporten over lange afstanden. Door nieuwe constructiemethoden en materialen is hij ongeveer 230 kilogram lichter dan de D20-motor, die hij sinds de introductie van de Euro 6d-motorfamilie heeft vervangen. Het topmodel van de Euro 6d-motorenreeks, de MAN D38 met 540 tot 640 pk, is beschikbaar voor werkzaamheden met hogere prestatie-eisen, zoals het zware transport. De MAN D08-motor, die pas in 2018 op de markt kwam, wordt in de nieuwe, lichte MAN TGL en TGM ingebouwd. Hij is verkrijgbaar in vier- en zescilinderuitvoering. Deze zeer robuuste motor met vermogens van 160 tot 320 pk kenmerkt zich door zijn hoge efficiency en veelzijdigheid, én door zijn lage gewicht.

    Reageer

  • MAN TGL 4th generation (vrachtwagen)

    MAN Truck & Bus introduceert voor het eerst in twintig jaar een geheel nieuwe truckgeneratie die helemaal is voorbereid op de veranderende eisen in de transportsector. De nieuwe smart truck-generatie van MAN zet de nieuwe norm als het gaat om de chauffeurswerkplek, digitalisering, connected assistentiesystemen en verbruik. De nieuwe MAN-truckgeneratie biedt alles wat ondernemers en chauffeurs nu en in de nabije toekomst wensen en verwachten van hun voertuig. Dat betekent de vertrouwde sterke eigenschappen van MAN, aangevuld met nieuwe technologieën die het dagelijkse werk vergemakkelijken. MAN richt zich daarbij vooral op de rust- en werkplek van de chauffeur en de efficiency en uptime van het voertuig. Smart Cabin concept als ideale rust- en werkplek De nieuwe MAN-truckgeneratie biedt chauffeurs maximaal comfort dankzij het Smart Cabin-concept. Hiermee zorgt MAN voor de ideale werkplek en draait alles om bedieningsgemak, comfort, digitalisering en connectiviteit. Voorbeelden zijn de virtual cockpit, het grootste 12,3 inch mediascherm in dit segment, de MAN SmartSelect-bediening en de belangrijkste smartphone-apps via Android Auto & Apple Carplay. Andere highlights van de cabine zijn het multifunctionele en verstelbare stuurwiel (met het grootste verstelbereik in de markt), een elektrische handrem geïntegreerd in het dashboard, een stuurhendel die veilig schakelen mogelijk maakt en een sterk verbeterde in- en uitstap. Deze belangrijke comfortverbetering biedt de grootste deuropeningshoek (89°) van alle truckmerken. Ook de instap is het laagst van alle truckmerken en de onderste twee treden zijn vast, volledig antislip en schoenreinigend. Eveneens zijn de stapafstanden verder aangepast. Wel zo comfortabel en veilig. Ook rusten en slapen spelen een belangrijke rol in het Smart Cabin-concept. Denk daarbij aan een bed met lattenbodem, een optrekbaar hoofdeinde en 11 cm dikke matrassen. Daarnaast dragen een volautomatische airco, elektrische standairco, bijzonder veel opbergruimte, een draaibare Vario bijrijdersstoel, het 230V stopcontact en de MAN Driver App bij aan het comfort. Het optionele, volledig digitale instrumentenpaneel heeft een 12,3 inch kleurendisplay met hoge resolutie. Het centrale scherm toont informatie over de assistentiesystemen en indien van toepassing informatie over naderend verkeer. Uniek: optimale bediening met MAN SmartSelect Met MAN SmartSelect als het centrale Multi Media Truck (MMT) bedieningselement zet MAN dé norm op het gebied van bedieningsgemak voor de chauffeur. Uniek en baanbrekend in de truckwereld. Met MAN SmartSelect bedient de chauffeur alle benodigde functies waarbij zijn hand op een ergonomische polssteun rust. De MAN SmartSelect-navigatie wordt weergegeven op het MMT-display. Met de SmartSelect-bedieningsknop, inclusief twee draairingen, is de chauffeur gegarandeerd van optimaal én veilig bedieningscomfort. Immers, in een rijdende truck is de SmartSelect-bediening veel veiliger dan de bediening van een touchscreen. Veel meer opbergruimte De nieuwe MAN GX-cabine is groot en biedt nog meer leefruimte en aanzienlijk meer opbergmogelijkheden dan voorheen. De nieuwe MAN-truck biedt de chauffeur en bijrijder nóg meer ruimte om spullen veilig en makkelijk toegankelijk op te slaan. Voorbeelden zijn open compartimenten, opberglades, opbergschappen én multifunctionele planken met geïntegreerde bekerhouders. Bovendien hebben alle opbergvakken verwijderbare rubberen matten die onnodig rammelen voorkomen en makkelijk schoon te maken zijn. Groter zichtveld dankzij nieuwe buitenspiegelbehuizingen De buitenspiegelbehuizingen zijn verkleind om het gezichtsveld te vergroten, vooral rondom de A-stijl, zónder het gezichtsveld naar achteren te beperken. Daarnaast zijn de spiegels verder naar achteren verplaatst. Ook het gezichtsveld naar voren is vergroot, onder andere door een verlaging van het dashboard. Het indirecte zicht is eveneens verbeterd door een andere vorm van de spiegelglazen. Tot slot heeft het nieuwe ontwerp van de spiegelbehuizing de aerodynamica ook nog eens verder verbeterd. Nieuwe assistentiesystemen voor meer veiligheid en comfort Diverse nieuw ontwikkelde assistentiesystemen als het geheel nieuwe Turn Assist, Traffic Jam Assist en Lane Change Assist maken het werk van de chauffeur veiliger en comfortabeler. Turn Assist zorgt er met behulp van radarsensoren voor dat personen in de dode hoek worden waargenomen tot een snelheid van 30 km/u. Lane Change Support (LCS) monitort tot een snelheid van 50 km/u de zijkanten van de truck, een unieke feature in dit segment. Bij het wisselen van rijbaan wordt de chauffeur geattendeerd op mogelijk gevaarlijke situaties middels de LED-waarschuwingslichten in de A-stijl aan bijrijderszijde óf de bijrijderszijde van de truck. ACC Stop&Go zorgt ervoor dat er automatisch een veilige afstand tot de voorligger wordt aangehouden, zelfs bij lage snelheden tussen 0 en 15 km/u. Het systeem van de nieuwste generatie remt de vrachtwagen indien nodig tot stilstand af. Een aanvulling op ACC Stop&GO is de Traffic Jam Assist. Deze kan worden ingeschakeld tot 40 km/u en neemt de chauffeur werk uit handen in files door zelfstandig de aandrijflijn, remmen en besturing aan te sturen. MAN AttentionGuard monitort continu of de chauffeur nog alert is door het aantal keren dat het voertuig van de rijbaan dreigt af te raken te registreren. Als de chauffeur niet meer bij de les is, volgt een duidelijke waarschuwing in het display. Aan het hoge veiligheidsniveau draagt ook de High Beam Assist bij, die voorkomt dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind, terwijl de chauffeur tegelijkertijd een maximaal zicht heeft. Full LED-verlichting De nieuwe MAN Truck is standaard uitgerust met full LED-verlichting (grootlicht, gedimd licht, richtingaanwijzer, mistlicht, achterlicht, positielicht en dagrijverlichting). De LED-lampen hebben een levensduur van 15 jaar of 1,5 miljoen kilometer. Bovendien kent LED een lager stroomverbruik en biedt LED een betere verlichting van de weg met dim- en grootlicht, vooral in de randgebieden. Wel zo veilig, met name tijdens langere nachtritten. Smart Efficiency concept: tot meer dan 10% brandstofreductie De nieuwe MAN-truckgeneratie bespaart op lange afstanden tot wel 10% brandstof vergeleken met zijn Euro 6c-voorganger, dankzij een combinatie van nieuwe motoren, MAN EfficientCruise 3, verbeterde aerodynamica en een nieuwe achteras. Hiermee wordt eveneens een indrukwekkende C02-reductie gerealiseerd. Effectievere koeling motor De frontlamellen zijn dusdanig aangepast dat de luchtstroomgeleiding door de radiator en langs de motor is verbeterd. Dit resulteert in een betere koeling van de motor en dus voor een lager brandstofverbruik. MAN EfficientCruise 3 Dankzij verdere ontwikkeling van de GPS-ondersteunende cruise control, MAN EfficientCruise, verbruikt de nieuwe MAN-truckgeneratie nog eens 2,5% mínder brandstof. De nieuwe MAN EfficientCruise detecteert de karakteristieken van de weg en houdt nu ook rekening met de geselecteerde navigatieroute. De gekozen versnelling en rijsnelheid kan dus nóg beter worden aangepast aan een zuinige rijstijl. Dit zorgt voor minder tractie-onderbrekingen en bespaart dus extra brandstof. Betere aerodynamica MAN heeft een scala aan maatregelen genomen om de luchtstroomgeleiding langs de cabine nog verder te optimaliseren. Zo leiden onder andere nieuwe spoilers, buitenspiegelhuizen, nieuwe frontlamellen, nieuwe dakspoilers en een nieuwe bumper tot een betere aerodynamica/cW-waarde. En dus een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Nieuwe achteras en snellere gearing Een nóg hoger rendement wordt behaald dankzij de nieuwe, lichtere achteras met minder inwendige weerstand. Voor klanten die 60-serie banden of 90 km/uur rijden, is er met deze as ook een snellere gearing van 2,31 in plaats van 2,53 mogelijk (voor Europese inzet met maximaal 44 ton GTW). Nieuwe motoren Met de MAN Euro 6d-motorreeks, die al in 2019 werd geïntroduceerd en HVO geschikt is, profiteert de nieuwe MAN-truck van zijn enorme potentie in efficiency. In dit kader heeft MAN de MAN D26-motor volledig vernieuwd. Door tal van kleine verbeteringen is het mogelijk geweest om een hoger prestatieniveau te bereiken, het gewicht met ongeveer 70 kg te verlagen en het brandstofverbruik eveneens aanzienlijk te beperken. Het zescilindermodel met 12,4 liter cilinderinhoud is verkrijgbaar in de varianten 430 pk, 470 pk en 510 pk. Het bijbehorende koppel – respectievelijk 2.200, 2.400 en 2.600 Nm – is beschikbaar tussen 930 en 1.350 t/min. De volledig nieuw ontwikkelde D15-motor met negen liter cilinderinhoud en vermogens van 330 pk, 360 pk en 400 pk is bijzonder krachtig en bovendien zeer licht en robuust door zijn compacte ontwerp. De motor is de ideale aandrijfunit voor middelzware tot zware distributietransporten, maar ook voor eenvoudige transporten over lange afstanden. Door nieuwe constructiemethoden en materialen is hij ongeveer 230 kilogram lichter dan de D20-motor, die hij sinds de introductie van de Euro 6d-motorfamilie heeft vervangen. Het topmodel van de Euro 6d-motorenreeks, de MAN D38 met 540 tot 640 pk, is beschikbaar voor werkzaamheden met hogere prestatie-eisen, zoals het zware transport. De MAN D08-motor, die pas in 2018 op de markt kwam, wordt in de nieuwe, lichte MAN TGL en TGM ingebouwd. Hij is verkrijgbaar in vier- en zescilinderuitvoering. Deze zeer robuuste motor met vermogens van 160 tot 320 pk kenmerkt zich door zijn hoge efficiency en veelzijdigheid, én door zijn lage gewicht.

    Reageer

  • MAN TGL 4th generation

    Kijk, daar heb je Traton Group AG (München) × met een MAN TGL 4th generation, opgebouwd met gesloten opbouw.

    Reageer

  • MAN TGL 4th generation

    Afgelopen voorjaar introduceerde MAN zijn nieuwe truckgeneratie. Bij de ontwikkeling van de nieuwe vrachtwagens richtte MAN zich consequent op de chauffeurs en hun transporttaak. In eerste instantie lag de nadruk op de MAN TGX en het langeafstandsvervoer. Medio 2021 heeft MAN zijn volledige productportfolio vernieuwd, zodat dit optimaal voldoet aan de behoeften van elke transporttaak en sectorspecifieke toepassing. Nu introduceert de eerste carrosseriebouwer tailormade brandweervoertuigen op basis van de nieuwe MAN TGL- en MAN TGM-serie. De bekende indeling in vier modelseries is behouden gebleven: de nieuwe MAN TGL dekt het GVW gewichtsbereik van 7,5 tot 12 ton af. Hij is exclusief verkrijgbaar in 4x2-versies en is geschikt voor brandweerinzet als lichte truck met mobiele of ingebouwde waterpomp en als licht reddingsvoertuig. De volgende gewichtscategorie is de nieuwe MAN TGM, als twee-assige truck met GVW’s van 12 tot 18 ton en een 6x2-4 26-tonner. De twee-assige TGM in de 4x2 on-road-uitvoering en in de 4x4 off-road-uitvoering is bijna overal ter wereld het meest gebruikte brandweervoertuig, zowel qua aantallen als qua varianten. Tankwagens, ladderwagens, hoogwerkers en lichte reddingsvoertuigen zijn de meest voorkomende typen van gestandaardiseerde brandweervoertuigen die worden gebruikt. De nieuwe MAN TGS van 18 tot 50 ton GVW is net als voorheen gericht op zware toepassingen, zoals tankwagens en gespecialiseerde brandweerwagens, hoogwerkers of haakarm-vrachtwagens. Deze serie biedt het breedste scala aan varianten in de categorie twee tot vijf assen. MAN HydroDrive behoort naast de on-road-overbrenging en de vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden. De hydraulische aandrijving van de voorwielen is de beste keuze wanneer het voertuig voornamelijk op verharde wegen rijdt en er zelden extra tractie nodig is. Veel brandweerdiensten maken gebruik van dit beproefde systeem voor hun haakarm-vrachtwagens. De cabine – gericht op de bestuurder Hulpverleners moeten vaak en snel in en uit hun voertuigen stappen. Veilig en comfortabel in- en uitstappen is dus van cruciaal belang. De deuren openen onder een hoek van maximaal 89 graden. Brede treden met antislipoppervlakken en goed geplaatste lange handgrepen zorgen voor ergonomisch in- en uitstappen. In geparkeerde toestand klapt het stuurwiel horizontaal naar voren om ruimte tussen stuur en de bestuurdersstoel vrij te maken. Dat maakt het in- en uitstappen veel makkelijker, vooral bij het voortdurend wisselen van bestuurder. Met een druk op de knop wordt het stuurwiel weer in de bestuurderspositie gezet. De nieuw ontwikkelde stoelgeneratie biedt een groot verstelbereik: 12 centimeter in de hoogte en 23 centimeter in de lengte, vijf centimeter meer dan voorheen. Het portfolio omvat een stoel in het midden, waardoor er in de CC- en NN-dagcabines van de TGL/M en TGS plek is voor maximaal drie brandweermannen, zoals voorgeschreven door de normen voor brandweervoertuigen. Toepassingsspecifieke aanpassingen van MAN Individual MAN Individual kan de cabine, het chassis, de aandrijflijn en de voertuigelektronica naar wens aanpassen, zodat de combinatie van het MAN-chassis met de cabine en de opbouw van de carrosseriebouwer samen het best mogelijke hulpverleningsvoertuig vormt. Dit heeft als voordeel dat klanten bij MAN één aanspreekpunt hebben en een voertuig aanschaffen dat volgens de industrienormen is geassembleerd, compleet met volledige garantie. Door de CC-dagcabine met 285 millimeter te verlengen wordt de beschikbare ruimte achter de stoelen vergroot, bijvoorbeeld voor stoelen met geïntegreerde ademhalingsapparatuur. Reddingsvoertuigen dienen vaak over een plat dak te beschikken om de ladderset of het ladderplatform over de cabine heen te kunnen plaatsen en te voldoen aan de standaardspecificaties voor de hoogte van het voertuig. Nieuw: 320 pk-motor voor de MAN TGM vanaf 13 ton De MAN D08-motorenserie drijft de TGL en TGM aan. In de huidige Euro 6-versie ontwikkelt de 4,6-liter viercilindermotor – die uitsluitend in de MAN TGL wordt ingebouwd - 160, 190 of 220 pk. De 6,9-liter zescilindermotor in de kleinste uitvoering met 250 pk is de topmotor van de TGL-serie en tevens de instapmotor voor de MAN TGM. De volgende vermogensklassen in de MAN TGM zijn 290 en 320 pk. Nieuw is dat de topmotor – weliswaar uitsluitend voor hulpverleningsvoertuigen – niet meer aan de 18-tons truck uit de TGM-serie is voorbehouden. Nu kunnen reddingsvoertuigen en ladderwagens van de gewichtsklassen M II (tot 14 ton GVW) en M III (14 - 16 ton GVW) met vierwielaandrijving ook worden uitgerust met de 320 pk-motor. In deze motor, die in de TGM vanaf 13 ton GVW is ingebouwd, wordt de wettelijk voorgeschreven koppelvermindering bij een storing in het uitlaatgasbehandelingssysteem (zoals het ontbreken van AdBlue) uitgeschakeld, zodat de operationele werking niet in het gedrang komt. De MAN TGS wordt afhankelijk van het gewenste vermogen aangedreven door de D15 of de D26 motor. De nieuw ontwikkelde D15 9,0-liter zescilindermotor die in 2019 op de markt is gebracht, is leverbaar in verschillende uitvoeringen met 330 pk, 360 pk en 400 pk. De 12,4-liter zescilinder D26, die eveneens in 2019 volledig werd herzien, beschikt respectievelijk over 430 pk, 470 pk en 510 pk vermogen.

    Reageer

  • MAN TGL 4th generation

    Europe Vans in Leerdam is een snel groeiende speler op het gebied van jong gebruikte bestelwagens. Per jaar verwisselen rond de 1.500 bestelwagens van eigenaar via Europe Vans en de voorraad bedraagt gemiddeld 400 stuks. Voor het transport van de bestelwagens maakt Europe Vans sinds kort gebruik van een nieuwe MAN TGL 12.250 als autotransporter combinatie. Europe Vans koopt de bestelwagens van een aantal vaste leveranciers zoals leasemaatschappijen. Vanuit de vestiging in Leerdam, waar het bedrijf beschikt over 14.000 vierkante meter terrein, worden de voertuigen gedistribueerd door heel Nederland. Het bedrijf heeft als geen ander zicht op de markt in dit segment. Directeur René Mackaay: ‘MAN is met de TGE een relatief nieuwe speler in het bestelwagensegment en het is altijd afwachten hoe dat uitpakt. Het blijkt echter dat de TGE het enorm goed doet. De restwaarde is goed en dat geldt ook voor het contact met de MAN dealers. Je merkt toch dat het om professionele truckdealers gaat en dat straalt ook af op het voertuig. Het is mede dankzij die contacten dat we voor onze nieuwe vrachtwagen ook bij MAN uit kwamen’. Nieuw model TGL Mackaay wist dat er een nieuw model van MAN aan zat te komen. ‘We wilden het nieuwste model, en dat is gelukt. Met de LED verlichting, het nieuwe interieur en het hoge comfortniveau is het een fijne truck geworden.’ De nieuwe MAN is voorzien van de ruime CC dagcabine en de 250 pk sterke D0836 zescilinder krachtbron in combinatie met een geautomatiseerde twaalf-staps versnellingsbak. Daarmee koppelt de MAN TGL souplesse en kracht wat een uiterst comfortabel weggedrag oplevert. De nieuwe MAN werd uitgevoerd in de strakke huisstijl van Europe Vans en werd voorzien van een stoere zonneklep en zwart gelakte wielen met een zilveren bies. De in kleur gespoten spiegels en onderpartij van de cabine maken het plaatje af. Flexibiliteit René Mackaay: ‘Onze vorige combinatie was nog een BE-combinatie, maar hiermee hebben we veel meer mogelijkheden. MAN bood de optie voor kleine, 17,5 inch wielen, waardoor de combinatie zo laag mogelijk is. Hierdoor kunnen we nu ook hoge voertuigen zoals bakwagens vervoeren.’ De opbouw van de MAN werd uitgevoerd door Tijhof Carrosseriebouw. De truck is voorzien van een aanhangwagen die door dit bedrijf voorzien werd van een uitschuifbare dissel en een plateau van 1,5 meter aan de achterzijde. Hierdoor ontstaat er maximale flexibiliteit. ‘We kunnen nu bijvoorbeeld een lang voertuig voorop laden, waarbij we door de uitgeschoven trekboom ook nog twee voertuigen op de aanhangwagen kunnen laden. Met de ingeschoven trekboom kunnen we het plateau aan de achterzijde benutten binnen de wettelijke regels die gelden voor autotransporters.’ ‘Alles bij elkaar hebben we met de nieuwe MAN een bijzonder veelzijdige en comfortabele transportoplossing.'’ De MAN TGL werd geleverd door MAN dealer ROSIERVANDENBOSCH in Schelluinen.

    Reageer


Help je mee?

Alle informatie op truckfan is verzameld door de leden. Allemaal liefhebbers, net als jij.

Om de gegevens zo compleet mogelijk te maken kunnen we ook jouw hulp goed gebruiken. Alle foto's, video's, folders, brochures en vragen zijn van harte welkom!

« Alle MAN machines