Op 1 januari 2025 neemt Oegema Logistics+ het bedrijf Van Oort Transport in Eck en Wiel over.ย In maart 2024 startte Oegema de zoektocht naar een overnamekandidaat met als doel het vinden van een strategisch gelegen locatie. Met de overname wil Oegema Logistics+ zijn logistieke dienstverlening in Nederland en Europa verder versterken. Sibbele Oegema, eigenaar Oegema Logistics+: โ๐๐ฆ๐จ๐ฆ๐ฎ๐ข ๐๐ฐ๐จ๐ช๐ด๐ต๐ช๐ค๐ด+ ๐ฃ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ต ๐ป๐ช๐ค๐ฉ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฐ๐ฑ ๐ฅ๐ฆ ๐ต๐ฐ๐ฆ๐ฌ๐ฐ๐ฎ๐ด๐ต, ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ช๐ฏ ๐ด๐ฏ๐ฆ๐ญ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ถ๐ถ๐ณ๐ป๐ข๐ข๐ฎ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ ๐ช๐ฏ ๐ต๐ณ๐ข๐ฏ๐ด๐ฑ๐ฐ๐ณ๐ต ๐ด๐ต๐ฆ๐ฆ๐ฅ๐ด ๐ฃ๐ฆ๐ญ๐ข๐ฏ๐จ๐ณ๐ช๐ซ๐ฌ๐ฆ๐ณ ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ. ๐๐ฆ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ถ๐ธ๐ฆ ๐ญ๐ฐ๐ค๐ข๐ต๐ช๐ฆ ๐ช๐ฏ ๐๐ค๐ฌ ๐ฆ๐ฏ ๐๐ช๐ฆ๐ญ ๐ฃ๐ช๐ฆ๐ฅ๐ต ๐ฐ๐ฏ๐ด ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ถ๐ช๐ต๐ด๐ต๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ด๐ต๐ณ๐ข๐ต๐ฆ๐จ๐ช๐ด๐ค๐ฉ๐ฆ ๐ฑ๐ฐ๐ด๐ช๐ต๐ช๐ฆ ๐ฐ๐ฎ ๐ฐ๐ฏ๐ป๐ฆ ๐ฅ๐ช๐ฆ๐ฏ๐ด๐ต๐ท๐ฆ๐ณ๐ญ๐ฆ๐ฏ๐ช๐ฏ๐จ ๐ช๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ฆ๐ญ ๐๐ฆ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ญ๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐ถ๐ช๐ต ๐ต๐ฆ ๐ฃ๐ณ๐ฆ๐ช๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ข๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ถ๐ช๐ต ๐ต๐ฆ
Regelmatig bericht ik op deze website over transportbedrijven die over zijn genomen. Oegema uit Dedemsvaart is in dat verband hier nog niet voorbij gekomen. Ze hebben nu wel een bijzondere manier om een bedrijf te vinden om over te nemen: ze hebben een oproep op LinkedIn geplaatst! Mooi zoโn open en eerlijke oproep. Dus voldoe je aan de voorwaarden en wil je van je bedrijf af, even Sibbele bellen. En nee, dit is geen 1 april grap, ik doe niet aan die onzin, Oegema hopelijk ook nietโฆ
Dedemsvaart, 19 december 2023 โ De bouw van de duurzame laadinstallatie voor elektrische vrachtwagens bij Oegema Transport is gereed. Met de Laden op Zon installatie kan Oegema haar nieuwe E-trucks vanaf nu duurzaam laden, ondersteund door een slim batterij-systeem en zonnestroom installatie. De installatie is een prachtig voorbeeld van verduurzaming in de transportsector en een concrete oplossing voor de veelvoorkomende netcongestieproblematiek. Laden op Zon kwam tot stand uit een innovatieve co-creatie tussen installateur Zonnegilde, batterijproducent iwell, energieleverancier Eneco en laadpalen fabrikant ABB E-mobility die hun expertise aan het project toevoegden om de installatie mogelijk te maken.
Voortrekkersrol in verduurzamen transportwereld
In de totstandkoming van de laadinstallatie nam Zonnegilde de volledige regie voor haar rekening, inclusief de ontwikkeling en technische realisatie van het project. In dit project werd voor het eerst een batterij geplaatst door Zonnegilde. De samenwerking met batterijproducent iwell was dan ook van groot belang in de ontwikkeling en totstandkoming van de gehele laadinstallatie. Het eindresultaat is het eerste Laden op Zon project dat opgeleverd wordt. Iwell brengt met het batterijsysteem en het energiemanagement systeem de verbinding tussen de verschillende energie opwekkers en afnemers. Eneco levert binnen het project de energie en zorgt voor de energiesturing, wat de businesscase van de gehele installatie interessant maakt. Gerard de Ruiter, directeur van Zonnegilde: โHet laadplein bij Oegema voor het opladen van meerdere elektrische trucks draagt bij aan de transitie naar een groenere transportsector. Zij pakken hierin echt een voortrekkersrol in de markt.โ
Meer of volledig elektrisch rijden is een ambitie van een toenemend aantal transportbedrijven. Niet alleen omdat het kostenefficiรซnter is, maar ook door de aangescherpte milieuzones in steden, omdat bedrijven willen verduurzamen en omdat opdrachtgevers steeds vaker vragen om een bijdrage van hun transporteur aan hun verduurzaming. Transportbedrijven zoeken naar een manier om zo veel mogelijk duurzaam en kostenefficiรซnt te laden. En ze willen de energie opslaan om zo op elk moment van de dag te kunnen laden, ook als de zon niet schijnt. Maar omschakelen op elektrisch transport is een complexe opgave. Niet alleen moet het bestaande wagenpark vervangen worden door e-trucks, ook de laadinfrastructuur moet op orde worden gebracht inclusief een batterijenergieopslag en energiemanagementsysteem. Ook zijn er flinke uitdagingen op het gebied van financiering.
Partnering voor verduurzaming in transportsector
Zonnegilde wil vaker samen optrekken met partners als Eneco en iwell om opdrachtgevers optimaal te begeleiden in deze opgave. We kunnen dit niet alleen en moeten de synergie zoeken met partner experts. De Ruiter licht toe: โVerduurzaming in de transportsector vraagt een overall aanpak. Daarom geven we advies, verzorgen we de ontwikkeling en technische realisatie van het project in samenwerking met de opdrachtgever en onze partners. En natuurlijk nemen we ook het terug leveren van stroom en een eventuele verduurzaming van vastgoed mee in het totale plaatje.โ
De batterij en het energiemanagementsysteem van iwell maakt het project compleet. Het slimme batterijsysteem communiceert met het laadplein, de zonnepanelen en Eneco om zo de ideale laad- en ontlaad strategie te bepalen. Op deze manier wordt de energie geoptimaliseerd zonder dat Oegema er omkijken naar heeft.
โDeze oplevering is een mooie mijlpaalโ, aldus Peter van den Berg, directeur AgroEnergy, onderdeel van Eneco. โVoor ons is dit het eerste project waarbij we het energiesysteem met een batterij van een klant daadwerkelijk sturen. Door de energie uit de batterij zowel lokaal in te zetten, als op de verschillende energiemarkten, zorgen we ervoor dat het stroomnet in balans blijft en de businesscase van de installatie interessant wordt. We sturen het batterijsysteem, de laadpalen en zonnepanelen aan en stemmen opwek, opslag en gebruik af op de prijspeilen van de verschillende energiemarkten. Zo blijft het stroomnet in balans en behalen we voor Oegema maximaal rendement.โ
Ook publiek laden op bedrijfsterrein
Laden op de laadinstallatie van Oegema in Dedemsvaart door andere bedrijven in de regio en consumenten zal vanaf het voorjaar van 2024 ook mogelijk worden. Daardoor komt er naast de verduurzaming van de logistieke dienstverlening ook een interessant verdienmodel tot stand. De investeringen om transport te vergroenen met zon zijn groot, dus het kan niet anders dan dat er ook geld terugverdiend moet worden. Door de laadinstallatie ook publiek toegankelijk te maken, komt een deel van de investering niet alleen via de eigen transportdiensten terug maar ook via het publieke laden. Zo wordt de financiering van duurzamer transport ook steeds haalbaarder. Daarmee is de Laden op Zon oplossing plotseling een stuk interessanter voor alle transportbedrijven met een wagenpark van 50 of meer vrachtwagens, waarvan een deel bestaat uit elektrische trucks.
#A28, wij gaan nu beginnen met de berging, voorlopig is er 1 rijstrook beschikbaar voor het verkeer. pic.twitter.com/sZr3A8bsdC
— Weginspecteur Peter (@WIS_Peter) January 9, 2015
Een bedrijf uit Dedemsvaart (Nederland).
Dit bedrijf is 279 keer op de foto gezet door de leden van TruckFan